Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pemanfaatan Pembelajaran IPS

Authors

  • Luluk Baikuna UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • M. Farhan Hidayatuloh UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Muhammad Fikri Rizal UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Nafiatul Fitria UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Nurul Ulfatun Anjelina UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • M. Rivan Eko Mahendra UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Marlina Marlina UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Agustina Zahrotin Nisak UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1182

Keywords:

Technology, Utilization of Social Sciences Learning

Abstract

The increasingly rapid development of information and communication technology (ICT) has had a significant impact on the world of education, global demands require the world of education to always adapt technological developments to efforts to improve the quality of education, especially in the Social Sciences learning process ( social studies). Teachers can utilize ICT to prepare the learning process and/or when the learning process takes place. With ICT teachers can add open materials and look for references about appropriate learning methods for their students. In learning, teachers can convey material more easily to students with the help of the use of ICT. The aim of writing this article is to understand the role of knowing information technology and educational communication in improving social studies learning. This article also discusses several challenges faced in integrating educational technology into social studies learning, such as unequal access to technology, inadequate curriculum, and teacher training needs, as well as how to overcome these challenges.

References

Agus Gunawan, “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Melalui Penggunaan Media Pendidikan Dalam Pembelajaran Ips Sd”, Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol. 03. No. 02 (2016)

Ani Heryani, Nurul Pebri dkk, Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran IPS di SD Kelas Tinggi , JURNAL PENDIDIKAN, VOLUME 31, NOMOR 1, MARET 2022

Arum Susilowati, Kesulitan belajar IPS pada siswa sekolah dasar: Studi pada SD Muhammadiyah Kota Bangun, Kutai Kartanegara JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol. 9. No.1 (2022), hal.32

Elisa Dewi. JULIYATI PERAN TEKNOLOGI INFORMASI PADA PEMBELAJARAN IPS. 2021.

Hasibuan, N. (2015). Implementasi teknologi pendidikan dalam pendidikan Islam. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-ilmu Kependidikan dan Sains, 3(2), 100-115.

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Redoks: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(2), 8-12.

Mutia Ade Syafitri, Muh. Husen Arifin, dkk. Peranan Teknologi Informasi dalam Pendidikan IPS untuk Anak Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan Tambusai Volume 6, Nomor 6, Tahun 2022, hal.4412

Nyoman. Ruja "Survey Permasalahan Implementasi Kurikulum Nasional 2013 Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Menengah Pertama Di Jawa Timur." Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya 9.2 (2015)

Rizki Suhendar Putra, dkk., Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol. 11, No. 2

Septy Achyanadia, “Peran Teknologi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Sdm” Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol. 5. No. (2016) hlm 12-13

Sri Haryati (2017). “Pengaruh Metode Pembelajaran Croosword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII SMP Bukit Raya Pekanbaru”. Jurnal Pendidikan, Pendidikan Akuntansi FKIP Universitas Islam Riau. Vol. 5 No. 1.

Sukmanasa, E., et al. Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kota Bogor. JPSD, Volume 3(2) 2017.

Downloads

Published

2023-11-29

How to Cite

Luluk Baikuna, M. Farhan Hidayatuloh, Muhammad Fikri Rizal, Nafiatul Fitria, Nurul Ulfatun Anjelina, M. Rivan Eko Mahendra, Marlina Marlina, & Agustina Zahrotin Nisak. (2023). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pemanfaatan Pembelajaran IPS. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(1), 102–115. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1182