Penerapan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran

Authors

  • Miftakhul Jannah Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Eli Masnawati Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i4.2241

Keywords:

Implementation of Wordwall Application to Increase Student Learning Interest in Learning

Abstract

Wordwall is an interactive learning tool that looks good and is visually appealing. Wordwall is easily accessible online through a game format. Students can use Wordwall as an interesting assessment tool, learning resource, or learning aid. Thus, wordwall technology media can arouse students' curiosity about what they are learning. The purpose of this study was to determine how wordwall technology media can increase students' learning motivation. A qualitative approach was used in this research approach. Data collection techniques include observation, documentation, and interviews. Based on the research findings, the use of wordwall technology to create a more imaginative learning environment for students and teachers helps them become more involved in learning so that learning objectives are easily achieved.

References

Aidah, N., & Nurafni, N. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iv Di Sdn Ciracas 05 Pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2), 161–174.

Arsini, N. N. (2022). Hospitality school students perception on the use of Wordwall to enrich. Elsya: Journal of English Language Studies, (2), 1-11.

Aryani, D., Patiro, S. P. S., & Putra, S. D. (2021). Pelatihan Aplikasi Game Edukasi Kahoot Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid 19. Terang, 4(1), 116–124.

Bacon, V. R., & Kearney, C. A. (2020), School climate and student-based contextual learning factors as predictors of school absenteeism severity at multiple levels via CHAID analysis Children and Youth Services Review, 178, 105452.

Creswell, John W. (1998). Penyelidikan Kualitatif dan Desain Penelitian. Memilih Di Antara Lima Tradisi. Sage Publication. California.

Djaali. (2008) .Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Askara.

Farhaniah, S. (2021). Penerapan Media Berbasis Wordwall Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 127 Kota Jambi. Universitas Islam Negeri Shultan.

Fatma Ramanda, Firman, & Desyandr. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL TERHADAP PEMAHAMAN BELAJAR IPAS SISWA SD. 4, 213–226.

Haq, F. Y. A., Syihanuddin, Abdurahman, M., & Supriadi, R. (2021). Wordwall: a Digital Game Application to Increase the Interest of Rabbaanii Junior High School's Students i n Learning Arabic Vocabulary. Proceeding Intermational Conference on Arabic Language and Literature, 19(4), 1-11.

Hasram, S., Nasir, M. K. M. Mohamad, M. Daud, M. Y. Rahman, M. J. A. & Mohammad, W. M. R. W. (2021). The effects of wordwall online games (Wow) on English language vocabulary learning among year 5 pupils. Theory and Practice in Language Studies, 11(9), 1059-1066.

Hidajat, Susilowati, W. (2018). Implementasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Mata Pelajaran Informatika Bagi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Jaten. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 14–22.

Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze chase-Wordwall sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika dan Probabilitas. MEDIASI - Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 2(1), 41-47.

Kong, S. C., & Li, P. (2016). The interest-driven creator theory and coding education. In S. Y. Gao, D., Wu. Y.-T., Chan, T.-W., Kong, S. C., Lee, M.-H., Yang, J.-C., Shih, J.-L., Hong. J.-C., Shang. J.. Cheng, K.-H., & Chen (Ed.), Workshop Proceedings of the 20th Global Chinese Conference on Computers in Education 2016. The Hong Kong Institute of Education.

Lamasitudju, A., & Chairunnisa, C. (2022). Penerapan Qugamee (Quiz Dan Game Edukasi) Interaktif Pada Pembelajaran IPA-Fisika Menjadi Lebih Menyenangkan Dengan Menggunakan Wordwall. Jurnal Kreatif Online (IKO), 10.

Ma’wa, P. F. (2024). Penerapan Media Wordwall Kuis Wordsearch untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Keaktifan Siswa pada Materi Sistem Tata Surya Siswa Kelas VI. 2(2).

Manurung, A. S., Halim, A., & Rosyid, A. (2020). Gerakan Literasi Matematika Bagi Siswa untuk Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif di SDN Kenari 07 Pagi. Jurnal ABDI PAUD, 1(1), 7–12.

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 24–32.

Monita, D. & Sihombing, L. (2015). Improving junior high school students' vocabulary achievement in reading by applying word wall TRANSFORM Journal of English Teaching and Learning.

Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., Naila, I., & Muhammadiyah, U. (2022). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia Universitas Muhammadiyah Surabaya, 12(1), 33–43.

Nurhasanah, S & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa (Learning Interest as Determinant Student Learning Outcomes). Jurnal Manajemen Pendidikan Perkantoran. 1 (1). hal 130

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 1(1), 128.

Nursyam, A. (2019). Peningkatan minat belajar siswa melalui media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 811-819.

Penggunaan media wordwall dapat membuat siswa lebih kreatif dan menyerap daya tangkap yang cepat di karenakan mudahnya belajar kosakata dengan bantuan media wordwall.

Pinta, A. R., Karim, H. A., & Trisna, L. (2024). Implementasi Penggunaan Media Wordwall Pada Mata Pelajaran PAIUntuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa di SMPN 3Kecamatan Guguak. Ta’rim : Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(1), 126–134

Putra, S. D., Aryani, D., & Ariessanti, H. D. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Gamifikasi Wordwall Di Era Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Daring. Terang, 4(1), 83-90.

Rinov, M, Cahyaningrum, Y. & Junarti, J. (2023). Implementasi Wordwall sebagai upaya Peningkatan Minat Siswa pada Era Sociality 5.0. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 249.

Rosdiani, R. Listin, L. Munawar, B. Dewi, R. & Manshur, S. (2021). PELATIHAN MEMBUAT GAME EDUKASI WORDWALL UNTUK GURU DI KELURAHAN KARATON JABB. 2 (2).

Rusmiati, A. (2017). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa MA AL FATTAH Sumbermulyo. Utilitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi. 1 (1). 21-36

Rusmiati. (2017). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar bidang studi ekonomi siswa ma Al Fattah Sumbermulyo. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 7(1).

Shofiya Launin, Wahyu Nugroho, & Angga Setiawan. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 216–223.

Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H. (2022). Upaya Membangun Kedisplinan melalui Media Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1845–1857.

Smith, K. & Hill, J. (2019). Defining the nature of blended learning through its depiction in current research. Higher Education Research and Development, 38(2), 383-397

Utami, A. D. D., Marini, A., Nurcholida, N., & Sabanil, S. (2022). Penerapan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6855–6865

Yarahmadzehi, N., & Goodarzi, M. (2020). Investigating the role of formative mobile based assessment in vocabulary leaming of pre-intermediate EFL learners in comparison with paper based assessment. Turkish Online Journal of Distance Education, 27(1), 181-196.

Yuniar, A. I. S., Putra, G. A., Purwati, N. E., Hayatunnufus, U., & Nafi’ah, U. (2021). HITARI (Historical-archaeology Heritage Riddle): Pemanfaatan wordwall sebagai media ajar Indonesia zaman prasejarah di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 1(11), 1182–1190.

Zulfah, N. (2023). Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pubmedia Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(1), 11.

Published

2024-07-31

How to Cite

Miftakhul Jannah, & Eli Masnawati. (2024). Penerapan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(4), 173–183. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i4.2241