Penguatan Daya Saing Kampung Gerabah Desa Pagelaran Melalui Analisis SWOT Dan 4P

Authors

  • Sindy Dinasti Bahrul Eltasari Universitas Islam Malang
  • Sifti Himmatus Suroiyah Universitas Islam Malang
  • Mohamad Bastomi Universitas Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.54066/jrea-itb.v2i2.1889

Keywords:

Pottery, Marketing Strategy, SWOT Analysis, 4P Strategy

Abstract

This research aims to determine an effective marketing strategy for pottery crafts in Pagelaran Village, Malang Regency. The approach used is a qualitative research approach. Data was collected through observation, interviews and documentation with sources. The inductive analysis method is used to conduct analysis on marketing strategies for pottery crafts. This interactive analysis model uses the SWOT method with the IFE and EFE matrices to determine business weaknesses and threats. Apart from analyzing using the SWOT method, namely the 4P strategy which has a big influence on pottery sales. The research results showed that the marketing strategy for pottery crafts in Pagelaran Village is currently still lacking. SWOT analysis shows that the strengths score is 2.12, weaknesses are 0.76, opportunities are 1.54, and threats are 0.87. The SWOT diagram shows the total score of the IFE matrix (2.88) and the EFE matrix (2.41) occupying quadrant 1 which supports the Aggressive Strategy. Aggressive strategies can support pottery craft businesses to take advantage of business opportunities and strengths. The 4P strategy elements identify the strengths of products produced in various shapes and prices according to the sizes ordered by consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, L., Iswanto, D., & Selva, S. (2023). Analisis strategi pemasaran yang digunakan oleh industri kerajinan gerabah guna meningkatkan kesejahteraan (Studi kasus di Desa Penujak, Kecamatan Praya Barat, Kabupaten Lombok Tengah). *Journal of Applied Business and Banking (JABB)*, 4(1), 1-8.

Annur, C. M. (2024). Ini 10 negara dengan jumlah penduduk terbanyak di dunia awal 2024. Diakses pada 15 Mei 2024 dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/01/25/ini-10-negara-dengan-jumlah-penduduk-terbanyak-di-dunia-awal-2024

Astuti, M., & Amanda, A. R. (2020). *Pengantar manajemen pemasaran*. Deepublish.

Atho’illah, M., Mujahidin, A., & Novianti, D. E. (2023, July). Analisis strategi pengembangan usaha gerabah untuk meningkatkan omset penjualan gerabah pada pengrajin gerabah Desa Rendeng Kecamatan Malo. In *Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia* (Vol. 3, No. 1, pp. 133-138).

Darwanto, D. (2013). Peningkatan daya saing UMKM berbasis inovasi dan kreativitas (Strategi penguatan property right terhadap inovasi dan kreativitas). *Jurnal Bisnis dan Ekonomi*, 20(2), 24200.

Daryanto, L. H., & Hasiholan, L. B. (2019). The influence of marketing mix on the decision to purchase martabak “Setiabudi” Pak Man Semarang. *Journal of Management*, 5(5).

Diskop-UKM Provinsi Jawa Timur. (n.d). Data UKM. Diakses pada 15 Mei 2024 dari https://diskopukm.jatimprov.go.id/statis/data-ukm.

Fatimah, F. N. A. D. (2016). *Teknik analisis SWOT*. Anak Hebat Indonesia.

Jogiyanto. (2005). *Sistem informasi strategik untuk keunggulan kompetitif*. Yogyakarta: Penerbit Andi Offset.

Kadin Indonesia. (n.d). UMKM Indonesia. Diakses pada 15 Mei 2024 dari https://kadin.id/data-dan-statistik/umkm-indonesia/

Kartajaya, H. (2009). *MarkPlus basics*. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2001). *Dasar-dasar pemasaran*. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2010). *Manajemen pemasaran* (edisi kedua belas, Jilid 1, terjemahan oleh Benyamin Molan). Jakarta: Penerbit PT Indeks.

Kristanti, L., et. al. (2021). Foto: Kampung wisata gerabah di Kabupaten Malang. Diakses pada 15 Mei 2024 dari https://kumparan.com/tugumalang/foto-kampung-wisata-gerabah-di-kabupaten-malang-1uwZjnfwqhT

Limanseto, Haryo. (2021). Dukungan pemerintah bagi UMKM agar pulih di masa pandemi. Diakses pada 18 Mei 2024 dari https://www.ekon.go.id/publikasi/detail/2939/dukungan-pemerintah-bagi-umkm-agar-pulih-di-masa-pandemi

Mabrur, M. A., Suswatiningsih, T. E., & Trimerani, R. (2024). Evaluasi strategi bauran pemasaran 4P komoditas teh di Dusun Tritis Ngargosari Kecamatan Samigaluh Kabupaten Kulon Progo. *AGROFORETECH*, 2(1), 337-350.

Mashuri, M., & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT sebagai strategi meningkatkan daya saing. *JPS (Jurnal Perbankan Syariah)*, 1(1), 97-112.

Nasution, L. M. (2017). Statistik deskriptif. *Hikmah*, 14(1), 49-55.

Ramadhan, A., & Sofiyah, F. R. (2013). Analisis SWOT sebagai landasan dalam menentukan strategi pemasaran (Studi McDonald’s Ring Road). *Jurnal Media Informasi Manajemen*, 1(4), 1-10.

Rangkuti, Freddy. (2008). *Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis*. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Sulistyo, A. B., Alwiyuni, A., Juniarti, A. D., & Hidayanti, N. (2023). Analisis strategi pemasaran dengan menggunakan metode SWOT dan 4P pada keramik (Studi kasus: PT. Sahabat Keramik Anugerah). *Jurnal Teknik Industri: Jurnal Hasil Penelitian dan Karya Ilmiah dalam Bidang Teknik Industri*, 9(1), 210-218.

Susilowati, D., & Muslinawati, R. (2021). Pengembangan entrepreneurship gerabah Kecamatan Malo Kabupaten Bojonegoro. *Jurnal Ilmiah Edunomika*, 5(02), 460310.

Vildayanti, R. A. (2020). Analisis strategi marketing mix (4P) dalam meningkatkan volume penjualan pada perusahaan jasa periklanan Bigevo di Jakarta Selatan tahun 2019. *JIMEK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi*, 3(2), 248-272.

Zimmerer, W. T. (2002). *Essentials of entrepreneurship and small business management* (Third Edition). New York: Prentice-Hall.

Published

2024-05-24

How to Cite

Sindy Dinasti Bahrul Eltasari, Sifti Himmatus Suroiyah, & Mohamad Bastomi. (2024). Penguatan Daya Saing Kampung Gerabah Desa Pagelaran Melalui Analisis SWOT Dan 4P. Jurnal Riset Ekonomi Dan Akuntansi, 2(2), 250–263. https://doi.org/10.54066/jrea-itb.v2i2.1889