Rasional Emotive Behavior Therapy (REBT) Untuk Mengurangi Adiksi Game Online Pada Siswa Generasi Z

Authors

  • Sri Muliya Hidayani Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • Luk Luk Yata Lalak Muslimin Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • I Nyoman Rajeg Mulyawan Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i3.1860

Keywords:

Online Game Addiction, Z Generation, Rational Emotive Behavior Therapy (REBT), Group Counseling

Abstract

Online game addiction is a chronic and compulsive behavior to satisfy oneself and cause problems in the education world of generation Z. This research aims to determine the effect of the effectiveness of the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) approach through group counseling services on efforts to reduce online game addiction for Z generation students. class VII B SMP 1 Denpasar. This type of research is a quantitative experiment using a one-group pretest and posttest research design involving 5 generation Z students of class VII B SMP 1 Denpasar who were detected to be addicted to online games. The method applied to collect data in this research used questionnaires and observation. The results of this research with a significance value of 0.001<0.005 can be concluded that group counseling services are effective in reducing online game addiction.

References

AA Kustiawan, M Or, AWB Utomo, M Or – 2019. Jangan Suka Game Online: Pengaruh Game Online dan Tindakan Pencegahan. CV. AE MEDIA GRAFIKA

Adams, 20013. Pengertian Genre Game Jakarta: PT. Grasindo.

Adams, E & Rollings, A. 2010. Fundamentals of game design. (2nd ed.). Barkeley, CA: New Riders.

Adams. 2013. Pain Management in the Acute Care Seting. International journal of therapeutic massage and bodywork, 3 (1).

Ameliya, R. S 2008. Pelatihan Asertif untuk Meredukasi Perilaku Adiksi Online Game Pada Remaja. Skripsi Pada Jurusan Psikologi Pendidikan Bimbingan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Bandung: tidak diterbitkan.

Burhan Affandi, 2013. Pengaruh game online terhadap tingkat efektivitas komunikasi interpersonal pada kalangan pelajar kelas 5 sdn 009 samarinda. eJurnal Ilmu Komunikasi, 1(4): 177-189.

Chen, C. Y & Chang, S.L,. 2008. An Exploration of The Tendency Online Game Addiction Due to Use's Ling of Desige Featurs. Asian Journal of Health and Information Sciences, Vol. 3, No. 1-4,pp. 38-51.

Chen, C.Y. & Chang, S.L. 2008. An Exploration Of Tendency To Online Game Addiction Due To User’s Liking Of Design Features. Asian journal of Health and Information Sciences. Vol 3. No 1-4. Taiwan.

Erford, T.Bradley. 2015, 40 Teknik Yang Harus Diketahui Setiap Konselor, Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Gantina Komalasari. (2016). Teori Dan Teknik Konseling. Jakarta: PT Indeks. Gantina, Komalasari. (2016). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: INDEKS.

Imanuel, N. 2009. Gambaran Profil Kepribadian pada Siswa yang Adiksi Game Online dan yang Tidak Adiksi Game Online. Skripsi dipublikasikan. Depok: Fakultas Psikologi UI.

Jordan, C. j., % Andersen, S. L. 2016. Sensitive periods of substance abuse: Early risk for the transition to dependence. Developmental Cognitive Neuroscience, 25(10), 29-44 doi:10.1016/j.dcn.2016.10.004.

Kustiawan, A.A., & Bayu Utomo, A.W. (2018). Jangan Suka Game Online Pengaruh Game Online Dan Tindakakan Pencegahan. Ae Media Grafika.

Kusumadewi, Theodora Natalia. 2010. “Hubungan Antara Adiksi Internet Game Online dan Keterampilan Sosial pada Siswa ( Relation Between Internet Game Online Addiction and Social Skills in Adolescents ).”

Lutfiwati, S. 2018. “Memahami Adiksi Game Online Melalui Pendekatan Neurobiologi Pendahuluan Memasuki abad 21 yang dimulai pada tahun 2001 , terjadi ( ponsel ), dari era surat menyurat ke penggunaan ponsel dengan fitur canggih , mengambil foto, hingga mengikuti tren yang.” Journal of Sychology 1(1): 1–16.

Novrialdy, Eryzal. 2019. “Adiksi Game Online pada Remaja: Dampak dan Pencegahannya.” Buletin Psikologi 27 (2): 148.

Prasetiawan, Hardi, dan Universitas Ahmad Dahlan. 2016. “Upaya Mereduksi Adiksi Game Online Melalui Layanan Konseling Kelompok.” 2(2).

Prayitno & Erman Amti. (2015). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Prilia, Yasmin Khoerunnisa. 2020. “Adiksi Game Online Pada Remaja.” Adiksi Game Online Pada Remaja" Konseling kelompok Dengan Pendekatan Rasional Emotive Therapy untuk Mengurangi Adiksi Game Online Pada Siswa Kelas VII Smp 1 Ciparay 2(1).

Putu, Desak, dan Eka Nilakusmawati. 2020. “Hubungan Adiksi Bermain Game Online Terhadap.” 9(3): 177–81.

Rohman, Khabibur. 2019. “Agresifitas Anak Adiksi Game Online” Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak 2(1).

Russoniello, Carmen & O'Brien, Kevin & Parks, J.. (2009). Efektivitas Video Game Causal dalam Meningkatkan Mood dan Menurunkan Stres. Jurnal Cybertherapy dan Rehabilitasi. 2. 53-66.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & R&D. Bandung: Alfabeta.

Tanty Fauzi. (2018). Pelayanan Konseling Kelompok. Tirasmart.

Weinstein, A. 2010. Internet Addiction or Excessibe internet Use. The American Journal Of Drug And Alcohol Abuse, 36, 277-283.

Yee,Nick. 2006. ”Motivations for Play in Online Games.” CyberPsychology & Behavior. Vol 9. No 6 (772-775).

Young, K. 2009. Understanding online gamming addiction and treatment issues for adolescents. The American Journal of Family Therapy, 36.

Published

2024-05-14

How to Cite

Sri Muliya Hidayani, Luk Luk Yata Lalak Muslimin, & I Nyoman Rajeg Mulyawan. (2024). Rasional Emotive Behavior Therapy (REBT) Untuk Mengurangi Adiksi Game Online Pada Siswa Generasi Z. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(3), 56–67. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i3.1860