Kesenjangan Prestasi di Sekolah: Faktor-Faktor Stratifikasi yang Berperan

Authors

  • Windy Divaci Anastasya Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Wulan Say Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Dini Sri Wahyuni Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Januar Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1187

Keywords:

Learning Achievement, Stratification Factors

Abstract

The purpose of this discussion is to find out the meaning of social stratification, the characteristics of social stratification, the basic causes of social stratification, the relationship between education and social stratification, and the impact of social stratification. The method used in this study is literature research. Content research uses content analysis. The results of this study are social stratification as a form of distinction or grouping of members of society vertically (stratified). There are three aspects that are characteristic of social stratification. There are differences in abilities including differences in lifestyle, differences in rights and access in utilizing resources. The basis for the formation of social layers is as follows wealth. power and authority, honor, knowledge, and descent, the relationship between social stratification and learning achievement is very close, there are positive and negative impacts of social stratification.

References

Adlini, M. N., Yulianda, S., & Chotimah, O. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 8.

Aji, R. H. S. (2018). Stratifikasi Sosial dan Kesadaran Kelas. Salam: Journal Sosial Dan Budaya Syar’i, 2(1), 33.

Akhyar, M., Batubara, J., & Deliani, N. (2023). STUDI ANALISIS KEMITRAAN ORANG TUA DAN SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA. Fikrah: Journal of Islamic Education, 8(1), 1–16.

Awalludin, & Aman, S. (2019). Stratifikasi Sosial dalam Novel Pabrik Karya Putu Wijaya. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing., 2(1), 15–28.

Chozin, A., & Prasetyo, T. A. (2021). Pendidikan Masyarakat Dan stratifikasi Sosial dalam Prespektif Islam. Mamba’ul ’Ulum, 17(67–69).

Hasan, F. (2015). Dasar-Dasar Kependidikan. PT Rineka Cipta.

Hendriyani. (2013). Analisis Isi: Sebuah Pengantar Metodologi yang Mendalam dan Kaya dengan Contoh. Jurnal Komunikasi Indonesia, 2(1), 64.

idi, abdullah. (2015). Sosiologi Pendidikan. Grafindo Media Pratama.

Kerbo, H. (2017). Social Stratification. 21st Century Sociology: A Reference Handbook, Clifton D. Byrant & Dennis L. Peck (Ed.). SAGE Publications:Thousand Oaks.

Maunah, B. (2018). Stratifikasi Sosial dan Perjuangan Kelas dalam Perspektif Sosiologi Pendidikan. Ta’alum, 3(1), 13–15.

Mukmin, T. (2018). Hubungan Pendidikan dan Statifikasi Sosial. El-Ghiroh, XV(2), 29–30.

Murdiatmoko, J. (2015). Sosiologi: Memahami dan Mengkaji Masyarakat. Grafindo Media Pratama.

Soekanto, S. (2000). Sosiologi Suatu Pengantar. PT Raja Grafindo.

Wadi, L. T. (2017). Perbedaan Stratifikasi Sosial (Gelar Kebangsawanan) Sebagai Penyebab Terjadinya Pencegahan PerkawinanPerspektif Hukum Islam. Al Ihkam: Jurnal Ahwal Al-Syakhshiyah, IX(1), 109.

Waluyo, B. (2017). Sosiologi:Menyelami Fenomenaa Sosial di Masyarakat. PT Setia Purna.

Downloads

Published

2023-12-05

How to Cite

Windy Divaci Anastasya, Wulan Say, Dini Sri Wahyuni, & Januar. (2023). Kesenjangan Prestasi di Sekolah: Faktor-Faktor Stratifikasi yang Berperan. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(1), 171–181. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1187