Penggunaan Teknologi Unity Dalam Pembuatan Gim Edukasi Sejarah: Pertempuran 10 November 1945

Authors

  • Achmad Zahrul Ali Zadan Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Pratama Wirya Atmaja Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Andreas Nugroho Sihananto Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.54066/jptis.v1i4.1267

Keywords:

Unity, Educational Game, Interactive Digital Narratives

Abstract

The development of technology in learning has opened up new opportunities to improve historical understanding through innovative approaches. In this context, this research focuses on the use of Unity technology in the development of an educational game that explores the events of the Battle of November 10, 1945 in Surabaya. This research aims to design and implement an educational game that is interactive and deepens understanding of the historical event. Researchers utilized the Unity development platform to create a near-native environment and provide a fun learning experience. The method used is Interactive Digital Narratives (IDN). The result of this research is an educational narrative-based game the history of the Battle of November 10, 1945.

References

Astuti, S., Fitriyanti, N., Bogi Aditya Karna, N., Rizki Awany, N., Fajar Firdiansyah, M., Noveri Alfariji, R., Dearly Herman, D., Risqi Risfianda, M., & Nurkhaliz, M. (2022). “TOOTH AND FAIRY” BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN UNITY ENGINE. 9(2), 287–292. https://doi.org/10.25126/jtiik.202294992

Atmaja, P. W., & Sugiarto. (2022). When Information, Narrative, and Interactivity Join Forces: Designing and Co-designing Interactive Digital Narratives for Complex Issues. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 13762 LNCS, 329–351. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22298-6_20

Ayuka, F., Pradana, P., Universitas, M., & Wacana, K. S. (2021). PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENILAIAN SIKAP DISIPLIN MENGGUNAKAN SKALA LIKERT DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS IV SD. In Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 5, Issue 1). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia

Basaraba, N. (2020). Remixing Transmedia for Cultural Heritage Sites: The Rhetoric, Creative Practice, and Evaluation of Digital Narratives.

Fuadah, M. K., & Firmansyah, R. (2022). Perancangan Game Edukasi Pengenalan Bahasa Arab Untuk Siswa TPA Nurul Irfan Menggunakan Unity 3D. 3(1).

Haddid, A., Aufar, M. Q., Ramadhan, A., & Pratama, Y. (2023). Perancangan Game Edukasi Menebak Lirik Lagu-Lagu Daerah Berbasis Unity 2D untuk Platform Android. 4(2), 140–151. https://doi.org/10.47065/tin.v4i2.4201

Khaerudin, M., Srisulistiowati, D. B., & Warta, J. (2021). GAME EDUKASI DENGAN MENGGUNAKAN UNITY 3D UNTUK MENUNJANG PROSES PEMBELAJARAN.

Kurnia Arrifqie, A. (2022). Rancang Bangun Game Edukasi Pengenalan Hewan Berbasis Android Menggunakan Unity 3D. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Informatika, 7(1). https://journal.uniku.ac.id/index.php/jejaring

Kurniawati, D., & Judisseno, R. K. (2022). PENGGUNAAN SKALA LIKERT UNTUK MENGANALISA EFEKTIVITAS REGISTRASI STAKEHOLDER MEETING: EXHIBITION INDUSTRY 2020.

Mahendra Dwi Putra, Y., Nugroho, A., & Teknologi Informasi Universitas Kristen Satya Wacana, F. (2022). “SUPER MATHRIO BROS” BERBASIS UNITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BERHITUNG. In Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI) (Issue 5).

Muhammad, R., Prasetyo, M., Syaputra, H., Cholil, W., & Sauda, S. (2021). Rancang Dan Bangun Game Edukasi Anak-Anak Berbasis Android Dengan Unity Menggunakan Metode Game Development Life Cycle. In Jurnal Nasional Ilmu Komputer (Vol. 2, Issue 2).

Rohman, M. A., & Kasoni, D. (2020). Prototype Game Pencegahan Demam Berdarah Dengue Menggunakan Unity 2D.

Sada Harahap, K., Kelautan dan Perikanan Dumai, P., Wan Amir, J., Pangkalan Sesai, K., Dumai Barat, K., Dumai, K., & Riau, P. (2020). KAJIAN PENGENDALIAN MUTU PRODUK TUNA LOIN PRECOOKED FROZEN MENGGUNAKAN METODE SKALA LIKERT DI PERUSAHAAN PEMBEKUAN TUNA X STUDY OF QUALITY CONTROL OF TUNA LOIN PRECOOKED FROZEN PRODUCTS USING THE LIKERT SCALE METHOD IN TUNA FREEZING COMPANY X.

Widyastuti, R., & Sari Puspita, L. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Pada MatPel IPA Tematik Kebersihan Lingkungan. 22(1). https://doi.org/10.31294/p.v21i2

Yusuf, A., Teknik Informatika, J., Teknik, F., & Wahid Hasyim Jl Menoreh Tengah, U. X. (2022). Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak Game Edukasi Unsur dan Sifat Segi Empat Berbasis Android Menggunakan Unity 3D (Studi Kasus MTS Hasyimiyah Kalisidi). 4(2).

Downloads

Published

2023-12-16

How to Cite

Achmad Zahrul Ali Zadan, Pratama Wirya Atmaja, & Andreas Nugroho Sihananto. (2023). Penggunaan Teknologi Unity Dalam Pembuatan Gim Edukasi Sejarah: Pertempuran 10 November 1945. Jurnal Penelitian Teknologi Informasi Dan Sains, 1(4), 62–73. https://doi.org/10.54066/jptis.v1i4.1267