Pelatihan Penggunaan Quizziz sebagai Media Assessment Pembelajaran bagi Guru di SMK Pariwisata Imelda Medan

Authors

  • Humaizi Humaizi Universitas Sumatera Utara
  • R. Hamdani Harahap Universitas Sumatera Utara
  • Muhammad Yusuf Universitas Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.54066/jkb.v1i4.1059

Keywords:

Information technology literacy, learning assessment, Google Form, Quizizz

Abstract

One application that can be used to help teachers evaluate student learning is Quizizz. The partners involved in this service program are teachers at the Imelda Medan Tourism Vocational School whose knowledge about the use of Information Technology in providing learning evaluations to students is inadequate. This activity is located at the Imelda Medan Tourism Vocational School, East Medan sub-district, Medan City. This activity applies an in-house training method by providing information technology literacy training to support learning assessments to increase teachers' knowledge and skills regarding the creation, use and optimization of the use of Quizizz as a learning evaluation. This knowledge can be used in the learning process to make it more interesting and combined with conventional learning techniques. During the training, the service team provided materials and tutorials on using Quizizz. The results obtained from this activity were an increase in the skills and knowledge of teachers at Imelda Medan Tourism Vocational School regarding the use of information technology (Quizziz) in making learning assessments in support of the Merdeka Belajar program.

References

Andi, F., Karouw, S., & Punuhsingon, C. (2020). Analisis literasi teknologi informasi dan komunikasi (TIK) aparatur sipil negara pemerintah kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Teknik Informatika, 15(3), 223–230.

Astini, N. K. S. (2019). Pentingnya Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi bagi Guru Sekolah Dasar untuk Menyiapkan Generasi Milenial. Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya Ke-1, 113–120.

Batubara, H. H., & Ariany, D. N. (2016). Workshop penggunaan google form sebagai media evaluasi pembelajaran pada dosen-dosen fakultas studi islam. Jurnal Al-Ikhlas, 2(1), 39–44.

Bestari, M. P., & Hakiki, M. H. (2018). Peningkatan Literasi Sekolah Guru dan Siswa melalui Pengabdian Kepada Masyarakat Perpustakaan STIE Perbanas Surabaya. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 2(1), 137–148. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v2i1.137-148

Budiastuti, P., Triatmaja, A. K., Damarwan, E. S., & Jendro, S. (2021). Efektivitas penguatan literasi teknologi informasi guru sekolah menengah kejuruan. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan, 1518–1823.

Dharmawan, K., Ramona, Y., Rupiasih, N., & Nilakusmawati, D. P. E. (2015). Pemanfaatan aplikasi Google docs sebagai media pembinaan karya ilmiah remaja. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Aplikasinya 2015, 5.

Fatmawati, E., & Safitri, E. (2020). Kemampuan Literasi Informasi dan Teknologi Mahasiswa Calon Guru menghadapi Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(2), 214–224. https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i2.1863

Helaluddin. (2019). Peningkatan Kemampuan Literasi Teknologi dalam Upaya Mengembangkan Inovasi Pendidikan di Perguruan Tinggi. PENDAIS, 1(1), 22–55.

Irsan, G, A. L. N., Firna, & Rustam, F. (2021). Pelatihan Kegiatan Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di Sekolah Dasar Kabupaten Buton. Jurnal Abdidas, 2(4), 871–877. https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i4.358

Khasanah, B. A., Sutriningsih, N., & Widianti, S. D. (2021). Pendampingan Adaptasi Teknologi serta Pemanfatannya dalam Menanamkan Literasi dan Numerasi di SD 3T. Logista Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 209–215.

Latip, A. (2020). Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 108–116. https://doi.org/10.37859/eduteach.v1i2.1956

Maharani, N., & Kartini, K. S. (2019). Penggunaan google classroom sebagai pengembangan kelas virtual dalam keterampilan pemecahan masalah topik kinematika pada mahasiswa jurusan sistem komputer. PENDIPA Journal of Science Education, 3(3), 167–173. https://doi.org/10.33369/pendipa.3.3.167-17

Mardiana, S., Annisarizki, Marthalena, Putri, L. Z., & Surahman, S. (2022). Literasi Digital dalam Upaya Mendukung Pembelajaran Online pada Siswa Sekolah Dasar di Kota Cilegon. Kaibon Abhinaya : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 47–54. https://doi.org/10.30656/ka.v4i1.3809

Nikmatussaidah, N. (2021). Implementasi Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Sebuah Literasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Literasiologi, 5(1), 36–49. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v5i1.175

Nurrohmah, O. (2021). Literasi Digital Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru. Nusantara Journal of Information and Library Studies, 4(1), 103–114., 4(1), 103–114.

Rahman, M. H., Subyantoro, S., Yuniawan, T., & Pristiwati, R. (2021). Peningkatan Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Secara Daring. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 312–318.

Sabran, & Sabara, E. (2018). Keefektifan Google Classroom sebagai media pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar, 122–125.

Saleh, B. (2015). Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Masyarakat di Kawasan Mamminasata. Jurnal Pekommas, 18(3), 151–160, 18(3), 151–160.

Setianingsih, W., & Subarjo, A. H. (302 C.E.). Peningkatan Literasi Informasi di Griya Yatim Dhuafa Yogyakarta. Buletin Udayana Mengabdi, 19(3), 6, 19(3), 6.

Setyowati, Y. (2021). Literasi Media Digital untuk Pendampingan Anak bagi Ibu-Ibu Dusun Jodog Desa Gilangharjo Kecamatan Pandak Kabupaten Bantul. Journal of Community Development & Empowerment, 1(2), 59–69. https://doi.org/10.29303/jcommdev.v1i2.8

Wicaksono, V. D., & Rachmadyanti, P. (2017). Pembelajaran blended learning melalui Google classroom di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa, 513–521.

Yuliawati, S., Suganda, D., & Darmayanti. (2021). Penyuluhan Literasi Digital bagi Guru-Guru SMP Di Kota Sukabumi. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 477–483. https://doi.org/10.24198/kumawula.v3i3.29604

Downloads

Published

2023-10-28

How to Cite

Humaizi Humaizi, R. Hamdani Harahap, & Muhammad Yusuf. (2023). Pelatihan Penggunaan Quizziz sebagai Media Assessment Pembelajaran bagi Guru di SMK Pariwisata Imelda Medan . Jurnal Kabar Masyarakat, 1(4), 177–184. https://doi.org/10.54066/jkb.v1i4.1059