The Influence Of Financial Literacy And Market Orientation On The Performance Of MSMEs
DOI:
https://doi.org/10.54066/ijmre-itb.v2i1.1450Keywords:
Financial Literacy, Market Orientation, MSMEs PerformanceAbstract
Recognizing the importance of MSMEs, the government is committed to continuing to encourage and develop MSMEs. Pesisir Selatan Regency is one of 19 districts/cities in West Sumatra that is very aggressively encouraging the revival of MSMEs. The purpose of this study was to examine the effect of financial literacy and market orientation on MSME performance. Quantitative research methods and questionnaires as data collection tools. A total of 88 questionnaires were collected from MSME players in IV Jurai District, the sample calculation used the slovin formula. Data processing using the SPSS application. The results showed that financial literacy has a positive effect while orientation has a negative effect on the performance of MSMEs. In accordance with the formulation of the hypothesis, it is concluded that financial literacy and market orientation affect the performance of MSMEs..
References
Abdullah, P. M. (2015). Living In The World That Is Fit For Habitation : CCI’s Ecumenical And Religious Relationships. Aswaja Pressindo.
Agus Sulistiyo, Agus Putranto, S. H. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Kompetensi Sumberdaya Manusia, Inovasi Produk, Dan Akses Pemasaran Terhadap Kinerja UMKM Di Kabupaten Wonosobo. Jamasy: Jurnal Akuntansi, Manajemen & Perbankan Syariah, 2(1), 97–113.
Antari Weni Kadek, N., & k widagda Agung Jaya Ngurah, I. gusti. (2022). Peran Inovasi Memediasi Pengaruh Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Bisnis UMKM Songket.
Aprizal. (2018). Orientasi Pasar dan Keunggulan Bersaing : Studi Kasus Penjualan Komputer (Vol. 148). Celebes Media Perkasa. Diambil dari https://books.google.co.id/books?id=ei9tDwAAQBAJ&lpg=PP1&ots=Vhs53MfTPO&dq=Orientasi Pasar dan Keunggulan Bersaing. Celebes Media Perkasa.&lr&pg=PP1#v=onepage&q=Orientasi Pasar dan Keunggulan Bersaing. Celebes Media Perkasa.&f=false
Arianti, B. F. (2021). Literasi Keuangan (Teori dan Impelentasinya). Literasi Keuangan (Teori dan Implementasinya). CV. Pena Persada.
Darmanto, Wardaya, S., & Sulistyani, L. (2018). Kiat Percepatan Kinerja UMKM dengan Model Strategi Orientasi Berbasis Lingkungan. Yogyakarta: DEEPUBLISH.
Duha, T. (2020). Motivasi Untuk Kinerja. Yogyakarta: Deepublish.
Febriana, S. N., & Sulhan, M. (2021). Pengaruh Inklusi Keuangan dan Literasi Keuangan terhadap Kinerja UMKM pada masa Pandemi Covid-19 (studi kasus pada UMKM Kabupaten Malang. Competitive, 16. Diambil dari https://ejurnal.poltekpos.ac.id/index.php/competitive/article/view/1287
Feranita, N. V., & Setiawan, H. A. (2019). Peran Keunggulan Bersaing Dalam Memediasi Dampak Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Umkm. Majalah Ilmiah DIAN ILMU, 18(1). https://doi.org/10.37849/midi.v18i1.110
Ghozali. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan program IBM SPSS 23 (edisi 8). semarang: Badan penerbit Universitas Diponegoro.
Gulo. (2002). Metodologi Penelitian. Grasindo.
Harini, S., Silaningsih, E., & Putri Eka, M. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar, Kreativitas dan Inovasi Produk terhadap Kinerja Pemasara UMKM. Jurnal Inspirasi Bisnis dan Manajemen, 6.
