Pemberdayaan Produk UMKM Melalui Kerjasama Dengan Transmart Rungkut Sebagai Upaya Perluasan Pangsa Pasar

Authors

  • Fadilla Mulyasari Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Mei Retno Adiwati Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.54066/jkb.v1i3.562

Keywords:

MSME (Micro, Small, Medium Enterprises), market share, Transmart Rungku

Abstract

The MSME sector (Micro, Small, Medium Enterprises) makes a large contribution to GDP which reaches 61.07% and contributes to employment absorption of 97% of the total national employment absorption. However, despite the large contribution that has been made, there are still frequent problems with the MSME sector, including the limited quality of human resources, the scope of the market that has not yet been expanded, and management that is not yet modern. Thus, it is necessary to pay attention to the MSME sector so that it is more developed. The purpose of this research is to strengthen competitiveness and expand market share owned by the MSME sector through collaboration with Transmart Rungkut. The method used in this study is descriptive qualitative with data collection techniques through observation conducted at Transmart Rungkut, Surabaya

 

References

Achmad Amirudin. (2019). pemberdayaan usaha kecil menengah (UKM) binaan dinas perdagangan kota Surabaya dalam upaya meningkatkan kesejahteraan. 5.

Dewi, M. A. (2020). Pelatihan Etika Bisnis dan Pembukuan Sederhana Pelaku UMKM di Kelurahan Klampis Ngasem Surabaya. Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 6(2), 49–52. https://doi.org/10.21107/pangabdhi.v6i2.7476

Fathoni, A. R. (2017). Analisis Pengaruh Pertumbuhan Pangsa Pasar, Produktivitas Usaha Mikro Kecil dan Menegah (UMKM) Terhadap Pertumbuhan Produk Domestik Regional Bruto …. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 5(2).

Halim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2), 157–172. https://stiemmamuju.e-journal.id/GJIEP/article/view/39

Limanseto, H. (2022). Perkembangan UMKM sebagai Critical Engine Perekonomian Nasional Terus Mendapatkan Dukungan Pemerintah. KEMENTERIAN KOORDINATOR BIDANG PEREKONOMIAN REPUBLIK INDONESIA. ekon.go.id/publikasi/detail/4593/perkembangan-umkm-sebagai-critical-engine-perekonomian-nasional-terus-mendapat-kan-dukungan-pemerintah

Permana, S. H. (2017). Strategi Peningkatan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Indonesia. Aspirasi, 8(1), 93–103. http://news.detik.com/

Siagian, M., Kurniawan, P. H., & Hikmah, H. (2019). Analisis Faktor Eksternal Dan Internal Terhadap Kinerja Umkm Di Kota Batam. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(2), 265–271. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i2.107

Suwaji, & Heriasman. (2022). Pendampingan Implementasi Merdeka Belajar-Kampus Merdeka Pada Kegiatan Magang Industri. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 16–23.

Widodo, D. (2008). Strategi Pemberdayaan Umkm Pada Dinas Keperasi Dan Umkm Kota Surabaya. 1–6.

Downloads

Published

2023-07-10

How to Cite

Fadilla Mulyasari, & Mei Retno Adiwati. (2023). Pemberdayaan Produk UMKM Melalui Kerjasama Dengan Transmart Rungkut Sebagai Upaya Perluasan Pangsa Pasar . Jurnal Kabar Masyarakat, 1(3), 120–125. https://doi.org/10.54066/jkb.v1i3.562