Analisis Strategi Pemasaran Produk Hasanah Card pada Bank Syariah Indonesia (BSI) KC Padangsidimpuan

Authors

  • Dinda Pradina Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.54066/jmbe-itb.v2i1.1561

Keywords:

Hasanah Card, Marketing Strategy, Bank Syariah Indonesia

Abstract

The Hasanah Card product is one of the products owned by Bank Syariah Indonesia (BSI). Hasanah Card products use mudharabah and musyarakah contracts, namely obtaining profit sharing. However, as the sharia banking sector in Indonesia continues to develop, marketing strategies are needed to face competition, especially in financing products. Marketing is carried out in order to fulfill people's needs and desires for a product or service. This research aims to find out what strategies BSI KC Padangsidimpuan implements in marketing Hasanah Card products. Through a marketing strategy analysis approach, this research tries to identify the factors that influence the marketing success of Hasanah Card and formulate strategic recommendations that can increase the marketing effectiveness of the product. This research uses qualitative methods while the data collection methods used are interviews, observation and documentation. The results of this research show that the Hasanah Card marketing strategy carried out by BSI KC Padangsidimpuan uses a marketing mix system which is usually called product, price, place, promotion.

References

Febrian Syah, Ricky, Muhammad Iqbal Fasa, dan Suharto. ―Analisis SWOT dalam Srategi Pemasaran Produk Perbankan Syariah di Indonesia.‖ Jurnal Ekonomi vol 3 (2021)

Hasan, Ali. Marketing Bank Syariah. Bogor: Ghalia Indonesia, 2010,. Marketing Bank Syariah. Bogor: Ghalia Indonesia, 2010

Ibrahim, Johanesc. Kartu Kredit dan Dilematis Antara Kontrak dan Kejahatan. Bandung: Refika Aditama, 2004.

Khotimah, Khusnul. ―Analisis SWOT Dalam Strategi Peningkatan Penjualan pada Dealer Honda CV Adam Jaya Plumpang Tuban.‖ Jurnal Ekonomi Manajemen Akutansi vol 1 no 6 (2020).

Limbong, Salimah. Analisis SWOT dalam Penentuan Strategi Bersaing pada PT Bank Sumut Syariah, Skripsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Medan: Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, 2019.

Sarwana. Strategi Pemasaran Produk Tabungan IB Hasanah Terhadap Peningkatan Jumlah Nasabah pada BNI Syariah KCP Masamba, Skrip S1 Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Palopo: Institut Agama Islam Negeri Palopo, 2021

Sholihin, Ismail. Pengantar Bisnis. Jakarta: Erlangga, 2014. Sukardi. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara, 2003.

Sulaiman, Abu. Banking Cards Syariah: Kartu Kredit dan Debit dalam Perspektif fiqih. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2006. Syafi‘i

Antonio, Muhammad. Bank Syariah dari Teory ke Praktik cetak ke 1. Jakarta: Gema Insani Pers, 2010. Usmara, Usi. Pemikiran Kreatif Pemasaran. Yogyakarta: Amara Books, 2008. Wardi Muslich, Ahmad. Fiqih Muamalah. Jakarta: Amzah, 2010.

Adhillah Masriani . Analisis Strategi Pemasaran Produk Hasanah Card dalam Meningkatkan Keunggulan Kompetitif. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan 2020.

Fatimah “strategi pemasaran produk Hasanah Card” jurnal Ekonomi vol 5 hal 3

M. Nur Rianto Al Arif, Dasar-dasar Pemasaran Bank Syariah (Bandung: Penerbit Alfabeta,2012),h.5

Downloads

Published

2024-01-29

How to Cite

Dinda Pradina Nasution. (2024). Analisis Strategi Pemasaran Produk Hasanah Card pada Bank Syariah Indonesia (BSI) KC Padangsidimpuan. JURNAL MANAJEMEN DAN BISNIS EKONOMI, 2(1), 399–410. https://doi.org/10.54066/jmbe-itb.v2i1.1561