Pengaruh Tingkat Margin, Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Pembiayaan Murabahah Usaha Mikro Sektor Dagang (Studi Kasus BPRS Pudurta Insani)
DOI:
https://doi.org/10.54066/jmbe-itb.v2i1.1012Keywords:
Margin Level, Service Quality, PromotionAbstract
To find out whether margin level, service quality and promotion simultaneously influence customers' decisions on murabahah financing for micro businesses in the trading sector. The type of data used in quantitative data research is primary data sources obtained from questionnaires and interviews with the bank. The objects used in this research are murabahah financing customers of BPRS Puduarta Insani. The results of this research show that Margin Level has a significant effect on Customer Decisions. Based on the value of Tcount > Ttable or 2.988 > 1.66827 and the significant value of the Margin Level variable (X1) is 0.004 > 0.050, it can be concluded that the Margin Level partially has a significant positive effect on customer decisions. Based on the value of Tcount > Ttable or 2.516 > 1.66827 and the significant value of the service quality variable (X2) is 0.003 > 0.050, it can be concluded that service quality partially has a significant positive effect on customer decisions. And promotions have a significant influence on customer decisions. Based on the value of Tcount > Ttable or 2.321 > 1.66827 and the significant value of the Promotion variable is 0.003 > 0.050, it can be concluded that the Promotion Variable partially has a significant positive effect on customer decisions.
References
Agunan, I. L. P. I. Y. Implikasi Yuridis Agunan Yang Diambil Alih Oleh Perbankan Syariah Dalam Akad Murabahah.
Anugrah, Y. D. Y., & Laila, M. (2020). Analisis Konsep Penerapan Pembiayaan Murabahah pada Perbankan Syariah. Muhasabatuna: Jurnal Akuntansi Syariah, 2(2), 1-12.
Efendi, R., & Thamrin, H. (2021). Pembiayaan Murabahah Di Pt. Federal International Finance Syariah Pekanbaru. Jurnal Tabarru': Islamic Banking and Finance, 4(1), 26-36.
Erinawati, F., & Syafarudin, A. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan, harga, promosi terhadap keputusan. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 1(1), 130-146.
Fadhallah, R. A. (2021). Wawancara. Unj Press.
Fitriani, I. L. (2017). Jaminan Dan Agunan Dalam Pembiayaan Bank Syariah Dan Kredit Bank Konvensional. Jurnal Hukum & Pembangunan, 47(1), 134- 149.
Herlina, V. (2019). Panduan praktis mengolah data kuesioner menggunakan SPSS. Elex Media Komputindo.
Hidayat, A. A. (2021). Cara Mudah Menghitung Besar Sampel. Health Books Publishing.
Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 175-182.
Kusumawardhani, N. (2017). Pengaruh kualitas pelayanan, penanganan komplain, kualitas produk, dan tingkat margin terhadap kepuasan nasabah produk pembiayaan murabahah (Bachelor's thesis, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis).
Mustafa, P. S. (2022). Statistika Inferensial meliputi Uji Beda dalam Pendidikan Jasmani: Sebuah Tinjauan. DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(1), 71-86.
Nasution, S. F. (2021). Pembiayaan Murabahah Pada Perbankan Syariah di Indonesia. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 6(1), 132-152.
Rahma, Y. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Margin Murabahah Bank Syariah Di Indonesia. Akuntabilitas, 9(1).
Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95.
Rinaldi, R. (2012). Analisis kualitas pelayanan publik. Jurnal Administrasi Publik (Public Administration Journal), 2(1), 22-34.
Rini, K. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan dan kualitas produk terhadap pengambilan keputusan nasabah dalam pembiayaan Murabahah pada Bank BRI Syariah KCP Ngawi (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo). Roflin, E., & Liberty, I. A. (2021). Populasi, Sampel, Variabel dalam penelitian kedokteran. Penerbit NEM.
Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha mikro kecil dan menengah) di Indonesia. jurnal ilmiah cano ekonomos, 6(1), 51-58.
Sujono, R. I., & Wibowo, F. W. (2020). Marketing Mix Dan Tingkat Margin Dalam Pengambilan Keputusan Pembiayaan Pada Nasabah Bank Syariah. El Dinar, 8(1), 37.
Syakir, M. A., Sauqi, M., & Candrakusuma, M. (2021). Analisis Implementasi Akad Murabahah pada Pembiayaan Modal Usaha Mikro. Musyarakah: Journal of Sharia Economic (MJSE), 1(2), 137-145.
Ul’fah Hernaeny, M. P. (2021). Populasi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mashithoh Sitorus, Zuhrinal M. Nawawi, Atika Atika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.