Pengkajian Penggunaan Media dalam Pembelajaran Bahasa Arab oleh Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab 2023
DOI:
https://doi.org/10.54066/jikma.v2i1.1436Keywords:
Learner, media, characteristicsAbstract
Learners, in this case language learners, often experience difficulties in learning. This difficulty can be seen from many things. Due to the various difficulties experienced by Arabic language learners, a strategy is needed in understanding students so that Arabic language learning can be received in an effective and efficient way, so that learning can be carried out enthusiastically by students. Researchers want to examine the influence of visual media on Arabic language learning. By conducting research on the influence of media in learning, teachers can use appropriate strategies for their students. The type of research used in this article is descriptive analysis with quantitative methods. The respondents in this research were 27 active students at the Indonesian University of Education, Arabic Language Education study program. In this research it can be seen that most students as respondents use visual media as their strategy in learning Arabic. They also feel the benefits of the media they use in learning. Visual media is a good strategy for students to learn something, in this case learning Arabic. So that teachers can use visual media in learning Arabic. Apart from teachers, students can also use this visual media to study independently.
References
Adam, A. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Visual terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 4(1), 54-61.
Alimah, N. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Video Animasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Memperkenalkan Anggota Keluarga Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Peserta Didik Kelas I SDI Alfattah Kecamatan Banjarsari Kota Surakarta Tahun Pelajaran 2020/2021. JP3 (Jurnal Pendidikan dan Profesi Pendidik), 6(1).
As’ari, D. R. (2015). Strategi dan Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(1).
Dauyah, E., & Yulinar, Y. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Bahasa Inggris Mahasiswanon-Pendidikan Bahasa Inggris. Jurnal Serambi Ilmu, 19(2), 196-2009.
Dewi, P. K., & Budiana, N. (2018). Media pembelajaran bahasa: aplikasi teori belajar dan strategi pengoptimalan pembelajaran. Universitas Brawijaya Press.
Djais, K. M. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Hiwar Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Negeri Ternate. Jurnal Dodoto, 18(18), 78-91.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).
Hizbullah, N., & Mardiah, Z. (2015). Masalah Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah di Jakarta. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 2(3), 189-198.
Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173-179.
Putra, R. A. (2017). Penerapan metode pembelajaran mandiri dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik (studi pada program pendidikan kesetaraan paket c di PKBM bina mandiri cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1).
Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1-16.
Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi sesuai dengan karakteristik gaya belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355-363.
Rasuki, M. (2021). Upaya Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda tentang Pentingnya Belajar Bahasa Asing. ABDI INDONESIA, 1(2), 61-70.
Mahmudah, S. (2018). Media pembelajaran bahasa arab. An Nabighoh, 20(01), 129-138.
Tungkagi, F. M., Ali, I., & Kasan, Y. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab pada Mahasiswa Lulusan Non-Madrasah di Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Sultan Amai Gorontalo. Al-Fakkaar, 3(1), 1-16.