Implementasi Service Quality Dalam Pelayanan Perpustakaan di Dinas Perpustakaan Dan Arsip Kabupaten Deli Serdang

Authors

  • Sopa Rosa Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Achiriah Achiriah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Abdi Mubarak Syam Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i2.1758

Keywords:

Service Quality, Library

Abstract

This research is about the implementation of service quality in library services at the Library and Archives Office of Deli Serdang Regency. In investigating the implementation of service quality in library services at the Library and Archives Office of Deli Serdang Regency, researchers used descriptive qualitative research. Data collection occurred in a natural environment. Positive recognition of quick responses and guidance from library staff created opportunities to encourage positive behavior. Lack of time and internet connectivity, indicating potential improvements in terms of technical infrastructure. The findings highlight the importance of continuous evaluation of library services. The extent to which remedial action is taken in response to evaluation results can have a positive impact on user satisfaction. By implementing such effects, the Deli Serdang library and archives service will be able to further improve the quality of its services and ensure its patrons' needs are met thereby increasing user satisfaction. The department has one librarian and 17 library technology staff members. Additional librarians are needed, especially in the IT department. Understanding the Concept of Service Quality and Visitor Satisfaction: Service Quality of Deli Serdang Library and Archives. Service is the key to improving visitor satisfaction. Library management is an important component of service success. Utilization of various library services includes.

 

References

Arver, I. (2022). Analisis Pelayanan Perpustakaan Pada Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Provinsi Riau. Universitas Islam Riau.

Cesariana, C., Juliansyah, F., & Fitriyani, R. (2022). Model keputusan pembelian melalui kepuasan konsumen pada marketplace: Kualitas produk dan kualitas pelayanan (Literature review manajemen pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 211–224.

Hermawanto, R. N. (2020). PEMANFAATAN PERPUSTAKAAN SEBAGAI PUSAT SUMBER BELAJAR DI KANTOR BALAI LAYANAN PERPUSTAKAAN UNIT GRHATAMA PUSTAKA YOGYAKARTA. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 9(5), 518–534.

Maghfiroh, S., Sutanto, I. I., & Ulfah, P. (2023). Pengaruh Implementasi Total Performace Scorecard Terhadap Kualitas Dan Impilkasinya Dalam Meningkatkan Kinerja Perguruan Tinggi. Jurnal Riset Akuntansi Soedirman (JRAS), 1(2), 94–115.

Mahdi, R. (2020). Perpustakaan Umum Berbasis Inklusi Sosial: Apa dan Bagaimana Penerapannya?(Sebuah Kajian Literatur). Fihris: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 15(2), 201–215.

MUHAMMAD, D. D. (2024). PROSEDUR PENGADAAN BAHAN PUSTAKA GUNA MEMENUHI KEBUTUHAN PENGGUNA DI PERPUSTAKAAN SMP NEGERI 3 JATI AGUNG.

Nangka, C. I. R., Kawung, E. J. R., & others. (2022). KUALITAS LAYANAN PERPUSTAKAAN DI DINAS KEARSIPAN DAN PERPUSTAKAAN DAERAH KOTA TOMOHON. AGRI-SOSIOEKONOMI, 18(2), 401–412.

Nisa, K. (2023). Peran Ahli Perpustakaan Dalam Meningkatkan Jasa Layanan Di Perpustakaan Dengan Menggunakan Inlislite Di Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kota Lubuk Linggau. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 2(03 September), 208–216.

Pahlevy, A. R., & Hasan, T. (2021). Kajian Terhadap Kepuasan Pemustaka dalam Menerima Layanan Petugas Perpustakaan di Perpustakaan Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Gema Pustakawan, 9(1), 69–83.

Septiani, I., Andriani, S., & Rakhmawati, R. (2020). Implementasi Service Quality Dalam Menganalisis Kualitas Layanan Perpustakaan Ditinjau dari Tingkat Kepuasan Mahasiswa. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 8(1).

Sopwandin, I. (2021). Manajemen Perpustakaan Perguruan Tinggi. Guepedia.

Suharso, P., Arifiyana, I. P., & Wasdiana, M. D. (2020). Layanan perpustakaan perguruan tinggi dalam menghadapi pandemi Covid-19. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 4(2), 271–286.

Tejanagara, F. C. H., Kosasih, F. G., & Safariningsih, R. T. H. (2022). Penerapan Total Quality Management (TQM) dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Rumah Sakit. SIAM International Journal, 1(01).

Usanto, U., Sucahyo, N., Warta, W., Khie, S., & Fitriyani, I. F. (2023). Transformasi Kepemimpinan Yang Bersifat Profetik Dan Pemberdayaan Masyarakat Di Era Society 5.0 Yang Berkelanjutan. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 5287–5301.

Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910.

Yudisman, S. N. (2020). Analisis Peran Perpustakaan Umum Sebagai Ruang Publik Dari Perspektif Teori Sosial Public Sphere Jurgen Habermas. Maktabatuna, 2(2), 157–172.

Yuliana, L., & Mardiyana, Z. (2021). Peran Pustakawan Terhadap Kualitas Layanan Perpustakaan. Jambura Journal of Educational Management, 53–68.

Downloads

Published

2024-04-05

How to Cite

Sopa Rosa Lubis, Achiriah Achiriah, & Abdi Mubarak Syam. (2024). Implementasi Service Quality Dalam Pelayanan Perpustakaan di Dinas Perpustakaan Dan Arsip Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(2), 286–297. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i2.1758