Analisis Isi Saluran Youtube Dondy Tan sebagai Media Dakwah
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i4.2340Keywords:
dakwah, social media, YouTube, educational contentAbstract
This study analyzes the dakwah content produced by Dondy Tan in the YouTube videos "Keotentikan Kitab Suci" and "Ngobrol 2 Jam Berujung Syahadat." The background of this research lies in the significant role of social media, particularly YouTube, in disseminating dakwah information through innovative approaches. Dondy Tan, a convert to Islam who shares both knowledge and personal experiences, utilizes this platform to reach a wider audience. The research aims to evaluate the types of content, the methods of message delivery, and their impact on the audience. The analysis results indicate that the content is effective due to the use of intertextual approaches, argumentative communication styles, and strong visual and auditory elements. In conclusion, credibility and persuasive approaches grounded in a deep understanding of Islamic teachings are crucial in creating impactful dakwah content on social media. This research provides insights for dakwah practitioners in optimizing social media to spread religious messages.
References
Annisa, F., & Sari, S. (2023). 2. TEORI KULTIVASI: BAGAIMANA TELEVISI MEMBENTUK CARA PANDANG PENONTON TERHADAP LINGKUNGAN. Memahami Khalayak Media Dalam Beragam Perspektif, 45.
Dinata, M. F., Muradi, M., & Kartini, D. S. (2018). Komunikasi Pemerintah Provinsi Jawa Barat dalam Pengembangan Kawasan Wisata Geopark Ciletuh Palabuhanratu di Kabupaten Sukabumi. Jurnal Politikom Indonesiana, 3(2), 150–162.
Hakim, L. N., Rosario, T. M., Marta, R. F., & Panggabean, H. R. G. (2024). Wacana Multimodalitas Budaya: Tautan Peran Gender dan Akomodasi Komunikasi dalam Film Serial Gadis Kretek. Jurnal Riset Komunikasi, 7(1), 57–71.
Hesmondhalgh, D., & Toynbee, J. (2008). Why media studies needs better social theory. In The media and social theory (pp. 15–38). Routledge.
J. Kitchen, P., Kerr, G., E. Schultz, D., McColl, R., & Pals, H. (2014). The elaboration likelihood model: review, critique and research agenda. European Journal of Marketing, 48(11/12), 2033–2050.
Kamarudin, M. A., Kamal, M., Syakir, M., & Safar, J. (2019). Media Sosial dan Dakwah Menurut Islam. Kertas Kerja Dibentangkan Di Seminar Sains Teknologi Dan Manusia.
Lestari, A., & Santoso, B. (2021). Pengaruh Kredibilitas dan Terpaan Iklan Gojek Versi “BTX-It’s Okay To Be Lebay” di Youtube Terhadap Keputusan Menggunakan Jasa Gojek Pada Era New Normal. Jurnal Komunikasi Dan Media, 2(1), 37–47.
Pranata, A. (2014). Ekspresi emosi melalui computer mediated communication pada pengguna Social network sites di kota surabaya. Jurnal E-Komunikasi, 2(3).
Pratama, A. A. N. (2014). Pengaruh spiritualitas, intelektualitas, dan profesionalisme terhadap kinerja dosen STAIN Salatiga. Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 8(2), 415–436.
Rahmawati, Y., Hariyati, F., Abdullah, A. Z., & Nurmiarani, M. (2024). Gaya Komunikasi Dakwah Era Digital: Kajian Literatur. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 266–279.
Safitri, A. A., Rahmadhany, A., & Irwansyah, I. (2021). Penerapan teori penetrasi sosial pada media sosial: Pengaruh pengungkapan jati diri melalui TikTok terhadap penilaian sosial. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 1–9.
Siregar, B., Abdullah, A. Z., & Solihin, O. (2022). Resepsi Mahasiswa Terhadap Pemberitaan Anies Baswedan Sebagai Calon Presiden. Jurnal Common, 6(2), 135–145.
Solihin, O. (2023). Transformasi budaya digital: Interaksi komunikasi Interpersonal Penjual dan pembeli. Media Bahasa, Sastra, Dan Budaya Wahana, 29(1), 1–8.
Tan, D. (2021). Dondy Tan.pdf. Https://Www.Youtube.Com/@DondyTan.