Strategi Pengembangan Bisnis Melalui Pendekatan Business Model Canvas pada Usaha Craftwave.id

Authors

  • Mia Putri Yeza IPB University
  • Marsya Halya Alfrida IPB University
  • Fauzi Adi Saputra IPB University
  • Wien Kuntan IPB University

DOI:

https://doi.org/10.54066/jrime-itb.v3i1.2767

Keywords:

Business Model Canvas, Digital Services, Website Creation, Content Management, Business Strategy.

Abstract

This research explores the application of the Business Model Canvas (BMC) approach to develop Craftwave.id, a digital service provider specializing in website creation and Instagram content management. The study employs a qualitative descriptive methodology, emphasizing a comprehensive analysis of nine key elements of the BMC framework, including customer segmentation, value propositions, and revenue streams. Findings reveal that by optimizing digital marketing channels and strategic partnerships, Craftwave.id can effectively expand its market reach and improve operational efficiency. The implications suggest the potential for increased revenue and sustained competitiveness in the evolving digital landscape.

 

References

Astuti, B. D., & Noor, T. I. (2019). Profil bisnis startup makanan instan menggunakan business model canvas (BMC): Studi kasus Neng Daysi di Jatinangor Sumedang Jawa Barat. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 6(3), 438. https://doi.org/10.25157/jimag.v6i3.2356

Febrianto, M. Y., Ramadhani, R., & Yogatama, A. N. (2023). Transformasi bisnis tur dan travel pasca pandemi Covid-19 melalui business model canvas. Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen Tirtayasa (JRBMT), 7(2), 36–47. https://doi.org/10.48181/jrbmt.v7i2.23207

Fitriani, R., & Sultan, M. A. (2019). Model bisnis kanvas sebagai solusi inovasi bagi usaha kecil. Jurnal Ilmu Manajemen & Bisnis, 10(2), 197–203. https://doi.org/10.17509/jimb.v10i2.15177

Harfiani, R., & Pasaribu, M. (2019). Implementasi business model canvas pada CV. Media (penerbit dan distributor buku pelajaran PAUD). Proseding Seminar Nasional Kewirausahaan, 1(1), 200–208. https://doi.org/10.30596/snk.v1i1.3607

Herawati, N., Lindriati, T., & Suryaningrat, I. B. (2019). Penerapan bisnis model kanvas dalam penentuan rencana manajemen usaha kedelai edamame goreng. Jurnal Agroteknologi, 13(01), 42. https://doi.org/10.19184/j-agt.v13i01.8554

Hutamy, E. T., Marham, A., Azisah Alisyahbana, A. N. Q., & Arisah, N. (2021). Analisis penerapan bisnis model canvas pada usaha mikro wirausaha generasi Z. Jurnal Bisnis dan Pemasaran Digital (JBPD), 1(1), 1–11. https://doi.org/10.35912/jbpd.v1i1.453

Kusriyanti, T. (2020). Perancangan strategi bisnis dengan metode business model canvas pada Leora Design Interior & Furniture. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 527–536. https://doi.org/10.38035/jmpis.v1i2.294

Mardiana, N. A., Kurniawan, D., Widigdyo, A., & Putra, A. W. (2024). Strategi inovatif dalam pengembangan bisnis: Kombinasi business model canvas (BMC) dan analisis SWOT pada PT MBA, Blitar. G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan, 8(2), 742–748. https://doi.org/10.33379/gtech.v8i2.4005

Muktarom, A., Budheci, D. R., Habibah, N., Afriliani, S. D., Wahyudi, P. H., Ningsih, R., & Supandi, A. (2022). Strategi bisnis dengan pendekatan business model canvas (BMC) dan analisis SWOT pada Warung Makan Bebek Nano-nano. Jurnal USAHA, 3(2), 63–78. https://doi.org/10.30998/juuk.v3i2.1558

Muniroh, N. A., & Aminah, M. (2022). Business model canvas dan strategi bisnis sekam padi BUMD PT Gerbang NTB Emas sebagai bahan co-firing energi listrik terbarukan. Manajemen IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 16(1), 38–52. https://doi.org/10.29244/mikm.16.1.38-52

Sepriyadi, M. I., Wardani, A., Syahfitri, M., Resmaliana, R., & Alfayyadh, M. (2023). Analisis business model canvas (BMC) pada UMKM Cimol Aa di Kota Tanjungpinang. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(4), 2270–2281.

Sukarno, B. R., & Ahsan, M. (2021). Implementasi strategi pengembangan bisnis dengan business model canvas. Jurnal Manajemen dan Inovasi (MANOVA), 4(2), 51–61. https://doi.org/10.15642/manova.v4i2.456

Wardana, M. H., & Sitania, F. D. (2023). Strategi pengembangan bisnis melalui pendekatan business model canvas pada kedai Kabur Bontang. Jurnal Teknik Industri (JATRI), 1(1), 10–17. https://doi.org/10.30872/jatri.v1i1.492

Wardhanie, A. P., & Kumalawati, D. (2018). Analisis business model canvas pada perpustakaan Institut Bisnis dan Informatika Stikom Surabaya dalam meningkatkan kualitas perguruan tinggi. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 14(2), 124. https://doi.org/10.22146/bip.32247

Widyarti, H., Theresia, M., Hartono, H., Handayani, J., Rokhimah, Z. P., & Kusuma, S. Y. (2023). Implementasi business model canvas pada UD Makmur Mandiri. Jurnal Aktual Akuntansi Keuangan Bisnis Terapan (AKUNBISNIS), 6(1), 50. https://doi.org/10.32497/akunbisnis.v6i1.4577

Yulia, Y., Bahtera, N. I., Evahelda, E., Hayati, L., & Bahtera, N. T. (2020). Business development strategy using business model canvas approach. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 4(1), 106. https://doi.org/10.24912/jmieb.v4i1.7563

Downloads

Published

2024-12-07

How to Cite

Mia Putri Yeza, Marsya Halya Alfrida, Fauzi Adi Saputra, & Wien Kuntan. (2024). Strategi Pengembangan Bisnis Melalui Pendekatan Business Model Canvas pada Usaha Craftwave.id. JURNAL RISET MANAJEMEN DAN EKONOMI (JRIME), 3(1), 49–57. https://doi.org/10.54066/jrime-itb.v3i1.2767