Upaya Meningkatkan Gerak Dasar Lokomotor pada Siswa Kelas 3 di SDN Pakis 8 dengan Permainan Tradisional Gobak Sodor
DOI:
https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2498Keywords:
Locomotor Motion, Gobak Sodor, Gross Motor, Physical EducationAbstract
This research aims to improve the basic locomotor motor skills of grade 3B students of SDN 8 Surabaya through learning based on the traditional game Gobak Sodor. This study uses the Classroom Action Research (PTK) method which consists of two cycles, with the stages of planning, action, observation, and reflection. Data collection techniques are carried out through observation and documentation. The results of the study showed a significant improvement in the basic locomotor movement ability of students, such as running, jumping, and jumping. In the pre-cycle, the average student score was 51.48 with classical completeness of 40%. After the implementation of the Gobak Sodor game, there was an increase in the first cycle with an average score of 60.2 and classical completeness of 60%, and in the second cycle with an average score of 75.92 and classical completeness of 80%. The game of Gobak Sodor has proven to be effective in developing students' gross motor skills and increasing their motivation. Although the overall results show significant progress, some students still need more attention to achieve optimal results.
References
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 259454.
Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 259454.
Mayar, F., & Sriandila, R. (2021). Pentingnya mengembangkan fisik motorik anak sejak dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9769–9775.
Mayar, F., & Sriandila, R. (2021). Pentingnya mengembangkan fisik motorik anak sejak dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9769–9775.
Pratama, D. K. (2024). Upaya meningkatkan gerak dasar lokomotor pada siswa kelas I di SDN Rowosari 02 dengan menggunakan media ban bekas. Prosiding Webinar Penguatan Calon Guru Profesional, 545–555.
Pratama, D. K. (2024). Upaya meningkatkan gerak dasar lokomotor pada siswa kelas I di SDN Rowosari 02 dengan menggunakan media ban bekas. Prosiding Webinar Penguatan Calon Guru Profesional, 545–555.
Pratiwi, E., & Asri, N. (2020). Dasar-dasar pendidikan jasmani untuk guru sekolah dasar.
Pratiwi, E., & Asri, N. (2020). Dasar-dasar pendidikan jasmani untuk guru sekolah dasar.
Puspitasari, E., Nurkholishoh, S., & Choiro, U. D. (2022). Peran permainan tradisional bakiak dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar anak usia 3-4 tahun. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 142–152.
Puspitasari, E., Nurkholishoh, S., & Choiro, U. D. (2022). Peran permainan tradisional bakiak dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar anak usia 3-4 tahun. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 142–152.
Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat pencapaian pada aspek perkembangan anak usia dini 5-6 tahun berdasarkan standar nasional pendidikan anak usia dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52–65.
Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat pencapaian pada aspek perkembangan anak usia dini 5-6 tahun berdasarkan standar nasional pendidikan anak usia dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52–65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.