Penerapan Konsep Pembelajaran Geometri Menggunakan Tabel Interaktif dengan Pendekatan PMRI Kelas 5 SD

Authors

  • Wafna Janata Ulya Universita Muria Kudus
  • Septina Berlian Nustradamus Universitas Muria Kudus
  • Eka Yuliana Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i1.1517

Keywords:

Education, PMRI, Geometry

Abstract

This research contains the level of understanding that students have regarding the application of mathematics in everyday life, especially regarding geometric education, this journal is also based on the lack of understanding of the concept of realistic mathematical reasoning. This research uses qualitative research methods using data collection methods, namely observation, interviews and document analysis. This research involves students and class teachers with the aim of gaining an understanding of the application of mathematics in everyday life.

References

Artikel Jurnal

Farina Trias, S. S. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Puzzle Bangun datar Untuk Mengetahui Hasil Belajar siswa Kelas 1 Pada Materi Menyusun dan Menggurai Bangun Datar. TADZKIRAH: Jurnal Pendidikan Dasar.

Herawati, D., Widada, W., Nugroho, K. U. Z., & Anggoro, A. F. D. (2019). The Improvement of the Understanding of Mathematical Concepts through the Implementation of Realistic Mathematics Learning and Ethnomathematics.

Herawaty, D., & Widada, W. (2018). The Influence of Contextual Learning Models and the Cognitive Conflict to Understand Mathematical Concepts and Problems Solving Abilities.

Krobo, Andrianus. (2021). "Meningkatkan Kemampuan Kognitif Melalui Permainan Puzzel Ball Bentuk Geometri Pada Anak Kelompok a TK Y ppk . Santo Gabriel Arso Ii Kabupaten Keerom Papua.”. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4 (2):36-46.

Muhammad Yogi Ramadhan, Eka Yanuarti. (2020, November). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) pada Pembelajaran Matematika di Kelas VIII SMP PGRI 1 Betung. Academic Journal of Math, Vol. 02, No 02.

Rohaeni, Eni. (2018). “PENGENALAN GEOMETRI ANAK USIA DINI KOBER SHIRATUN DHAUU ’ N CIPATAT BANDUNG BARAT”.

Siti Kurofat, Dian Kristiana, Muhammad Azam Muttaqin. (2023). PERMAINAN ENGMETRI (ENGKLENG GEOMETRI) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL GEOMETRI ANAK USIA 4-5 TAHUN DI BA ‘AISYIYAH KAPONAN II MLARAK PONOROGO. Jurnal Edupedia Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Tim MKPM Jurusan Pendidikan Matematika. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer.

Toptas, Veli. (2010). An Analysis of the Turkish New Elementary Mathematics Curriculum and Textbooks in terms of the Presentation of Geometric Concepts.

Yeni Yuniarti. (t.thn.). Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri Di Sekolah Dasar.

Buku Teks

Agung Triharso. (2013). Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Mikke Susanto. (2000). Memalika Buku Pengantar Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Tarigan, Daitin. (2006). Pembelajaran Matematika Realistik. Jakarta: Departemen PendidikanNasional Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Downloads

Published

2024-01-20

How to Cite

Wafna Janata Ulya, Septina Berlian Nustradamus, & Eka Yuliana. (2024). Penerapan Konsep Pembelajaran Geometri Menggunakan Tabel Interaktif dengan Pendekatan PMRI Kelas 5 SD. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(1), 339–347. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i1.1517