Pengembangan Bakat Dan Minat Peserta Didik Di Smp Negeri 1 Tilatang Kamang Provinsi Sumatera Barat
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1410Keywords:
Talent Development, Interest Development, LearnersAbstract
This research problem arises from the need to understand and analyse the Talent and Interest Development of Learners at SMP Negeri 1 Tilatang Kamang, West Sumatra. The purpose of the study was to explore the holistic approach applied by the school in developing learners' talents and interests, as well as to identify the impact of the development strategies implemented. The research methodology used a descriptive qualitative approach with data collection through interviews, observation, and document analysis. Teachers, students, and other related parties at SMP Negeri 1 Tilatang Kamang became the research subjects, who provided a comprehensive view related to the development of talents and interests. This research contributes an in-depth understanding of the implementation of talent and interest development at SMP Negeri 1 Tilatang Kamang, with positive implications for learners' personal and academic development. The results show that the school applies a holistic education philosophy by forging close partnerships with the local community, industry and local artists. Teachers play an active role as mentors, and the inclusive grading system creates an environment that stimulates learners' development in various areas. Diverse extracurricular activities and the integration of practical skills in learning result in learners who are not only academically competent but also prepared to face future challenges
References
Akhyar, M., Nelwati, S., & Khadijah, K. (2023). Peningkatan Kualitas Pendidikan Agama Islam Melalui Pengintegrasian Kurikulum Merdeka Di Sman 1 2x11 Kayutanam Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Al-Fatih, 6(2), 147–164.
Damayanti, D., Yudiantara, R., & Anâ, M. G. (2021). Sistem Penilaian Rapor Peserta Didik Berbasis Web Secara Multiuser. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 2(4), 447–453.
Damopolii, M. (2015). Problematika Pendidikan Islam dan Upaya-Upaya Pemecahannya. TADBIR Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 68–81.
Harbiyanto, A., & Lay, J. C. (2023). Konsep Diri Penyandang Difabel Panti Asuhan melalui Komunikasi (Studi Deskriptif Kualitatif di Lembaga Sosial Anak Panti Asuhan Stellamaris Nangahure, Kecamatan Alok Barat, Kabupaten Sikka). Journal on Education, 5(2), 2707–2720.
Iswahyudi, M. S., Irianto, I., Salong, A., Nurhasanah, N., Leuwol, F. S., Januaripin, M., & Harefa, E. (2023). KEBIJAKAN DAN INOVASI PENDIDIKAN: Arah Pendidikan di Masa Depan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Jaenudin, U., & Sahroni, D. (2021). Psikologi Pendidikan. CV. Pustaka Setia.
Kholik, N., & Ulum, M. (n.d.). Nalar Kritis Pendekatan Pendidikan Islam. Pohon Tua Pustaka.
Mahmudah, A. (2020). Peran guru dalam mengembangkan kecerdasan musikal anak usia dini melalui kegiatan ekstrakurikuler drumband di TK Muslimat NU 001 Ponorogo. IAIN PONOROGO.
Maksum, H., & Purwanto, W. (2019). Model Pembelajaran Pendidikan Vokasi Otomotif (PVO). UNP PRESS.
Mansyur, M. H. (2012). Kebijakan Pemerintah Tentang Pendidikan Islam. Majalah Ilmiah SOLUSI, 10(22).
Margareta, R. T. E., Ismanto, B., & Sulasmono, B. S. (2018). Strategi Pemasaran Sekolah Dalam Peningkatan Minat Peserta Didik Berdasarkan Delta Model. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 1–14.
Martono, S. M. (2019). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN DENGAN STRATEGI BELAJAR TUNTAS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR FISIKA MATERI HUKUM NEWTON DAN PENERAPANNYA DI KELAS X. SOSCIED, 2(1), 35–43.
N, A. M., & Arfeinia, R. (2020). KEBIJAKAN PEMERINTAH TERHADAP PENDIDIKAN ISLAM. In Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam (Vol. 2, Issue 2, pp. 280–298). Institut PTIQ Jakarta. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i2.105
NAFI, M. A. (2022). DIMENSI-DIMENSI BUDAYA ORGANISASI PEMBELAJARAN PADA ORGANISASI TINGKAT PUSAT (Studi Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Indonesia Tahun 2021).
Naldi, H. (2018). Perkembangan kognitif, bahasa dan perkembangan sosioemosional serta implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 5(2), 102–114.
NUROZZI, A. D. (2018). PENGEMBANGAN BUDAYA TOLERANSI MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (Studi Multikasus di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Bendo dan Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Bendo Magetan). Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Purnama Sari, D., & Amrullah, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik Di Sdit Annida’Kota Lubuklinggau. Institut Agama Islam Negeri Curup.
Rahman, E. Y., Kaseger, M. R., & Mewengkang, R. (2023). Manajemen pendidikan. Mafy Media Literasi Indonesia.
Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.
Sa’diyah, V. R. (2018). Pengembangan modul akidah akhlak dengan pendekatan Experiential Learning dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VIII MTS Negeri 2 Kota Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Sosialisman, S., Sukmawati, S., & Wicaksono, L. (2023). Motivasi Dan Kepribadian Dalam Organisasi. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 7(2).
Syamsuri, A. S., & Md, A. (2021). Pendidikan Guru dan Pembelajaran. Nas Media Pustaka.
Tantowi, H. A. (2022). Pendidikan Islam di era transformasi global. PT. Pustaka Rizki Putra.
Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran Guru Dalam Upaya Pengembangan Bakat Dan Minat Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 9–16.
Uno, H. B., & Umar, M. K. (2023). Mengelola kecerdasan dalam pembelajaran: sebuah konsep pembelajaran berbasis kecerdasan. Bumi Aksara.
Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 13–31.
Yanti, R., Raharjo, R., Rosyidin, I., Suhirman, L., Djollong, A. F., Adisaputra, A. K., Junaidi, J. K., Pratama, A., Djakariah, D., & Nurdin, H. A. (2023). ILMU PENDIDIKAN: Panduan Komprehensif untuk Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.