Strategi Pengembangan Usaha pada UMKM Bakoel Barokah Kelurahan Gunung Sari Ulu Balikpapan
DOI:
https://doi.org/10.54066/jmbe-itb.v3i1.2788Keywords:
Design, Label, Media, Social, MSMEAbstract
Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) often experience difficulties in product marketing, difficulties in reaching customers and lack of innovation. To develop MSMEs, product innovation and awareness of modern social media technology are needed. Many MSME actors are still lagging behind in utilizing technology, which has an impact on limited marketing and business development. The author of this Community Service research focuses on MSME Bakoel Barokah in Guning Sari Ulu Village, Balikpapan. MSME Bakoel Barokah owned by Ibu Alam faces obstacles in product development and marketing, especially in label design, packaging, and utilization of social media. Their products are only produced based on consumer orders. The researcher found the potential for Bakoel Barokah to develop better with innovation in labels, packaging, and digital marketing strategies through Instagram and WhatsApp.
References
Agustini, S. (2023). Pengembangan inovasi UMKM Goparove melalui pemasaran digital di Kelurahan Margo Mulyo Kota Balikpapan. Balikpapan: STIE Madani.
Ananda, R. (2023). Digitalisasi dalam pemasaran UMKM: Studi kasus pada UMKM sektor makanan di Kota Balikpapan. Jurnal Pengembangan Ekonomi Lokal, 10(1), 45–55.
Anggraini, C. D. (2017). Strategi pengembangan usaha mikro kecil menengah (UMKM) melalui inovasi produk. Lembaga Keuangan Mikro Syariah, 85–91.
Badri, E., & Elhando, C. P. (2022). Pengembangan inovasi kemasan produk untuk meningkatkan daya tarik UMKM wedang jahe di Desa Sidodadi Asri. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 347–353.
Ernawati, D. (2019). Pengaruh kualitas produk inovasi produk dan promosi terhadap keputusan pembelian produk Hi Jack Sandals Bandung. Jurnal Wawasan Manajemen, 17–32.
Hadi, F. K. A. (2019). Dimensi kreativitas dan pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM). HUMMANSI, 25–36.
Kampung Pustaka Kelurahan Gunung Sari Ulu. (2024, Mei 15). Retrieved from Kampung Pustaka: https://kampungpustaka123.blogspot.com
Kurniawan, A. (2020). Transformasi digital UMKM untuk keberlanjutan ekonomi lokal. Jurnal Ekonomi dan Manajemen Digital, 3(2), 78–86.
Kusuma, R. A., & Fitri, A. (2022). Inovasi produk berbasis lokal sebagai upaya pemberdayaan UMKM di Indonesia. Jurnal Inovasi Bisnis, 7(3), 89–102.
Meri, N. A., & Yosef, E. (2017). E-UMKM: Aplikasi pemasaran produk UMKM berbasis Android sebagai strategi meningkatkan perekonomian Indonesia. UMK, 11–16.
Pemerintah Kota Balikpapan. (2005). Peraturan daerah Kota Balikpapan. Retrieved from BPK RI: https://peraturan.bpk.go.id
Ryzkika, N., & Salsabila, S. (2020). Strategi pemasaran dan pengembangan UMKM budidaya terong dan tomat melalui pengolahan produk, kemasan, dan pencatatan keuangan pada UMKM GWM RT. 32 Kelurahan Sumber Rejo. STIE Madani, 1–104.
Sari, P. D., & Wijaya, N. H. (2021). Implementasi media sosial dalam pengembangan UMKM berbasis komunitas di wilayah perkotaan. Jurnal Ekonomi Kreatif, 5(2), 110–122.
Sutrisno, T. (2022). Pengaruh dukungan pemerintah daerah terhadap keberlanjutan UMKM di Kalimantan Timur. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 9(1), 21–30.
Wijayani, D. I., & Saripujiana, D. (2020). Survei minat studi jurusan akuntansi dan kebutuhan tenaga akuntan di Kalimantan Timur. Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL MANAJEMEN DAN BISNIS EKONOMI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.