Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di SMP Islam Al Ulum Terpadu Medan

Authors

  • Zahara Ahmad Fauzi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2532

Keywords:

learning management, student achievement, school principal

Abstract

This research aims to find out how important learning management is in improving student achievement. Maximum learning management will have a maximum impact on student achievement. At the Al Ulum Integrated Islamic Middle School in Medan, learning management has not been implemented optimally. The aim of this research is to contribute to school leaders in learning management so that student achievement can increase. The type of research used in writing this thesis is qualitative with a descriptive approach. This research provides descriptive data in the form of manuscripts, interviews, field notes, personal documents, memos and other documents. The research subjects in this thesis are the principal, deputy principal for curriculum and teachers. This research data collection instrument uses observation, interview and documentation techniques. Data analysis techniques by reducing data, presenting data, verifying data. The results of this research indicate that the implementation of learning management in improving student achievement is still not optimal, both in terms of management and learning and how students' achievements are at school. For this reason, this research may be continued by interested parties.

References

Abdul Hidayat, S. P. (2024). Informan wawancara dan sebagai wakil kepala sekolah bidang kurikulum. Medan: SMP Islam Al Ulum Terpadu Medan.

Arcaro, S. J. (2015). Pendidikan berbasis mutu: Prinsip-prinsip perumusan dan tata langkah penerapan. Jakarta: Rineka Cipta.

Danim, S. (2002). Inovasi pendidikan dalam upaya peningkatan profesionalisme tenaga kependidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Davis, I. K. (1991). Pengelolaan belajar. Jakarta: Rajawali Press.

Dick, W., & Reiser, R. A. (1989). Planning effective instruction. Amerika: Allyn and Bacon.

Dimyati, & Mudjiono. (2013). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Gunarso, A. (1993). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Halik, A. (2013). Implementasi manajemen pembelajaran pendidikan agama Islam berbasis intellectual, emotional, dan spiritual quotient: Telaah di Universitas Muhammadiyah Parepare. UIN Alauddin Makassar.

Hasibuan, M. (2012). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Kemp, J. E., dkk. (1993). Designing effective instruction. New York: Macmillan.

M. Amri Sembiring, S. P. (2024). Informan wawancara dan sebagai guru. Medan: SMP Islam Al Ulum Terpadu Medan.

Mardianis. (2018). Upaya meningkatkan prestasi belajar siswa dengan penerapan metode pembelajaran problem terhadap pembelajaran IPA siswa kelas VI SD Negeri 020 Tembilahan Hilir. Jurnal PAJAR: Pendidikan dan Pengajaran.

Nasution. (2005). Manajemen pembelajaran. Jakarta: Quantum Teaching.

Prasetya, I. (1997). Teori belajar, motivasi dan keterampilan mengajar. Jakarta: Dekdikbud.

Ramayulis, & Nizar, S. (2009). Filsafat pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Reigeluth, C. M. (Ed.). (1983). Instructional-design theories and models. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Robbins, S. P. (1997). Organizational behaviour. Siding: Prentice.

Selvia, B., Lian, B., & Sari, A. P. (2020). Penerapan pembinaan ekstrakurikuler dalam kegiatan pembelajaran full day school. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan.

Setia Budi. (2019). Penerapan model pembelajaran TGT dalam upaya meningkatkan minat dan hasil belajar mahasiswa pada pokok bahasan BRSL di SMP Negeri 2 Stabat. Seminar Nasional Matematika dan Terapan. Diakses pada 9 Maret 2021 dari http://bulletin.indomsacehsumut.org/index.php/simantap/article/download/55/36

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. (1989). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung: Sinar Harapan.

Sudjana, N. (2016). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhendrik, S. P. (2024). Informan wawancara dan sebagai kepala sekolah. Medan: SMP Islam Al Ulum Terpadu Medan.

Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang memengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan.

Syukri, M. (2021). Inovasi manajemen pembelajaran dalam meningkatkan kualitas pendidikan Islam bagi siswa di MAN Batubara. Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Pendidikan, 10(443-455).

Terry, G. R. (2006). Prinsip-prinsip manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Usman, H. (2011). Manajemen: Teori, praktek dan research pendidikan (Edisi ke-3). Jakarta: Bumi Aksara.

Published

2024-10-11

How to Cite

Zahara Ahmad Fauzi. (2024). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di SMP Islam Al Ulum Terpadu Medan. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(5), 304–317. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2532