Implementasi Kegiatan Keagamaan dalam Menanamkan Karakter Religius Masyarakat di Desa Kesaud Kota Serang

Authors

  • Asiah Asiah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Dhana Risya Aulia Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Juedi Juedi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Muhammad Nuriya Arsy Hannan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Nanda Ibrahim Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Sari Natasya Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Sobriyah Sobriyah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Silfia Silfia Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i1.2925

Keywords:

Religious, character, Religious activities

Abstract

This article discusses the implementation of religious activities in instilling religious character in Kesaud Village, Serang City. Religious character consists of attitudes, motivations, and skills that are influenced by religious values and teachings. Through activities such as recitation, congregational prayers, and reading dalail khoirat, the community is invited to increase faith and form behaviors that reflect religious teachings. However, there are several obstacles in the implementation of these activities, such as the lack of educators and budget limitations. This has resulted in a decline in community participation in religious activities. To overcome these challenges, changes in the management of the organization and the mindset of the community are needed. This article also highlights the importance of youth organizations, such as RISMA, in attracting people to participate in religious activities. Thus, it is hoped that religious characters can be well embedded in the daily lives of the people of Kesaud Village.

References

Afita Sari, A., Shoviy Ajeng, A. M., Ivani Istina, G. P., Farhan, M., & Ikmal, H. (n.d.). Pengembangan karakter religius siswa melalui sekolah berbasis pesantren di MA Ma’arif 7 Banjarwati. Jurnal Kajian Islam Al Kamal, 2.

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk karakter religius peserta didik melalui metode pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312

Akhyar, U., Y. H. Tampan, K., & Sutrawati, E. (n.d.). Implementasi metode pembiasaan dalam membentuk karakter religius anak. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2). https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.363

Amri, K., Hidayati, W., & Nur Arifah, M. (2021). Pemberdayaan remaja Islam masjid (RISMA) dalam membentuk kualitas hidup Islami RISMA Dusun Pucanganom A. At-Thullab: Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 2(1), 211–222. https://doi.org/10.20885/tullab.vol2.iss1.art1

Astuti, H. K. (2022). Penanaman nilai-nilai ibadah di madrasah ibtidaiyah dalam membentuk karakter religius. Mumtaz, 1(2), 61–70.

JIPSI_Shelly+Fitri+Afifah_Jurnal_2022. (n.d.).

Marzuki, M. H., & Imron, A. (2023). Strategi pembentukan karakter religius peserta didik melalui kegiatan keagamaan. Prosiding dan Seminar Nasional Pascasarjana UIT Lirboyo Kediri, 2(January), 978–979.

Mayang, I., Badry, S., Rahman, R., & Padang, U. N. (n.d.). Upaya guru pendidikan agama Islam dalam menanamkan nilai karakter religius. An-Nuha: Jurnal Pendidikan Islam. http://annuha.ppj.unp.ac.id

Narimo, S. (2020). Budaya mengintegrasikan karakter religius dalam kegiatan sekolah dasar. Jurnal VARIDIKA, 32(2), 13–27. https://doi.org/10.23917/varidika.v32i2.12866

Nurbaiti, R., Alwy, S., & Taulabi, I. (2020). Pembentukan karakter religius siswa melalui pembiasaan aktivitas keagamaan. eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.33367/jiee.v2i1.995

Nurcahyawati, E., Sunu, C., & Apipudin, W. (n.d.). Implementasi nilai religius pada sila pertama untuk ketahanan nasional yang unggul. Jurnal Jagaddhita. https://journal.unindra.ac.id/index.php/jagaddhita

Nurgiansah, T. H. (2022). Pendidikan Pancasila sebagai upaya membentuk karakter religius. Jurnal Basicedu, 6(4), 7310–7316. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3481

Rahmawati, N. R., Oktaviani, V. D., Wati, D. E., Nursaniah, S. S. J., Anggraeni, E., & Firmansyah, M. I. (2021). Karakter religius dalam berbagai sudut pandang dan implikasinya terhadap model pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 535. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i4.5673

Santy Andrianie, O., Laelatul Arofah, M. P., & Restu Dwi Ariyanto, M. P. (n.d.). Karakter religius: Sebuah tantangan dalam menciptakan media pendidikan karakter. www.google.com

STRATEGI REMAJA MASJID DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN ILMU AGAMA ISLAM PADA MASYARAKAT DI MASJID ISTIQOMAH, TEGAL SARI MANDALA III, KECAMATAN MEDAN DENAI, KOTA MEDAN. (2024). Review Pendidikan dan Pengajaran, 7.

Downloads

Published

2025-01-17

How to Cite

Asiah Asiah, Dhana Risya Aulia, Juedi Juedi, Muhammad Nuriya Arsy Hannan, Nanda Ibrahim, Sari Natasya, Sobriyah Sobriyah, & Silfia Silfia. (2025). Implementasi Kegiatan Keagamaan dalam Menanamkan Karakter Religius Masyarakat di Desa Kesaud Kota Serang . JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 3(1), 351–359. https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i1.2925