Strategi Kepala Sekolah dalam Pelaksanaan Manajemen Pendidikan yang Berbasis Keislaman di SMA Al Fattah Sidoarjo

Authors

  • Muhamad Pian Maulana Sekolah Tinggi Agama Islam An Najah Indonesia Mandiri Sidoarjo
  • M. Athoiful Fanan Sekolah Tinggi Agama Islam An Najah Indonesia Mandiri Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.54066/jrime.v3i2.3184

Keywords:

Strategy, Principal, Islamic Management

Abstract

This research aims to describe and analyze school principals' strategies in implementing Islamic-based education management through strategy formulation, strategy implementation, strategy evaluation, this research approach uses qualitative research with descriptive research type. The subjects of this research were school principals and heads of curriculum who were selected using purposive sampling. Data collection techniques include observation, interviews and documentation. Data analysis uses the Miles, Huberman and Saldana model, namely data condensation, data presentation, and drawing conclusions or verification. The results of the research show that: 1) the principal's strategy in implementing Islamic-based education management is through strategy formulation which begins with formulating a vision and mission, SWOT analysis, determining a strategy then implementing it in the form of a superior program and conducting an evaluation. they use inputs, processes and benchmarks. output. 2) The supporting factors for implementing the principal's strategy are in the form of support for infrastructure, while the inhibiting factors are financial aspects and lack of student discipline.

References

Ahmad. (2020). Manajemen strategis. Nas Media Pustaka.

Ainuddin. (1992). Ilmu tauhid lengkap. Rineka Cipta.

Akdon. (2016). Strategic management for educational management. Alfabeta.

Akmal. (2022). Upaya guru dalam pembentukan karakter religius siswa di SD Negeri 214/IX Bukit Jaya Bahar Selatan Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Praktik Dan Kebijakan Indonesia, 1(1).

Anoraga, P. (2009). Manajemen bisnis. Rineka Cipta.

Arifin, S. (2017). Strategi kepala MAN Gunung Padang Panjang dalam meningkatkan nilai akreditasi lembaga. Jurnal Al-Fikrah, 5(1), 2.

Arsyad, S., & Rustiadi, E. (2008). Penyelamat tanah, air, dan lingkungan. Yayasan Obor Indonesia.

Azwar, S. (1998). Metode penelitian. Pustaka Pelajar.

Bafadhal, I. (2013). Manajemen peningkatan mutu sekolah dasar. Bumi aksara.

Daryanto, M. (2005). Administrasi pendidikan. Rineka Cipta.

David, F. R. (2016). Manajemen strategik. Fakultas Ilmu Sosial Politik.

Desmelati, M. I., & Nuzirwan. (2013). Kajian penerimaan konsumen terhadap ikan asap selais (“Cryptopterus bicirchis”) yang dibuat menggunakan asap cair. Berkala Perikanan Terubuk, 41(1), 10–24.

Efendi, O. U. (2008). Dinamika komunikasi. PT Remaja Rosdakarya.

Fathoni, A. (2006). Metodologi penelitian dan teknik penyusunan skripsi. Rineka Cipta.

Fathurrohman, P., & Sutikno, M. S. (2011). Strategi belajar mengajar. Refika Aditama.

Fuad, A., & Nugroho, K. S. (n.d.). Panduan praktis penelitian kualitatif. Graha Ilmu.

Hamid, H., & Saebani, B. A. (2021). Pendidikan karakter perspektif Islam. Pustaka Setia.

Handayani, H., Retnaningdyastuti, & Roshayanti, F. (2019). Pengaruh peran kepala sekolah dan iklim organisasi terhadap kepuasan kerja pendidik SD Negeri di Kecamatan Tengaran Kabupaten Semarang. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 8(1), 58. https://doi.org/https://doi.org/10.26877/jmp.v8i1.5378

Handoko, T. Hani. (2001). Manajemen. BPFE.

Hayudiyani, M., & Al, E. (2020). Strategi kepala sekolah meningkatkan mutu pendidikan melalui program unggulan sekolah. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 1, 89–95.

Julitriarsa, D., & Suprihanto, J. (2008). Manajemen umum: Sebuah pengantar (Pertama). BPFE.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (1989). Departemen P & K.

Kurniadi, D., & Machali, I. (2012). Manajemen pendidikan: Konsep dan prinsip pengelolaan pendidikan. Ar-Ruzz media.

Ma’ruf, J. J. (2018). Assessment center: Pedoman uji kompetensi jabatan pimpinan tinggi. PT Gramedia Pustaka Utama.

Moleong, L. J. (2009). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Muhaimin. (2011). Pemikiran dan aktualisasi pengembangan pendidikan Islam. Grafindo Persada.

Mukhyi, M. A. (2009). Dimensi manajemen strategi.

Mulyasa, E. (2013). Manajemen & kepemimpinan kepala sekolah. PT Bumi Aksara.

Rambe, L. S. (2018). Strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di MTs Negeri 2 Rantauprapat. UIN Sumatra Utara.

Ritonga, Z. (2020). Buku ajar manajemen strategi: Teori dan aplikasi. Deepublish.

Rukaesih, M. (2015). Metodologi penelitian pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Salusu. (2014). Strategi pengambilan keputusan. Pressindo.

Satori, D., & Komariah, A. (2013). Metodologi penelitian kualitatif. Metodologi penelitian kualitatif.

Siswanto. (2018). Pengantar manajemen. Bumi aksara.

Sugiyono. (n.d.). Metode penelitian.

Uhbiyati, N. (1998). Ilmu pendidikan Islam. Pustaka Setia.

Wibisono. (2009). Manajemen kinerja. Erlangga.

Downloads

Published

2025-04-09

How to Cite

Muhamad Pian Maulana, & M. Athoiful Fanan. (2025). Strategi Kepala Sekolah dalam Pelaksanaan Manajemen Pendidikan yang Berbasis Keislaman di SMA Al Fattah Sidoarjo. JURNAL RISET MANAJEMEN DAN EKONOMI (JRIME), 3(2), 99–110. https://doi.org/10.54066/jrime.v3i2.3184