Perspektif Guru Terhadap Pengembangan Keterampilan Berbahasa Makracalis Serta Implementasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i4.2153Keywords:
teacher, macracalis, implementationAbstract
This research aims to explore teachers' perspectives on the development of Makracalis language skills and their implementation in Indonesian language learning. The research method uses interviews with Indonesian language teachers from various levels of education. The results show that developing Makracalis language skills requires a holistic and diverse approach, with the 5M strategy (fun classes, motivation, humor, rewards, student participation) being the key in increasing students' interest in learning the language.
References
Annisa, A. N. F. (2020). Implementasi Keterampilan Bahasa Dalam Meningkatkan Konsep Diri Anak Usia Dini. Early Childhood Journal, 1(2), 51-55.
Dhari, P. W., Anggraini, H., & Nasution, M. K. (2022). Peran guru kelas dalam mengembangkan keterampilan berbahasa siswa kelas rendah. Ta'dib, 12(1), 43-51
Isma, F., & Murniati, A. R. (2017). Analisis Kebijakan Perencanaan Kebutuhanguru Sma Di Kabupaten Aceh Tengah. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(4).
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). Kurikulum 2013 Sekolah Dasar: Panduan Pengembangan Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Misbah. (2013). Perencanaan Kebutuhan Guru dalam Menyusun Beban Kerja dan Rencana Kerja Pemerintah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1(1), 45-58.