OPTIMALISASI PERAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PEMASARAN UNTUK PRODUK UKM

Authors

  • Fatkhur Rochman Politeknik Negeri Malang
  • Achmad Zaini Politeknik Negeri Malang
  • Tiitien Indrianti Politeknik Negeri Malang
  • Masreviastuti Politeknik Negeri Malang
  • Abdul Waris Politeknik Negeri Malang
  • Tri Ramadani Arjo Politeknik Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.54066/jkb.v1i4.938

Abstract

The targets of the activity are residents of Duwet Village, Tumpang District, Malang Regency, East Java, who work as SMEs of processed garden products such as bamboo crafts, banana chips, tomato jam, corn chips, etc. The aim of this activity is to provide training to residents on how to market products by utilizing social media such as WhatsApp and Instagram. So that sales of products that have been produced by residents can have a wider market share, marketing efficiency, and as a means to maximize the social media that residents have not only for sending messages but can be enhanced for more productive things.

References

Hadi, M., Permanasari, K., Nikmah, F., Firdaus, D., & Aisya, N. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Promosi dan Sumber Informasi Terekam pada UKM Batik Bambu Kenanga. DHARMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 54-64.

Huwaida, H., Rofi'i, & Imelda, S. (2022). Pengaruh Promosi terhadap Volume Penjualan pada Industri Kecil Mia Lestari Banjarmasin. Jurnal INTEKNA, 131-141.

Moriansyah, L. (2015). Pemasaran melalui Media Sosial: Antesedents dan Consequences. Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik , 187-196.

Nikmah, F., Hasan, H., Sukma, E., Anjari, B., & Rahmawati, R. (2022). Implementasi Strategi VRIO (Valuable, Rare, Inimitable, Organization) pada Pengrajin Tas Anyaman Kampung Rejoso. Jurnal Tunas Bangsa, 1-5.

Nikmah, F., Sudarmiatin, Hermawan, A., Wardoyo, C., & Hasan, H. (2021). TOE Perspective: Technology Adoption by SMEs in Facing the Industrial Revolution 4.0. European Journal of Business, Economics and Accuntancy, 25-35.

Nurrizka, A. F. (2016). Peran Media Sosial di Era Globalisasi pada Remaja di Surakarta (Suatu Kajian Teoritis dan Praktis terhadap Remaja dalam Perspektif Perubahan Sosial. Jurnal Analisa Sosiologi, 28-37.

Rohaeni, H. (2016). Peranan Promosi melalui Personal Selling terhadap Volumen Penjualan. Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Bisnis, 223-232.

Santoso, A. P., Baihaqi, I., & Persada, S. (2017). Pengaruh Konten Post Instagram terhadap Online Engagement: Studi Kasus pada Lima Merek Pakaian Wanita. Jurnal Teknik ITS, 17-22.

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Rochman, F., Zaini, A., Indrianti, T., Masreviastuti, Waris, A., & Arjo, T. R. (2023). OPTIMALISASI PERAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PEMASARAN UNTUK PRODUK UKM . Jurnal Kabar Masyarakat, 1(4), 09–15. https://doi.org/10.54066/jkb.v1i4.938