Pelatihan Penyusunan Laporan Keuangan dalam Meningkatkan Pengetahuan SDM pada Pondok Pesantren Al-Uzlah Madinatul Quran

Authors

  • Budiman Abdulah Universitas Teknologi Muhammadiyah Jakarta
  • Ramdany Ramdany Universitas Teknologi Muhammadiyah Jakarta
  • Ridwan Saleh Universitas Teknologi Muhammadiyah Jakarta
  • Ilza Febrina Universitas Teknologi Muhammadiyah Jakarta
  • Muhammad Syahdam Universitas Teknologi Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54066/jkb.v2i4.2692

Keywords:

Preparation of Al-Uzlah Madinatul Qur'an Financial Reports, Entrepreneurship-Based Empowerment, Increased Knowledge, Islamic Boarding School

Abstract

This community service aims to provide an understanding in preparing financial reports properly and correctly at the AL-UZLAH MADINATUL QUR'AN Islamic Boarding School. The problem faced by partners in this program is the problem of human resource capabilities in managing financial data into financial reports. The method of implementing this entrepreneurship-based empowerment uses the Participatory Action Research (PAR) method, starting from the socialization stage at the beginning of the community service activity, in the form of providing information to partners/communities about the community service activities to be carried out, the objectives of the activity, the stages of implementing the activity, and the schedule for implementing the activity based on an agreement between the proposing team and partners, the next stage is training and mentoring and evaluation of the activity. The results of the activity showed an increase in partner knowledge regarding the preparation of financial reports before and after training.

References

Afandi, A. (2020). Participatory action research (PAR) metodologi alternatif riset dan pengabdian kepada masyarakat transformatif. Workshop Pengabdian Berbasis Riset di LP2M UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Februari, 11.

Afif, R. F. (2017). Analisis sistem pengelolaan keuangan di Pondok Pesantren Pesantren terhadap penguatan manajemen keuangan (Studi kasus pada Pesantren Luhur Al-Husna Surabaya). Skripsi. Jember: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Jember.

Afkarina, I. A. (2019). Rekonstruksi penyusunan laporan keuangan di Pondok Pesantren Al-Anwari Banyuwangi (dalam perspektif pedoman akuntansi pesantren). Retrieved from https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/90569

Alfani, M. L. (2016). Analisis implementasi sistem informasi akuntansi pada koperasi Pondok Pesantren Al-Amin Mojokerto. Retrieved from http://etheses.uinmalang.ac.id/id/eprint/10480

Arifin, Z. (2014). Pertanggungjawaban keuangan pondok pesantren: Studi pada Yayasan Nazhatut Thullab. Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi, 3(11), 5.

Fatih, M. (2015). Implementasi penyusunan laporan keuangan pada lembaga nirlaba yayasan berdasarkan PSAK 45 (Studi kasus pada Yayasan Pesantren Global Tarbiyyatul Arifin Kecamatan Pakis Kabupaten Malang). Skripsi. Malang: Fakultas Ekonomi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Herman, D. M. (2013). Sejarah pesantren di Indonesia. Jurnal Al-Ta’dib, 6(2), 146.

Ikatan Akuntan Indonesia. (2018). Pedoman Akuntansi Pesantren. Jakarta: Bank Indonesia.

Ikatan Akuntansi Indonesia (IAI) & Bank Indonesia. (2020). Pedoman Akuntansi Pesantren. Jakarta: Bank Indonesia.

Lulita, T. N. (2019). Implementasi akuntansi pesantren pada Pondok Pesantren Putri Al-Lathifiyyah 1 Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. Retrieved from http://etheses.uinmalang.ac.id/id/eprint/15102

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya evaluasi dalam pembelajaran dan akibat memanipulasinya. BINTANG Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 244–257. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Mulya, H. (2013). Memahami Akuntansi Dasar. Edisi 3. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model participation action research dalam pemberdayaan masyarakat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 62–71. https://doi.org/10.37905/aksara.6.1.62-71.2020

Setiawan, V., & Hidayat, R. (2015). Pengaruh metode pelatihan terhadap kompetensi karyawan NDT (Non Destructive Test) pada PT XYZ. Akuntansi, Ekonomi dan Manajemen, 3(2), 142–149. https://doi.org/10.30871/jaemb.v3i2.169

Suherman, L. P. (2019). Analisis penerapan akuntansi pesantren pada pondok pesantren di Sukabumi (Studi kasus di Pondok Pesantren Al-Ma’tuq Sukabumi). Retrieved from http://eprints.ummi.ac.id/1443

Sulistiani, D. (2020). Akuntansi pesantren sesuai SAK ETAP dan PSAK 45 dalam penyusunan laporan keuangan. AKTSAR: Jurnal Akuntansi Syariah. Retrieved from http://journal.iainkudus.ac.id/index.php/aktsar/article/view/7198

Downloads

Published

2024-11-20

How to Cite

Budiman Abdulah, Ramdany Ramdany, Ridwan Saleh, Ilza Febrina, & Muhammad Syahdam. (2024). Pelatihan Penyusunan Laporan Keuangan dalam Meningkatkan Pengetahuan SDM pada Pondok Pesantren Al-Uzlah Madinatul Quran. Jurnal Kabar Masyarakat, 2(4), 302–312. https://doi.org/10.54066/jkb.v2i4.2692