Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Budaya Indonesia Berbasis Android

(Studi : TK Jombor 1 Sukoharjo)

Authors

  • Apni Tri Gunarsih STMIK AMIKOM Surakarta
  • Widiyanto Hadi STMIK AMIKOM Surakarta
  • Muhammad Setiyawan STMIK Amikom Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.54066/jpsi.v1i4.1136

Keywords:

Indonesian culture, The interactive media, prototyping

Abstract

This research is a study aimed at developing media interactive study of Indonesian cultural materials based on androids, This interactive study media discussion is using interactive android-based androids.The research uses prototyping methods. The data analysis technique that the author used was a swot data analysis technique.Swot is to evaluate strength (strengths), Weaknesses, Opportunities and threats.To conclude the research on products made then there must be a test.The test used was the black box testing. The results of implementation are obtained from the interactive learning media of Indonesian cultural material based on Android, which consists of eight main menus namely: custom fashion, The custom house, Traditional weapons and local songs on students tk jombor 1 sukoharjo let the introduction of the Indonesian culture with user response very well proven by the index score of 90% respondents agree if this application is very helpful as an interactive media of Indonesian culture learning.

References

Andira, W. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Kesenian Dan Kebudayaan Sumatera Selatan Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya.

Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Booch, G. (1999). The Unifed Modeling Language User Guide. Addison Wesley.

dkk, R. (2019). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Emzir. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Erik, S. (2020). Tujuh Hari Mahir Program Android. Yogyakarta: Andi Offset.

Fathonah, M. F. (2020). Efektivitas Media Audio Visual Terhadap Kecerdasan Anak Usia Dini.

Hayati, E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD/MI. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan .

Hendrik. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta:: Rineka Cipta.

Hofstetter. ( 2001). Multimedia Interaktif. Jakarta: : Yudistira .

Hofstetter. (2021). Multimedia Interaktif. Jakarta: Yudistira.

Lestari, L. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Keragaman Budaya Indonesia (Kabin) Untuk Siswa Kelas IV SDN 1 Trirenggo Bantul Yogyakarta. Jurusan Teknologi Pendidikan FIP UNY.

Munir, P. D. (2008). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Jakarta: Penerbit Alfabeta.

Ningsih, S. (2022). Implementasi Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Di Sekolah Smp Muhammadiyah 02 Medan. Sumatera Utara: Universitas Muhammadiyah.

Nugroho, A. (2019). Rekayasa Perangkat Lunak Menggunakan UML dan JAVA. Yogyakarta: Andi Offset.

Ogedebe. (2012). Software Prototyping: A Strategy to Use When User Lacks Data Processing Experience. ARPN Journal of Systems and Software, Vol.2, No.6.

Ragil, W. (2020). Analisis menggunakan Metode Pieces. Jakarta: Cetakan ke 3.

Ramansyah, W. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash CS3 Pada Kelas 1 SDN Bancaran 3 Bangkalan. Bangkalan: Jurnal Ilmiah Edutic, Vol. 1 No. 1 .

Saputro, A. (2018). Panduan Praktis Membuat Mini Games Android Menggunakan Adobe Animate CC. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Setiyawan, M. (2019). Implementasi Gamification pada Aplikasi Perkuliahan Mahasiswa dengan Metode Feature Driven Development (Studi Kasus: AMIK Cipta Darma Surakarta). Yogyakarta: Program Studi S2 Teknik Informatika Universitas Amikom.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kualitatif , dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulasma, G. (2020). Budaya Tanah Nusantara. Yogyakarta: Gramedia.

Suyanto, M. (2004). Multimedia Alat Untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing. Yogyakarta: Andi Offset.

Wibawanto, W. (2019). Membuat Bermacam Game Android dengan Adobe Animate. Yogyakarta : Penerbit :Andi .

Z.T, R. H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Materi Keragaman Budya Dan Bangsa Di Wilayah Indonesia Menggunakan Macromedia Flash Kelas V SD/MI. Lampung: UIN Raden Intan.

Downloads

Published

2023-11-14

How to Cite

Apni Tri Gunarsih, Widiyanto Hadi, & Muhammad Setiyawan. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Budaya Indonesia Berbasis Android: (Studi : TK Jombor 1 Sukoharjo). JURNAL PENELITIAN SISTEM INFORMASI (JPSI), 1(4), 192–200. https://doi.org/10.54066/jpsi.v1i4.1136