Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Pendekatan Bermain pada Pembelajaran PJOK Kelas VI SDN Airlangga 1 Surabaya

Authors

  • Muhammad Faisol Universitas Negeri Surabaya
  • Dony Andrijanto Universitas Negeri Surabaya
  • Luthfi Aidin SDN Airlangga I Suabaya

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2494

Keywords:

Sports Education, Play, Motivation

Abstract

This study proves that the play approach is effective in increasing students' learning motivation in the subjects of Physical Education, Sports, and Health. The results of the study show that through play activities, students are more motivated to actively move and maintain body health. Through classroom action research conducted in two cycles, it was found that the play approach can be an effective solution to increase students' active participation in Physical Education, Sports, and Health learning. Data obtained from observation, documentation, and questionnaires showed a significant increase in learning motivation after the implementation of this approach. The results of this study conclude that the play approach has great potential to increase the interest and motivation of students in grade VI of Airlangga 1 State Elementary School Surabaya in the subjects of Physical Education, Sports, and Health. Therefore, this approach in learning activities is to create a fun and effective learning environment.

References

Al Ardzi, M. Z. (2024). Pengembangan model aktivitas jasmani melalui permainan sirkuit untuk mengembangkan keterampilan gerak dasar manipulatif dan sikap sosial peserta didik kelas bawah di sekolah dasar.

Alaska, A., & Hakim, A. A. (2021). Analisis olahraga tradisional lompat tali dan engklek sebagai peningkat kebugaran tubuh di era new normal (Studi literatur).

Azizah, A., & Fatamorgana, F. R. (2023). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran.

Dwi Wisnawati, R., Sayekti, I. C., & Rahayu, S. (2022). Peningkatan hasil belajar menggunakan model problem-based learning barbantu roda berputar pada materi kalimat tanya kelas V sekolah dasar. Educatif: Journal of Education Research, 4(3). http://pub.mykreatif.com/index.php/educatif

Hardiansyah Putera, P., Ridwan, M., Studi Pendidikan Jasmani, P., & Kesehatan, O. (2023). Peningkatan motivasi belajar siswa kelas VII dengan pendekatan bermain pada mata pelajaran PJOK. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 4. http://jurnal.icjambi.id/index.php/sprinter/index

Imawati, V., & Maulana, A. (n.d.). Minat belajar siswa dalam mengikuti proses pembelajaran PJOK.

Machali, I. (2022). Bagaimana melakukan penelitian tindakan kelas bagi guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315-327. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21

Meo, M., Turekisa, S., & Artikel Abstrak, H. (2019). Pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan dalam membentuk nilai-nilai karakter. https://doi.org/10.5281/zenodo.3551964

Nurishlah, L., Nurlaila, A., Rusnaya, M., & Sabili Bandung, S. (2023). Strategi pengembangan motivasi instrinsik di dalam pembelajaran siswa sekolah dasar. Murabbi: Jurnal Kependidikan Islam, 2. https://murabbi.stai-sabili.ac.id/index.php/JM/article/view/4

Oktaviani, N. A., & Wibowo, S. (2021). Survei tingkat kebugaran jasmani siswa SMP negeri di Madiun.

Purwanto, D., & Baan, A. B. (2022). Pengaruh aktivitas pendidikan jasmani terhadap keterampilan motorik kasar anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5669-5678. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3158

Sabani, F. (2019). Perkembangan anak-anak selama masa sekolah dasar (6-7 tahun). Jurnal Kependidikan, 8(2). https://jurnaldidaktika.org

Setya, P., Olahraga, M. P., & Keolahragaan, I. (2020). Kontribusi kurikulum pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di Indonesia dalam membentuk keterampilan era abad 21. Riset Konseptual, 4(3). https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v4i3.2

Syaharani, A. R., Nurhalizah, A., Hanan, A. L., Nababan, I. I., Masitoh, S., & Mulyana, A. (2024). Membangun generasi sehat dan aktif melalui olahraga di sekolah dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 2876-2886. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1191

Yulia Sari, Y., Putri Ulfani, D., & Ramos, M. (2024). Pentingnya pendidikan jasmani olahraga terhadap anak usia sekolah dasar. 6(2). https://ejournal.ummuba.ac.id/index.php/pgsd/login

Published

2024-10-02

How to Cite

Muhammad Faisol, Dony Andrijanto, & Luthfi Aidin. (2024). Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Pendekatan Bermain pada Pembelajaran PJOK Kelas VI SDN Airlangga 1 Surabaya. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(5), 161–170. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2494