Kontrol Sosial Orang Tua Tunanetra Terhadap Anaknya Di Kota Pekanbaru
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1178Keywords:
Social Control, Visually Impaired Parents, SocializationAbstract
This research is motivated by how visually impaired parents exercise social control over their sighted children in the city of Pekanbaru. The research aims to understand the process of conveying values and to identify the obstacles and sanctions imposed by visually impaired parents in their social control of their children. The study utilizes a qualitative approach, with data collection techniques involving interviews and observations. Subject selection for the research employs a purposive method with a snowball technique. Visually impaired parents play a crucial role in guiding the behavior and development of their children. Despite their physical limitations, visually impaired parents demonstrate a high level of concern and commitment to the education, household chores, and religious practices of their children. Effective social control by visually impaired parents over their children occurs when the values are effectively conveyed. If the values are not effectively conveyed, obstacles may arise, and these obstacles can be addressed through the imposition of sanctions to maintain control.
References
Amalia, N. R. (2019). Pola Asuh Orang Tua Penyandang Tunanetra Membentuk Kepribadian Anak Di Kota Depok. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Anarta, F. (2021). Kontrol Sosial Keluarga Dalam Upaya Mengatasi Kenakalan Remaja. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 2(3), 486–496.
Ariyati, T. (2020). Pentingnya Peran Keluarga Untuk Penguatan Karakter Dalam Membentuk Akhlak Baik Pada Anak Usia Dini. Seminar Nasional Dan Call for Paper “Membangun Sinergitas Keluarga Dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas, 1, 152–158.
Cross, C. J. (2018). Extended Family Households among Children in the United States: Differences by Race/Ethnicity and Socioeconomic Status. Population Studies, Vol. 7(2), 1–17. https://doi.org/10.1080/00324728.2018.1468476
Firmanda, H. (2021). Hak Aksessibilitas pada Disabilitas di Kota Pekanbaru. Ilmu Hukum Universitas Riau, Vol. 10(1), 57–58.
Gershoff, E. T., Lee, S. J., & Durrant, J. E. (2017). Promising intervention strategies to reduce parents’ use of physical punishment. Child Abuse and Neglect, 71(9), 9–23. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.01.017
Ihromi, T. . (1999). Bunga Rampai Sosiologi Keluarga (1st ed.). Yayasan Obor Indonesia.
Johnson, D. P. (1988). Teori Sosiologi Klasik dan Modern (2nd ed.). PT Gramedia.
Karsilah. (2019). Konsep Pengembangan Sistem Angkutan Umum Massal Trans Metro Pekanbaru Yang Ramah Bagi Penyandang Disabilitas Di Kota Pekanbaru. Universitas Islam Riau.
Maras.P, B. . &. (2016). Parenting with a visual impairment: An interpretative phenomenological analysis. British Journal of Visual Impairment, 5(2), 105–117.
Muntohar. (2009). Pola Asuh Anak Pada Keluarga Kyai. Universitas Negeri Semarang.
Mutiah, R. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Difabel Terhadap Perilaku Sosial Anak." Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga. Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, Vol. 2(2), 117–126.
Octamaya, A. (2021). Sosiologi Keluarga (M. P. Dr. Bahri (ed.)). CV. Media Sains Indonesia. http://eprints.unm.ac.id/23261/1/Buku Digital - SOSIOLOGI KELUARGA.pdf
Prasetya, L. &. (2018). Pola Asuh Orang Tua Difabel pada Anak dengan Kondisi Normal dan Tidak Normal. Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa, 3(1), 97–107.
Purba, JWC dan A.Hidir, Asuh Orangtua Tunanetra Terhadap Anak Normal di Pekanbaru, Jurnal Online Mahasiswa Bidang Ilmu Sosial dan Politik, Vol 3, No 1, 2016
Republik Indonesia, P. (1994). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia (PP Nomor 21 Tahun 1994) Tentang Penyelenggaraan Pembangunan Keluarga Sejahtera.
Riadi, M. (2019). Karakteristik, Penyebab dan Metode Belajar Anak Tunanetra. KAJIAN PUSTAKA. https://www.kajianpustaka.com/2019/11/jenis-karakteristik-penyebab-dan-metode-belajar-anak-tunanetra.html?m=1
Ritzer, G. (2016). Teori Sosiologi (I. R. Muzir (ed.); 11th ed.). Kreasi Wacana Offset.
Rusli, M. (2020). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, Vol. 2(1), 1–13.
Septia, V. (2017). Dampak Hukuman Fisik Orang tua Terhadap Sikap Sosial Anak. Universitas Islam Negeri Raden Patah Lampung.
Siswari. (2018). Realitas Sosial Pola Asuh Orang Tua Difabel Terhadap Anak Normal Di Desa Sengka Kecamatan Bontonompo Selatan Kabupaten Gowa. Universitas Muhammadiyyah Makassar.
Suyanto, B. (2019). Sosiologi : Teks pengantar dan Terapan (4th ed.). Prenadamedia Group.
Syaifullah, A. (2022). Konsep Liveable Steet Dalam Penataan Koridor Jalan Tuanku Tambusai Kota Pekanbaru. Universitas Islam Riau.
Taufiq, S. (2016). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Dengan Interaksi Sosial Siswa Kelas Iv Sdn Se-Kecamatan Bambanglipuro Bantul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Pendidikan Dasar, Vol. 21(5), 4–12.
Taylor, R. J. (2013). Racial and Ethnic Differences in Extended Family, Friendship, Fictive Kin and Congregational Informal Support Networks. National Institute of Health, Vol. 62(4), 609–624. https://doi.org/10.1111/fare.12030
Wahyu. (2021). Sosiologi Bidang Khusus Perkembangan, Pengertian, Pendekatan, Kegunaan, dan Objek Kajian (M. Kiptiah (ed.); 1st ed.). Tahura Media.
Wardi, J. (2023). Analisis Persepsi dan Preferensi Masyarakat Disabilitas terhadap Kebijakan dan Fasilitas Disabilitas di Kota Pekanbaru Riau. Karya Ilmiah Multidisiplin, Vol. 3(1), 25–37.
Widiya, J. (2016). Pola Asuh Orangtua Tunanetra Terhadap Anak Normal Di Pekanbaru. JOM FISIP, Vol. 3(1), 1–12.
Yoga, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora, Vol. 8(1), 46–54.
Yusuf, M. (1996). Pendidikan Tunanetra Dewasa dan Pembinaan Karir. In Proyek Pendidikan Tenaga Akademik. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Zeitlin, I. (1995). Memahami Kembali Sosiologi. Gadjah Mada University Press.