Pengaruh Kompetensi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru SD Al – Muttaqin “Fullday School” Kota Tasikmalaya
DOI:
https://doi.org/10.54066/jrime-itb.v1i4.823Keywords:
Competence, Work Discipline, Teachers PerformancesAbstract
This study aims to determine how much influence Competence and Work Discipline have on Teacher Performance at SD Al Muttaqin "Fullday School" Tasikmalaya City. The method used in this research is quantitative with a survey approach. With a research sample of 44 people as respondents to SD Al Muttaqin "Fullday School" Tasikmalaya City based on 44 known population data. The data used is using primary data. Data collection techniques used are observation, interviews, and questionnaires. The analytical tool used in this study is multiple linear regression using the SPSS version.25 support application, multiple correlation, F test, T test, and the coefficient of determination. The results showed that partially competence and work discipline had a significant effect on the performance of SD Al-Muttaqin "Fullday School" teachers. Simultaneously the effect of competence and work discipline on teacher performance is 87.6%. The influence of a strong variable is competence with a coefficient of 45.83%. While the coefficient of work discipline is 32.83%
References
Abbas, E. (2017). Magnet Kepemimpinan Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru. PT Elex Media Komputindo.
Afandi, P. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia: Teori, Konsep dan Indikator. Zanafa Publishing.
Agustini, F. (2019). Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia. UISU Press.
Aliyyah, R. R., Widyasari, Mulyadi, D., Ulfah, S. W., & Rahmah, S. (2019). Guru Berprestasi Sumber Daya Manusia Pengembang Mutu Pendidikan Indonesia. Journal of Administration and Educational Management (Alignment), 2(2), 157–165.
Almukarramah, G. I. (2018). Kompetensi Kinerja Guru Menurut Kurikulum Karakter (K-13) (Sufriadi & N. Akmal (eds.)). CV. Sefa Bumi Persada.
Ariyati, Y., & Sahputra, R. (2020). Pengaruh Kompetensi, Disiplin Kerja, Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru di SD An - Nahdhah Kota Batam. Jurnal BENING, 7(1), 67–79.
Catio, M. dan, & Sunarsi, D. (2020). Analisa Pengaruh Kompetensi, Disiplin Kerja Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru Pada Smk Sasmita Jaya 1 Pamulang Kota Tangerang Selatan. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 17(02), 16–26.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Dipenogoro.
Hamzah, A. (2019). Etos Kerja Guru Era Industri 4.0 (1st ed.). Bumi Aksara.
Handoko, T., & Waluyo, H. D. (2017). Pengaruh Disiplin Kerja dan Pemberian Insentif Terhadap Kinerja Karyawan PT. Nusantara Card Semesta (Studi Kasus Karyawan Divisi Sales dan Marketing Jakarta). Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1), 31–38.
Harry, S. C., & Sugiarti, R. (2022). Kinerja Guru dan Faktor Yang Mempengaruhinya. p-ISSN. 2527-6018 e-ISSN. 2548-4141, 1–14.
Hasibuan, M. S. . (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bumi Aksara.
Hasibuan, M. S. P. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia (1st ed.). Bumi Aksara.
Heriswanto. (2018). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru SMPN 1 Lambuya Kab.Konawe Melalui Motivasi Kerja Sebagai Variabel Intervening. Akrab Juara, 11(2), 430–439.
Huda, M. N. (2018). Peran Kompetensi Sosial Guru dalam Pendidikan. Jurnal Prodi Manajemen Pendidikan Islam, VI(September 2017), 42–62. P ISSN : 2502-4035 E ISSN : 2354-6301
Kembau, J. B., Sendow, G. M., & Tawas, H. N. (2018). Pengaruh Keterlibatan Kerja dan Kompetensi Kerja Terhadap Kepuasan Kerja dan Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Malalayang Kota Manadp. Jurnal EMBA, 6 (4), 3428–3437.
Kim, J., Panza, M., & Evans, B. (2021). Group dynamics in sport. Essentials of Exercise and Sport Psychology: An Open Access Textbook, 26, 613–642.
Kusen, Hidayat, R., Fathurrochman, I., & Hamengkubuwono. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dan Implementasinya Dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 175. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.7751
Mangkunegara, A. . A. P. (2017). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA (Vol. 15, Issue 01, pp. 1–172). PT. Remaja Rosda Karya.
MPR RI. (1945). UUD Negara RI Tahun 1945. 1–28.
Nasional, M. P. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Konepetensi Guru. Bambang Sudibyo, 1–31.
Nuryastuti, E., & Suhari, Y. (2017). Gaya Kepemimpinan Transformasional Memoderasi Pengaruh Komitmen Guru Dan Kompetensi Profesional Terhadap Kinerja Guru Smp Negeri Se-Rayon Juwana Kab. Pati. Telaah Manajemen, 14 (2019), 150–159. ISSN : 1693-9727
Presiden RI. (2003). Undang - Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Megawati Soekarnoputri, 1–26.
