Konsep Manajemen Kurikulum Lembaga Pendidikan Di SMAN 1 Ampek Angkek

Authors

  • Rina Andriyeni Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Iswantir M Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1239

Abstract

The design, implementation, control (evaluation and refinement) of the curriculum, including who carries it out, when and where, are the areas of curriculum management. This research aims to outline the processes involved in creating a standardised curriculum management system and adapting it to the changing needs of society to foster a mutually beneficial partnership between the community and the school. The desk research model was the research methodology used. The results show that the curriculum management framework is based on the basic ideas of curriculum and learning management, organised as follows: school work programme, curriculum and learning planning, and curriculum and learning assessment.

References

Akhyar, M., Nelwati, S., & Khadijah, K. (2023). PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI PENGINTEGRASIAN KURIKULUM MERDEKA DI SMAN 1 2X11 KAYUTANAM KABUPATEN PADANG PARIAMAN. Jurnal Al-Fatih, 6(2), 147–164.

Amirono, & Daryanto. (2016). Evaluasi dan Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013. Gava Media.

Bustoni, & Ali, A. (2010). Pengembangan Kurikulum. Multi Kreasi SatuDelapan.

Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Remaja Rosdakarya.

Gusli, R. A., Zaki, S., & Akhyar, M. (2023). Tantangan Guru terhadap Perkembangan Teknologi Agar Memanfaatkan Artificial Intelligence Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(3), 229–240.

Lazwardi, & Dedi. (2017). Manajemen Kurikulum Sebagai Pengembangan Tujuan Pendidikan. 1.

Muhammad, & Yaumi. (2013). Prinsip-prinsip Desain Pembelajaran (Disesuaikan Dengan Kurikulum 2013) (Edisi Kedu). Kencana.

Rukajat, & Ajat. (2018). Manajemen Pembelajaran (Cetakan Pe). Deepublish.

Rusman. (2009). Manajemen Kurikulum. Rajawali Press.

Shofiyah, & Shofiyah. (2018). Prinsip – Prinsip Pengembangan Kurikulum dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2).

Syafaruddin, & Dkk. (2015). Peningkatan Kontribusi Manajemen Pendidikan Dalam Mengembangkan Sumber Daya Manusia Berkualitas Untuk Membangun Masyarakat Ekonomi ASEAN. Perdana Publishing.

Taufan. (2014). Johandri, dan Fachri Mazhud. “Kebijakan-Kebijakan Kepala Sekolah Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Di Sekolah X Kota Jambi. 14(14).

Triwiyanto, & Teguh. (2015). Manajemen Kurikulum Dan Pembelajaran. Bumi Aksara.

Wahyudin, & Dinn. (2014). Bumi Aksara. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2023-12-14

How to Cite

Rina Andriyeni, & Iswantir M. (2023). Konsep Manajemen Kurikulum Lembaga Pendidikan Di SMAN 1 Ampek Angkek. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(1), 264–282. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1239