Iko Putri Yanti, W. (2019). Pengaruh Inklusi Keuangan Dan Literasi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Kecamatan Moyo Utara. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 2(1). https://doi.org/10.37673/jmb.v2i1.305
Ismanto, H., Widiastuti, A., Muharam, H., Pangestuti, I. R. D., & Rofiq, F. (2019). Perbankan Dan Literasi Keuangan - Google Books. Deepublish. Sleman: Deepublish. Diambil dari https://www.google.co.id/books/edition/Perbankan_Dan_Literasi_Keuangan/9qTODwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=ismanto+perbankan+dan+literasi+keuangan&printsec=frontcover
Jogiyanto. (n.d.). Metodologi Penelitian Bisnis Salah Kaprah Dan Pengalaman-Pengalaman.
Machmuddah, Z. (2020). Metode Penyusunan Skripsi Bidang Ilmu Akuntansi. penerbit deepublish.
Mansuri. (2016). Modul Praktikum Eviews Analisis Regreresi Linier Berganda Menggunakan Eviews. In Modul Praktikum Eviews (hal. 54). Fakultas Ekonomi Universitas Borobudur.
Marlina. (2019). Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi Produk Dan Kreativitas Pelaku Usaha Terhadap Kinerja Pemasaran Pada UMKM (Studi Pada UMKM di Kota Makassar). Makassar: FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS ISLAM UNIVERSITAS ISLAM NEGERI ALAUDDIN MAKASSAR.
Marlison. (2022). Wabup Rudi Hariyansyah Kunjungi Dinas Koperasi Dan UKM. Diambil dari https://berita.pesisirselatankab.go.id/berita/detail/wabup-rudi-hariyansyah-kunjungi-dinas-koperasi-dan-ukm
Marsyaf, A., Octavia, A., & Erida, E. (2019). Market Orientasion Effect On The Performance Of The Product Processed Fish Marketing SMEs In Jambi. Journal of Business Studies and Mangement Review, 2(2), 102–106. https://doi.org/10.22437/jb.v2i2.7219
Meirina, E., & Fadila Nadia, N. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan, Kompetensi Sumber Daya Manusia Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja UMKM di Bidang Kuliner di Kecamatan Lubuk Begalung Kota Padang, 3.
Mustari, Arisah, N., Thaief, I., Fatmawati, & Hasan, M. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar terhadap Kinerja UMKM di Kota Makassar. Proceeding Teknologi Pendidikan Seminar Daring Nasional 2021: Digital Generation For Digital Nation, 1(8), 165–177.
Priyatno, D. (2014). SPSS 22 Pengolah Data Terpraktis.
Priyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif. Zifatama Publishing (Vol. 1999).
Radjab, E., & Jam’an, A. (2017). Metodologi Penelitian Bisnis. Makasar: Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makasar.
Ratnasari, D. (2020). Pengaruh Literasi KeuanganTerhadap Keberlanjutan Usaha UMKM Di Kota Makassar.
Roestanto, A. (2017). literasi keuangan. Yogyakarta: ISTANA MEDIA.
Rusnawati, Rusdi. R, S. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Perilaku Keuangan dan Sikap Keuangan Terhadap Kinerja Keuangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah di Kota Makassar. SEIKO : Journal of Management & Business,5(2), 253–261.
Septiani, R. N., & Wuryani, E. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Sidoarjo. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(8), 3214. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2020.v09.i08.p16
Soetiono, K.S., & Setiawan, C. (2018). Literasi Keuangan dan Inklusi Keuangan. Depok: PT. RAJAGRAFINDO PERSADA.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Syarifah, I., Mawardi, M. K., & Iqbal, M. (2020). Pengaruh modal manusia terhadap orientasi pasar dan kinerja UMKM. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 23(1), 69–96. https://doi.org/10.24914/jeb.v23i1.2521
Tona Aurora Lubis. (2019). Kinerja UMKM Studi Empiris.
Tsauri, S. (2014). Manajemen Kinerja Performance Management. STAIN Jember Press.
widana wayan, I., & Muliani Lia, P. (2020). Uji Persyaratan Analisis (Vol. 21). Lumajang, Jawa Timur: Klik Media. Diambil dari http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203