Pengenalan Pembelajaran Komputer Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.54066/jpsi.v1i3.643Keywords:
Digital Learning, Early Childhood, ImprovementAbstract
In this study, computer learning for young children in TK Muslimat Nahdatul Ulama Kota Palembang is described. The study takes a qualitative approach while using the descriptive method. The study's informants were computer teachers. In order to collect data for this study, observational methods, interview methods, and documentation methods were used. Data triangulation techniques are utilized for data analysis. Children's computer education at TK Muslimat Nahdatul Ulama Kota Palembang has produced successful results. Children are offered computer learning materials by their teachers, which progress from the easiest to the most challenging. To make it easier for kids to acquire computer information, teachers employ a variety of computer learning techniques, including cooperative ways, tutorial methods, demonstration methods, training methods and practice, and game-based learning. In its implementation, there are still obstacles faced by children’s, teachers, and computers used.
References
Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 173.
Elminah, E., & Budiarti, E. (2022). Penggunaan Aplikasi Paint Menstimulasi Kemampuan Menggambar Serta Mewarnai Kelompok B di TK Al-Mukhlisin. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 104–112. https://doi.org/10.31326/jcpaud.v5i2.1484
Hayati, T., Kurniawati, M., & Witarsa, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Kecerdasan Visual melalui Aplikasi Paint di RA Al Muhajirin Kota Cimahi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 111–117. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.14
Jalil, A., & Batubara, A. R. S. (2022). Strategi Komunikasi Efektif Dalam Pembelajaran Berbasis Tik Pada Anak Usia Dini Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar. Hamka Ilmu Pendidikan Islam, 1(1), 87–100.
Kesumawati, N., Retta, A. M., & Sari, N. (2017). Pengantar Statistika Penelitian. Depok: Rajawali Pers.
Lestari, R. H., Westhisi, S. M., & Wulansuci, G. (2023). Media Berbasis TIK Sebagai Media Pengganti Realitas Pada Pembelajaran Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(1), 26–34. https://doi.org/10.33369/jip.8.1.26-34
Mutia, P. A., & Ismet, S. (2019). Pembelajaran Komputer Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Telkom Padang. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(1).3294
Purwanto, M. B. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Meningkatkan Skor TOEIC Mahasiswa Politeknik Darussalam. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 142–146. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i2.658
Purwanto, M. B. (2023). The Implementation of English Online Learning in Rural-Area. Channing: Journal of English Language Education and Literature, 8(1), 11–18. https://doi.org/10.30599/channing.v8i1
Putra, D. W., Nugroho, A. P., & Puspitarini, E. W. (2016). Game Edukasi berbasis android sebagai media pembelajaran untuk anak usia dini. JIMP (Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan), 1(1). http://dx.doi.org/10.51213/jimp.v1i1.7
Sari, E. U., & Andrisyah, A. (2021). Upaya Meningkatkan Pengembangan Literasi Dalam Kemampuan Kognitif Pada Anak Usia Dini Melalui Aplikasi Paint di TK Sumur Bandung. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 4(4), 369–377. https://doi.org/10.31326/jcpaud.v5i2.1484
Sudjana, N. (2005). Metoda Penelitian. In Tarsito.
Sufa, F. F. (2015). Mengembangkan Kognisi Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Komputer (Studi kasus di TK Islam Makarima Kartasura Sukoharjo). Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 10(1).
Sufa, F. F., & Setiawan, H. Y. (2017). Analisis kebutuhan anak usia dini usia 4-6 tahun pada pembelajaran berbasis komputer anak usia dini. Research Fair Unisri, 1(1).