Pengaruh Metode Pembelajaran Maharah Kalam Terhadap Pelajaran Bahasa Arab Pada Program Bimbingan Belajar

(Studi Kasus di MTs. Tarbiyatut Tholabah Lamongan)

Authors

  • Dini Maulidhah Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan
  • Alya Khoironi Muhibbah Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan
  • Faziadatun Ni’mah Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan
  • Feni Tamimul Ummah Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan
  • Mayaly Maghfiroh Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan
  • Shofwatul Fikriyyah Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan
  • Vika Madinatul Ilmi Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan
  • Eny Lathifah Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i1.1380

Keywords:

Learning, Maharah Kalam Tutoring, Arabic Language

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of maharah kalam learning methods on Arabic language lessons in the tutoring programme at Madrsah Tsanawiyah Tarbiyatut Tholabah Lamongan. This research uses quantitative methods with the type of case study by maximising questionnaire instruments, interviews, observation, and documentation. The sample of this research is 30 students of class VIII MTs. Tarbiyatut Tholabah using data collection techniques by circulating questionnaires offline or directly and other instruments such as interviews, observation, documentation. The results of the analysis show that learning maharah kalam has a significant influence on the ability to speak Arabic in class VIII students at MTs. Tarbiyatut Tholabah Lamongan. With the calculation of the average participant response to the effectiveness of teaching and learning activities maharah kalam in class VIII students, with a percentage given by tutoring participants (bimbel) of 87.33%.

References

Abidin, Yunus. 2012. Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama

Arliani, Nurlina. 2022. Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada

Arsyad, Azhar. 2010. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Fadlilah, E. S., Luhri, I. S., Adie, C. F., Dzakiroh, K., & Latifah, E. (2022). PENGARUH MOTIVASI GURU TERHADAP E-LITERASI SISWA KELAS 5 PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI MI MUAWWANAH BANJARANYAR. JIMR: Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(02 Desember), 232-242.

Fajarwati, A. M., Syamsiyah, C., Wulandari, D. I., Ali, S. R. A., & Latifah, E. (2022). PENGARUH E-LIBRARY TERHADAP MINAT BACA PESERTA DIDIK KELAS 5 PADA MI MU’AWANAH. JIMR: Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(02 Desember), 275-282.

Farkhana, Nirmala Fildza. 2017. Pembelajaran Maharah Al Kalam Siswa Kelas Unggulan di Mts N 2 Banjarnegara Tahun Pelajaran 2016/2017. Skripsi. Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Pendidikan Institut Agama Islam Negeri Purwokerto: 4

Hady, Yazid. 2019. Pembelajaran Mahārat al-Kalām Menurut Rusdy Ahmad Thu’aimah dan Mahmud Kamil al-Nâqah. al Mahāra Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. 5(1): 63-84

Harahap, Partomuan. 2017. Perbandingan Pengajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab dan Bahasa Inggris Di Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Curup. Jurnal Bahasa Arab. 1(2): 154-178

Hasibuan, S. W., Masrifah, A. R., Latifah, E., Djahri, M. B. M., Dewindaru, D., Shalihah, B. M., ... & Pratiwi, H. (2021). Metode Penelitian Ekonomi Islam. Media Sains Indonesia.

Hermawan, Acep. 2011. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Ilmi, Indah Sajarotul. 2018. Pemetaan Pembelajaran Bahasa Arab pada Lembaga Bimbingan belajar (bimbel) di Kampung Bahasa Pare Kediri. Skripsi. Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang: 70-71

Muradi, Ahmad. 2011. Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Ditinjau Dari Berbagai Aspek. Yogyakarta: Pustaka Prima.

Na’Im, Zaedun, et al. MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM. CV WIDINA MEDIA UTAMA, 2021.

Nuha, Ulin. 2012. Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: DIVA Press

Downloads

Published

2023-12-24

How to Cite

Dini Maulidhah, Alya Khoironi Muhibbah, Faziadatun Ni’mah, Feni Tamimul Ummah, Mayaly Maghfiroh, Shofwatul Fikriyyah, Vika Madinatul Ilmi, & Eny Lathifah. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Maharah Kalam Terhadap Pelajaran Bahasa Arab Pada Program Bimbingan Belajar: (Studi Kasus di MTs. Tarbiyatut Tholabah Lamongan). Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(1), 167–178. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i1.1380