Putri, N. A., Seri, H., & Sakdiahwati. (2019). Pengaruh Disiplin, Kompetensi Kepribadian Dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Smp Negeri Di Palembang. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(2), 25–36 p-ISSN: 2089-8177 e-ISSN : 2623 - 2081.
Rachman, A., Fauzi, A., Permatasari, S. M., & Darwis, A. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru dengan Motivasi Kerja Sebagai Variabel Intervening di SMK Swasta Kota Bekasi. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION : Economic, Accounting, Management and Business, 4(3), 623–632 p-ISSN 2615-3009 e-ISSN 2621-3389.
Riadi, A. (2019). Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. Research and Development Journal of Education, 15(28), 1–16.
Riva’i, 2019. (2019). Analisis Disiplin Kerja Pegawai Dan Lingkungan Kerja Kantor Kepala Desa Banjarsari Kecamatan Ciawi Kabupaten Bogor. Jurimea, 2(2), 217–228. P-ISSN :2827-8119 E-ISSN : 2809-7793
Riva’i, F. A. (2019). Pengaruh Program Sertifikasi Guru Terhadap Motivasi dan Kinerja Guru. Al-Mubin; Islamic Scientific Journal, 2(2), 11–17. p- ISSN : 2746-8240 e-ISSN : 2746-5535 https://doi.org/10.51192/almubin.v2i2.61
Rurung, Sirja, A., & Musdalifah. (2019). Analisis Kompetensi Kepribadian Guru Pada Madrasah Aliyah Assalam Polongbangkeng Utara Kabupaten Takalar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 277-288.
Sari, K. M., & Setiawan, H. (2020). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Melaksanakan Penilaian Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 900–912. ISSN : 2549-8959
Setianingsih, W., & Kader, M. A. (2018). Pengaruh Motivasi Kerja Dan Kompensasi Terhadap Kinerja Guru. JIMFE (Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi), 5(2), 313–320. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/ekonologi
Sinambela. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Lingkungan Kerja, Disiplin Kerja Motivasi Dan Insentif Terhadap Kinerja Karyawan Koperasi Simpan Pinjam Rukun Iku Agawae Santoso. Jurnal Ekobis Dewantara, 1(4), 332–333. ISSN : 2656-4149 http://jurnalfe.ustjogja.ac.id/index.php/ekobis/article/download/327/544
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Suherman, A. (2021). Pengaruh Kompetensi, Kompensasi, Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru pada Lazuardi Global Islamic School. Journal of Management and Business Review, 18(3), 614–629. https://doi.org/10.34149/jmbr.v18i3.228
Supardi. (2017). Pengaruh Supervisi Kepala Madrasah dalam Peningkatan Kinerja Guru. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 63–70. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/studiadidaktika/article/view/520
Sutrisno. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Pada UKM Industri Keramik Dinoyo Malang). JURNAL AGREGAT, 3(2), 2. http://ns.umpwr.ac.id/publikasi-ilmiah/Evaluasi Program Pelatihan.
Suyanto, & Djihad, A. (2017). KOMPETENSI GURU. 53(March), 25–27.
Turagan, J. K. (2017). Pengaruh Kompetensi, Disiplin Kerja Dan Profesionalisme Terhadap Kinerja Guru Di Sma Negeri 1 Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(2), 1402–1411. ISSN: 2303-1174. https://doi.org/https://doi.org/10.35794/emba.v5i2.16171
Wahyu, B. C. T., & Luterlean, B. S. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru Di Smk Negeri 14 Medan. Jurnal Education and Development, 9(1), 477–480. e. ISSN.2614-6061 p .ISSN.2527-4295. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/download/2323/1338
Widoyoko, S. E. P. (2018). EVALUASI PROGRAM PELATIHAN (Training Program Evaluation). 1–17.
Yenny. (2019). Pengaruh Kompetensi, Motivasi dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru pada Yayasan Pendidikan Imanuel Palu. Jurnal Katalogis, 6(2), 98. ISSN: 2302-2019
Yusuf, M. (2017). Pengaruh Kompetensi Auditor, Tekanan Ketaatan, dan Kompleksitas Tugas Terhadap Audit Judgment. Jurnal Akuntansi Manajemen, 13(01), 167–185. p-ISSN: 1693-8364, e-ISSN: 2527-8320
Yusuf, T., & Suci, G. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja, Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru Smk Negeri 2 Penajam Paser Utara. Jurnal GeoEkonomi, 9(2), 117–132. ISSN-Elektronik (e): 2503-4790 | ISSN-Print (p): 2086-1117 https://doi.org/10.36277/geoekonomi.v9i2.23