Pengaruh Hasil Belajar Mata Kuliah Arsip Digital dan Kuliah Kerja Lapangan (KKL) Terhadap Persepsi Profesi Arsiparis pada Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran Universitas Negeri Jakarta

Authors

  • Imel Ahmarita Meliana Universitas Negeri Jakarta
  • Marsofiyati Marsofiyati Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i1.2787

Keywords:

Results, Learning, Lectures, Field

Abstract

The purpose of this study is to understand how far the influence of Learning Outcomes and Fieldwork Lectures on the Perception of the Archivist Profession in Office Administration Education students class of 2022, State University of Jakarta. This study uses a quantitative approach through a survey conducted by distributing questionnaires. This study uses the application of JASP statistics for accurate and fast data processing. From the partial test carried out, it was found that the two variables, namely Learning Outcomes and Field Work Lectures, each had a significant influence on the Perception of the Archivist Profession. In addition, from the simultaneous test, it was found that the two variables, namely Learning Outcomes and Field Work Lectures, simultaneously had a significant influence on the Perception of the Archivist Profession. These results are also evidenced by the determination coefficient test which shows that the variables of Learning Outcomes and Field Work Lectures contribute 56.7% to the Perception of the Archivist Profession.

References

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep umum populasi dan sampel dalam penelitian. Jurnal PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14”(1), 2776–3005.

Anggianita, S., Yusnira, Y., & Rizal, M. S. (2020). Persepsi guru terhadap pembelajaran daring di Sekolah Dasar Negeri 013 Kumantan. “Journal of Education Research, 1”(2), 177–182. https://doi.org/10.37985/joe.v1i2.18

Anggraini, I. A., Desti Utami, W., & Rahma, S. B. (2020). Mengidentifikasi minat bakat siswa sejak usia dini. “Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 2”(1), 161–169. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika

Arikunto, S. (2013). “Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik”. Rineka Cipta.

Bahri, A. S. (2020). Efektivitas kuliah kerja lapangan (KKL) dalam meningkatkan spatial thinking: Studi kasus pada mahasiswa program studi pendidikan geografi FKIP UNISMA Bekasi. “GEOGRAPHIA Jurnal Ilmiah Pendidikan Geografi, 1”(1), 46–58. https://doi.org/10.33558/geographia.v1i1.2465

Diharjo, R. F., & Syamsunardi, S. (2023). Penerapan pembelajaran KKL (kuliah kerja lapangan) untuk meningkatkan keaktifan mahasiswa Tadris IPS. “LaGeografia, 22”(1), 185. https://doi.org/10.35580/lageografia.v22i1.52899

Eliyas. (2021). “Profesi yang menjanjikan di era revolusi teknologi digital”. Elementa Media.

Ernawati, I., & Setiawaty, D. (2021). Efektifitas layanan bimbingan kelompok dengan teknik psikodrama dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VI di SMP Negeri 11 Yogyakarta tahun ajaran 2017/2018. “G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5”(2), 220–225. https://doi.org/10.31316/g.couns.v5i2.1567

Faizi, S. El, Basuki, S., & Pannen, P. (1999). Persepsi arsiparis terhadap profesi kearsipan: Sebuah studi survei di lingkungan kantor pusat instansi pemerintah (Departemen) di Jakarta. “Universitas Indonesia”. https://lib.ui.ac.id/m/detail.jsp?id=75268&lokasi=lokal#parentHorizontalTab1

Ghodang, H., & Hantono. (2019). “Metodologi penelitian kuantitatif: Konsep dasar dan aplikasi analisis regresi dan jalur dengan SPSS”. Penerbit Mitra Grup.

Hertina, D., Sulasmi, & Taufik, M. Z. (2024). “Buku ajar metode penelitian bisnis”. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Ismail, Muliatno, Ansari, I., Affandy, D., Irmayani, D., Safriani, I., & Kartika, L. (2024). Peranan kuliah lapangan (KKL) sebagai bagian dari pengembangan kompetensi mahasiswa: Studi kasus mahasiswa KKL STAI Tebing Tinggi Deli di Pangkalan Dodek Baru Kab Batu Bara. “INOVASI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3”(01), 13–18.

Kent, M., Gilbertson, D. D., & Hunt, C. O. (1997). Fieldwork in geography teaching: A critical review of the literature and approaches. “Journal of Geography in Higher Education, 21”(3), 313–332. https://doi.org/10.1080/03098269708725439

Leni, M., & Sholehun. (2021). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar Bahasa Indonesia pada siswa kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. “Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2”(1), 66–74. https://unimuda.e-journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582

Magdalena, R., & Angela Krisanti, M. (2019). Pengujian independent sample T-test di PT. Merck, Tbk. “Jurnal

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Imel Ahmarita Meliana, & Marsofiyati Marsofiyati. (2024). Pengaruh Hasil Belajar Mata Kuliah Arsip Digital dan Kuliah Kerja Lapangan (KKL) Terhadap Persepsi Profesi Arsiparis pada Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran Universitas Negeri Jakarta. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 3(1), 147–160. https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i1.2787