Pengembangan Keterampilan Kreatif Mahasiswa Melalui Pembuatan Gantungan Kunci Clay Beraroma Vanili
DOI:
https://doi.org/10.54066/jkb.v3i2.3365Keywords:
Creativity, Entrepreneurship, Training, Keychains, ClayAbstract
This activity is intended to improve students' creativity skills and instill an entrepreneurial spirit in 4th semester Business Administration students through training in making key chains from vanilla-scented clay. The implementation method uses a prescientific approach and practice-based learning with 4 main stages, namely planning, implementation, evaluation, and documentation. The results of the training showed a significant increase in six main aspects, namely satisfaction of learning effectiveness involvement, knowledge about clay, technical skills, understanding of entrepreneurship, and student creativity. In addition, this activity forms a collaborative culture, increases self-confidence, and fosters awareness of the potential for independent businesses. These findings indicate that the real practice approach is very effective in encouraging social transformation and the development of students' entrepreneurial character.
References
Anjanika, Y., Suhartini, S., Widowati, A., Diana, F., Decheline, G., & Setiowati, A. (2023). Faktor Kurangnya Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Universitas Jambi. Unimuda Sport Journal: Jurnal Pendidikan Jasmani, 4(1), 28–32. https://doi.org/10.36232https://unimuda.e-journal.id/unimudasportjurnal/index
Arba Adnandi, M., Andriyani, F., & Yatsi Madani, U. (2024). Peran Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Kinerja Usaha Kecil Dan Menengah Pada Mahasiswa Universitas Yatsi Madani. Journal of Economic and Digital Business), 1(2), 61–71.
Aryasti, A., Ervianti, E., Said, S., & Arif, T. A. (2025). 3 Transformasi Limbah Plastik Menjadi Produk Bernilai: Studi Pengabdian di Dua Sekolah Dasar Makassar. Matano: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 30–36. https://etdci.org/journal/matano/30
Baiti, J. N., Rosyidah, N. H., Isma, T. N. A., & Nafisah, S. (2024). Pendidikan dan Lingkungan Sosial, Pendidikan dan Kebudayaan, Pendidikan Sebagai Agen Perubahan. Mutiara : Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 2(6), 132–145. https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i6.1821
Cahyani, P. D., Karjono, J. C. S., Karamoy, P., & Wati, N. H. (2022). Pembuatan Gantungan Kunci Dari Bahan Resin Sebagai Upaya Meningkatkan Pendapatan Masyarakat Di Dusun Kajor Wetan. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 235–243.
Ferdiansyah, O., & Permana, E. (2022). Peran start up untuk pengembangan kewirausahaan mahasiswa pasca pandemi covid 19 di Indonesia. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi (JRPE), 7(2), 151–159.
Ginting, H. Z., Maulidian, M. D., Togatorop, J. B., & Sinaga, O. (2025). Gantungan Kunci sebagai Produk Merchandise : Inovasi dan Strategi Kewirausahaan untuk Pengusaha Muda. Wawasan : Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan, 3(2), 226–231. https://doi.org/10.58192/wawasan.v3i2.3202
Lase, Y. N. S., Zendrato, N., & Belo, Y. (2024). Pentingnya Keterampilan Hidup dalam Mewujudkan Ide-Ide Bisnis yang Inovatif. Nian Tana Sikka : Jurnal ilmiah Mahasiswa, 3(1), 93–106. https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v3i1.612
Lutfiyatul Latipah, E., Badrun Zaman, M., Linda Antika, T., NPD Wahana, A., Khojin, N., Studi Akuntansi, P., & Ekonomi dan Bisnis, F. (2024). Pelatihan Meningkatkan Motorik Anak dalam Pembuatan Gantungan Kunci (Souvenir) Berbasis Kewirausahaan Training To Improve Children’s Motor Skills In Making Key Chains (Souvenirs) Based on Entrepreneurship (Vol. 2, Issue 4).
Purwono, B. S. A., Bernardus, D., Dewi, G. C., Sitepu, R. B., Naufaluddin, M., & Ali, E. (2024). Pelatihan Pembuatan Dan Cara Memasarkan Gantungan Kunci Bagi Ibu Pkk Dan Pemudi Rw 10 Kelurahan Lesanpuro, Malang. Jurnal Abadimas Adi Buana, 7(2), 214–221.
Rahma, Ikbal, Rahmat, S., Milani, A., & Sapar. (2024). Pembuatan Pin Gantungan Kunci untuk Meningkatkan Kreatifitas Mahasiswa. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 5(2), 513–520. https://doi.org/10.35870/jpni.v5i2.889
Sari, N. D., Justian, R., Sari, S. P., Puspitasari, F., & Umiyati, H. (2024). Pelatihan Pembuatan Souvenir Gantungan Kunci Dari Bahan Resin. Bhaktimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 24–32.
Sinduningrum, E., Hilda, A. M., & Rossianiz, A. B. (2023). Pelatihan Design Ganci Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Mengurangi Pengangguran Kawula Muda. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan 1629, 7(3), 1629–1635.
Utami, D. P., Hasanah, U., Windani, I., Wicaksono, I. A., Widiyantono, D., & Zulfanita. (2022). Penguatan Minat Wirausaha Mahasiswa Melalui Pendampingan Penyusunan Proposal Program Kreativitas Mahasiswa-Kewirausahaan Pada Mahasiswa Program Studi Agribisnis Universitas Muhammadiyah Purworejo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(2), 936–942.
Virgina, Y., & Mutmainah, S. (2024). Clay Tepung Sebagai Bahan Berkarya Seni Rupa 3d Siswa Kelas X Sman 1 Gedeg Mojokerto. Jurnal Seni Rupa, 12(3), 27–40. http://journal.unesa.ac.id/index.php/jadaja
Wardhani, P. S. N., & Nastiti, D. (2023). Implementasi Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 177–191. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i2.2622
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kabar Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.