Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pemrograman

Authors

  • Lia Anggiani IKIP PGRI Pontianak
  • Hendrika Rika IKIP PGRI Pontianak
  • Nengsi Nengsi IKIP PGRI Pontianak
  • Dian Dian IKIP PGRI Pontianak
  • Maria Apriana IKIP PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.54066/jptis.v1i2.579

Keywords:

Interactive Multimedia, Learning Outcomes, Programming, PTK

Abstract

Programming is one of the fundamental subjects in the field of expertise in Technology, Information, and Communication (ICT). These topics must be mastered by all fields of study. Programming fundamentals remain alien to novices, such as the students in Class X. Basic programming subjects require a comprehensive understanding in order to be mastered. This study was carried out at SMK Negeri 1 Memperiwah Hulu. This investigation is a class action study with 35 class X TKJ 3 students as subjects. The data utilized in this investigation are learning outcomes. Indicators of research performance are based on the completion of learning outcomes for 75% of the student population. It can be seen from the image above that 30 students' learning outcomes fall into the decent category, with a percentage of 86%, and that 4 students fall into the sufficient category, with a percentage of 11%. Moreover, the percentage of students in the category of fewer learning outcomes amounted to one, with a percentage of 3%. Overall, the use of multimedia as a learning medium can enhance programming-related student learning outcomes. As an indicator of research success, in the first cycle it did not meet the set criteria for completeness, but in the second cycle it has increased and met the criteria. Increased activity and student learning outcomes are facilitated by the incorporation of multimedia skills and abilities into the activities of teachers.

 

 

References

Peraturan Indonesia, Menteri Pendidikan Nasional Republik Tentang, Nomor 41 Tahun 2007 Proses, Standar Menengah, Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah, Kemendukbud.go.id (2020). http://digilib.unila.ac.id/4949/15/BAB II.pdf

Ahmadi, Suib, M., & Syukri, M. (2020). PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI PENDIDIK DALAM MENINGKATKAN KINERJA MENGAJAR GURU. Jurnal Neliti, 1, 1–16.

Al-Syuyubi, A. N., & Purwidiani, D. N. (2015). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MULTIMEDIA INTERAKTIF (MMI) PADA KOMPETENSI DASAR MEMBUAT LIPATAN DAUN DI SMK MAMBA’UL IHSAN UJUNGPANGKAH GRESIK. E-Jurnal Boga, 04(3), 129–136.

Dwi Surjono, H. (2017). Multimedia Embelajaran Nteraktif.

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Faradita, M. N. (2020). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar Ipa di SD Tawangsari. Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Millenial, 309–317.

Kahfi, M., Nurparida, N., & Srirahayu, E. (2021). Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Petik, 7(1), 63–70. https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.986

Margunayasa, I. G. (2017). Pelatihan Pembuatan Dan Implementasi Perangkat Pembelajaran Berorientasi I2M3 Dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru Sd Di Gugus Xiv Kecamatan Buleleng. Jurnal Widya Laksana, 2(1), 94. https://doi.org/10.23887/jwl.v2i1.9133

Pebruanti, L., & Munadi, S. (2015). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pemograman Dasar Menggunakan Modul Di Smkn 2 Sumbawa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 1, 365–376.

Permatasari, L., Yuana, R. A., & Maryono, D. (2017). Pemanfaatan Programming Assistance Tool Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Struktur Kontrol Perulangan dalam Materi Pemrograman Dasar. Seminar Nasional Pendidikan, 2007, 245–253.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, November, 289–302.

Rohmawati, A. N. A. (2017). Pentingnya Kompetensi Guru Dalam Kegiatan Pembelajaran Di Sd (Sekolah Dasar). Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjato Cirebon. http://ejournal.upi.edu/index.php/JAPSPs/article/view/6297

Sadiman, dkk. 2007. Media Pendidikan : Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Serang, G. I., & Asnawi, R. (2017). Uji Kelayakan Multimedia Pembelajaran Interaktif Pada Standar Kompetensi Memasang Instalasi Penerangan Listrik Bangunan Sederhana Di Smk Nasional Berbah. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1), 11–17. https://doi.org/10.21831/jee.v1i1.13264

Susilana dan Riyana . 2007. Media Pem

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Lia Anggiani, Hendrika Rika, Nengsi Nengsi, Dian Dian, & Maria Apriana. (2023). Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pemrograman. Jurnal Penelitian Teknologi Informasi Dan Sains, 1(2), 69–79. https://doi.org/10.54066/jptis.v1i2.579