Perancangan Media Pembelajaran Taat Berlalu Lintas Dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android

(Studi : TK Aisyiyah Malangjiwan Colomadu)

Authors

  • Ponco Purnaning Raharjo STMIK AMIKOM Surakarta
  • Riyan Abdul Aziz STMIK AMIKOM Surakarta
  • Hadis Turmudi STMIK AMIKOM Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.54066/jpsi.v1i4.1135

Keywords:

Augmented Reality, Media Learning, The Traffic Signs

Abstract

The research is aimed at research development pengembangkan media learning rambu-rambu traffic aumented reality based, the media learning traffic signals using modeling 3 dimensions.This study using methods prototyping.. The results of the plan are obtained by the media learning of the traffic tracks consisting of eight main menus: stop, Take care of the smooth road, It is forbidden to turn right. The left is forbidden. Parking is forbidden. The green light, Yellow lights and red lights on paud / tk students let the introduction of traffic bars with user response very well proven with a score of 90,5% respondents agree if this application is very helpful as a cross-counter obedient identification tool.Augmented Reality Traffic-based media app can display Objects.

References

Aini, F. N. (2020). Teknik analisis SWOT. Bantul: Anak Hebat Indonesia.

Aziz, R. A. (2018). Evaluasi Manajemen Risiko Teknologi Informasi Pada. Surakarta: IT CIDA.

Budi, A. (2022). Anak Domba yang Tersesat berbasis Augmented Reality. Surakarta: Universitas Dharma AUB .

Fowler, M. (2014). UML Distilled Panduan Singkat Bahasa pemodelan Objek Standar. Yogyakarta: Edisi 3 : Andi Publishing.

Indarti, D. (2020). Penanaman Kesadaran Berlalu Lintas Pada Anak Usia Dini. Penilik Paud Korwil Dindikpora Kec. Gemawang,Kab.Temanggung: Jurnal Pendidikan. Volume 7 No.1.

Joe Yuan Mambu, M. Y. (2021). Aplikasi Pengenalan Cerita Rakyat Sulawesi Utara “Burung Kekekow” Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. Universitas Klabat: Progam Studi Teknik Informatika.

Hobbs, F. D. (1995). Perencanaan dan Teknik Lalu Lintas. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Maskat, D. (1995). Pengetahuan Praktis Berlalu Lintas di Jalan Raya. Sukabumi: Markas Besar Kepolisian Negara Republik Indonesia Direktorat Samapta

Kemenhub. (2014 ). Peraturan Menteri Perhubungan Nomor 13 tahun . Indonesia.

Meier, R. (2019). Profesional Android 2 Application Development. London: Willey Publishing.

Muhammad Agil, S. L. ( 2022). Implementasi Metode Markerless Augmented Reality untuk Edukasi Nama Buah- buahan Berbasis Android. Universitas Pamulang.

Muhammad Agil, S. L. (2022). Implementasi Metode Markerless Augmented Reality untuk Edukasi Nama Buah- buahan Berbasis Android. Universitas Pamulang.

Muhammad Arsyad Al, Y. I. (2020). Implementasi Augmented Reality Untuk Media Informasi Buah Langka Khas Kalimantan Selatan. Universitas Islam Kalimantan.

Muliawan, U. (2022). Buku Bimbingan Dan Konseling Untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Gava Media.

Polisi. (2015). Modul Pembelajaran Lalu Lintas Tingkat PAU/TK dan SD/MI. Semarang: Direktorat Lalu Lintas Polda Jawa Tengah.

Ridwan, S. (2017). Mudah Membuat Game Augmented Reality (AR) dan Virtual Reality (VR) dengan Unity 3D. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Satlantas. (2018). Jumlah Kendaraan Yang Terlibat Kecelakaan Lalu Lintas di Kabupaten Karanganyar. Kabupaten Karanganyar: Badan Pusat Statistik.

Satria. (2022). Perancangan Media Interaktif Augmented Reality Pembentukan Otot berbasis Androi (Studi : Crystall Fitness- GYM). Surakarta: Universitas Duta Bangsa .

Suryana, D. (2018). Android Studio: Belajar Android Studio. Bandung: Pustaka Kreatif.

Turmudi, H. (2020). Menuju Masa Depan Desa dengan Digitalisasi. Surakarta: Solopos.

Ulfah, Hario, & Azzizah. (2019). Panduan Lengkap; Membuat Game Augmented Reality (Ar) Dengan Unity 3D. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Wahyu, Y. (2021). A to Z Pembuatan dengan Mudah Aplikasi Android Game Pembelajaran Augmented Reality Berbasis Unity. Jakarta: Gava Media.

Downloads

Published

2023-11-14

How to Cite

Ponco Purnaning Raharjo, Riyan Abdul Aziz, & Hadis Turmudi. (2023). Perancangan Media Pembelajaran Taat Berlalu Lintas Dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android: (Studi : TK Aisyiyah Malangjiwan Colomadu). JURNAL PENELITIAN SISTEM INFORMASI (JPSI), 1(4), 181–191. https://doi.org/10.54066/jpsi.v1i4.1135