Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Yunike Widianti Universitas Trunojoyo Madura
  • Parrisca Indra Perdana Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i6.2738

Keywords:

Role, Islamic Education, Religious Character

Abstract

The purpose of this study is to investigate the role of Islamic Religious Education (PAI) in influencing the religious character of pupils at Demangan 1 State Elementary School. Islamic Religious Education teachers in class III and students in class III B serve as the research subjects for this study, which employs a descriptive qualitative methodology. A descriptive qualitative method was used to collect the data. Interviews, observations, and documentation were used to gather data. The results showed that the habits taught in PAI learning include praying, reading short surahs, chanting asmaul husna, cultum before learning, and habituation of adab, kindness, and alms. The character of students is generally quite good, although in the aspect of moral creed still needs further guidance. Islamic Religious Education plays an important role in shaping students' religious character through instilling the values of creed, Al-Quran, hadith, fiqh, and Islamic history, which guide daily behavior. The creed becomes the moral foundation of students, helping them understand fundamental religious values.

References

A, Doni Kusuma. (2007). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.

Abidin, Z. (2022). Pola pembentukan Karakter Religius Pada Anak dalam Pendidikan Agama Islam pada Sekolah Menengah Pertama. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 15–24.

Ahmad Thontowi. “Hakekat Religiusitas”. Widyaiswara Madya Balai Dilat Keagamaan Palembang Online (http://sumsel.kemenag.go.id/file/dokumen/hakekatreligiusitas.pdf, diakses pada tanggal 20 Mei 2023).

Ainiyah, N. (2013). Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Ulum, 13(1), 25–38.

Arifin, Bambang Samsul dkk. (2019). Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: CV Pustaka Setia.

Arifin, M. & Supriyanto, A. (2020). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar: Teori dan Praktik. Yogyakarta: LaksBang Press.

Cahyono, Heri. (2016). Pendidikan Karakter, Strategi Pendidikan Nilai Dalam Membentuk Karakter Religius. Jurnal Ri’ayah, 1(2), 231-240.

Depdiknas .2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.

Depdiknas, (2006). Permendiknas No.22 Tahun 2006 Tentang Standarisasi Sekolah Dasar Dan Menengah. Depdiknas, Jakarta.

Erikson, E. (2006). Erik Erikson’s Theory of Identity Development.

Hidayatullah, Furqan. (2010). Pendidikan Karakter: Membangun Peradapan Bangsa, Surakarta: Yuma Putaka.

Kemendiknas. (2011). Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Pusat Kurikulum Perbukuan.

Kesuma, Dharma dkk. (2018). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Majid, Abdul dan Dian Andayani. (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Mala, A. R. (2015). Membangun Budaya Islami Di Sekolah. Membangun Budaya Islami Di Sekolah, 11(1), 1–13.

Milles dan Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif, Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Muhammad, N. hasib. (2020). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Kegiatan Di Madrasah Tsnawiyah Negeri. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang).

Mulyanto, A. (2022). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri 004 Petapahan. (Tesis Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Naim, Ngainun dan Achmad Patoni. (2007). Disain Pemebelajaran Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nawawi, Hadari. (2005). Instrumen Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada Universitas Pres.

Ningsih, T. (2019). Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era Revolosi Industri 4.0 Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Banyumas. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(2), 220–231.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 55 Tahun 2007 Tentang Pendidikan Agama Dan Pendidikan Keagamaan.

Raharjo, Tri Yunita dkk. (2018). Pengaruh Full Day School Terhadap Pembentukan Karakter Religius Siswa. Indonesian Journal Of Curiculum and Educational Technologi Studies, 6(1), 23-32.

Salahuddin, Anas dkk. (2017). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa. Bandung: CV Pustaka Setia.

Siswanto, (2013). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Religius. Jurnal Tadris, 8(1). 92-107.

Subianto, Jito. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat Pembentukan Karakter Berkualitas. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331-334.

Sudjana, Nana.( 2012). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sudjhana, Nana dan Ibrahim. (2001). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulastri. (2018). Pola Pembentukan Karakter Religius Pada Anak Dalam Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 05 Kepahiang. (Skripsi Sarjana, Isntitut Agama Islam Negeri Bengkulu)

Syamsul, K. (2013). Pendidikan karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Toto Nugroho, M., & Nurdin. (2021). Peranan Pembelajaran Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Religius Dan Toleransi Siswa Sekolah Dasar. Journal Evaluation in Education (JEE), 1(3), 91–95.

Ulwan, Abdullah Nashih. (2015). Pendidikan Anak Dalam Islam. Jakarta: Pustaka Imani.

Downloads

Published

2024-11-29

How to Cite

Yunike Widianti, & Parrisca Indra Perdana. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(6), 13–25. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i6.2738