Penerapan Berbagai Permainan Estafet untuk Meningkatkan Kebugaran Jasmani Siswa Kelas X-2 SMAN 1 Gedangan Sidoarjo

Authors

  • Muhamad Cholid Izza Rasydi Universitas Negeri Surabaya
  • Sasminta Christina Yuli Hartati Universitas Negeri Surabaya
  • Supriyanto Supriyanto SMAN 1 Gedangan Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2445

Keywords:

Physical fitness, Relay ball games, Active behavior

Abstract

This research is based on the behavior of the students in class X-2 at SMAN 1 Gedangan Sidoarjo, who have a sedentary lifestyle habit, which affects their physical activity and fitness. The aim of this research is to determine how much the relay game can improve the physical fitness of students in class X-2 at SMAN 1 Gedangan Sidoarjo. The research method used is Classroom Action Research (CAR) conducted over two cycles with a sample of 36 students from class X-2. Data collection was carried out using pre-tests and post-tests, and the data were analyzed and processed using descriptive percentage methods with IBM SPSS Statistics 26. The results show that there was an improvement in physical fitness components from cycle I to cycle II, with speed increasing by 8%, reaction speed by 11%, and agility by 2.5%. Based on the research conducted, it can be concluded that there was a significant improvement in physical fitness through the application of relay games for the students in class X-2 at SMAN 1 Gedangan Sidoarjo.

References

Arfilianti, A., dkk. (2021). P-ISSN Jurnal Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 15.

Kemenpora. (2022). Olahraga, daya saing, dan kebijakan berbasis data. Retrieved from https://img-deputi3.kemenpora.go.id

Kuswari, M. (2016). Penilaian status kebugaran anak sekolah dasar Duri Kepa 11 Jakarta Barat. Jurnal Abdimas, 3(1), 68–72.

Mardius, A., Siswara, M. R., Erianti, E., Astuti, Y., & Rosmawati, R. (2020). Sosialisasi tes kemampuan daya tahan cardiovascular (Vo2max) dengan menggunakan audio bleep test pada Perguruan Perisai Diri Semen Padang. Jurnal Widya Laksana, 9(2), 183–188.

Meiwati, A. D., & Falaahudin, A. (2022). Journal of physical health recreation. Journal of Physical Health Recreation, 3(1), 5–11.

Novitasari, N., Rianik, R., & Fitri, L. (2023). Meningkatkan kemampuan kerjasama siswa melalui permainan estafet bola di kelompok A KB Buah Hati Kecamatan Kenduruan Kabupaten Tuban. Atthufulah: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 80–87. https://doi.org/10.35316/atthufulah.v3i2.2782

Nugroho, M. S., Kuntjoro, B. F. T., & Erdiana, E. P. (2024). Meningkatkan kebugaran jasmani melalui permainan lari estafet siswa kelas VI di SDN Tanah Kali Kedinding V-579. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 4(2).

Patmawati, P., & Herman, N. F. (2021). Perilaku hidup bersih dan sehat dengan kejadian penyakit kulit. Jurnal Keperawatan Profesional, 2(1), 15–24. https://doi.org/10.36590/kepo.v2i1.145

Ramadhani, D., Rochman, C., & Hadi, S. R. (2024). Permainan estafet bola dalam meningkatkan hasil belajar atletik materi lari 60 meter pada siswa SMP Negeri 3 Waru. 6(1), 96–99.

Reno, R., Iyakrus, I., Usra, M., Hartati, H., Yusfi, H., & Bayu, W. I. (2022). Pengembangan model program latihan untuk meningkatkan kebugaran fisik atlet atletik. Bravo’s: Jurnal Program Studi Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan, 10(2), 89. https://doi.org/10.32682/bravos.v10i2.2426

Saputra, A. H., Bayu, W. I., Destriani, D., & Yusfi, H. (2023). Survei aktivitas fisik dan kebugaran jasmani pada peserta didik usia 14-16 tahun. Sriwijaya Journal of Sport, 3(1), 28–38. https://doi.org/10.55379/sjs.v3i1.975

Sudiana, I. K. (2014). Peran kebugaran jasmani bagi tubuh. In Seminar Nasional FMIPA UNDIKSHA (pp. 389–398).

Suhartoyo, T., Budi, D. R., Kusuma, M. N. H., Syafei, M., Listiandi, A. D., & Hidayat, R. (2019). Identifikasi kebugaran jasmani siswa SMP di daerah dataran tinggi Kabupaten Banyumas. Physical Activity Journal, 1(1), 8. https://doi.org/10.20884/1.paju.2019.1.1.1995

World Health Organization. (2016). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour.

Wulandari, W., & Jariono, G. (2022). Jurnal Porkes (Jurnal Pendidikan Olahraga Kesehatan & Rekreasi), 5(1), 245–259. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1

Zulfasari, R. (2013). Penerapan modifikasi permainan lari estafet untuk meningkatkan motivasi siswa dan hasil belajar dalam pembelajaran penjasorkes (Studi pada siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Tembelang Jombang). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 01, 387–391.

Published

2024-09-19

How to Cite

Muhamad Cholid Izza Rasydi, Sasminta Christina Yuli Hartati, & Supriyanto Supriyanto. (2024). Penerapan Berbagai Permainan Estafet untuk Meningkatkan Kebugaran Jasmani Siswa Kelas X-2 SMAN 1 Gedangan Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(5), 70–81. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2445