Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Team Quiz Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Materi Masa Pra Aksara Hindu, Budha dan Islam di Kelas VII MTs Yayasan Pembangun Didikan Islam (YAPDI) Medan

Authors

  • Hermansyah Putra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nasrul Syakur Chaniago Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fatkhur Rohman Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3117

Keywords:

History, Learning Results, Team Quiz

Abstract

Research on the influence of the Team Quiz learning strategy on student learning outcomes aims to describe the learning outcomes of class VII MTS Islamic Education Development Foundation (YAPDI) Medan and describe the influence of the Team Quiz learning model on student learning outcomes. This research uses quantitative research methods. Data collection techniques are observation, interviews, tests and documentation. The aim of this research is to find out whether there is a significant effect of using the Team Quiz learning model on student learning outcomes in the History subject in class VII MTs Islamic Education Development Foundation. Apart from that, looking at the average scores that have been obtained, it is known that students who study using the Team Quiz model have good learning outcomes with scores compared to students who study using the conventional model.

References

Abbas, A. J., et al. (2022). TAFSIR AL-HIJRI: Potret tafsir syafahi di Indonesia. Jurnal Studi Al-Qur’an dan Tafsir, 1(1).

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1982). Konsep CBSA dan berbagai strategi belajar mengajar (Program Akta VB Modul 1.3). Ditjen Pendidikan Tinggi.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Pusat Bahasa.

Depdiknas. (2006). Kurikulum tingkat satuan pendidikan. Departemen Pendidikan Nasional.

Dimyati, M., & Mudjiono, M. (2009). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta.

Direktorat Tenaga Kependidikan. (2008). Strategi pembelajaran dan pemilihannya. Dipdiknas.

Dozan, W. (2020). Nilai-nilai pendidikan Islam dalam surat Al-Alaq ayat 1-5 (Studi tafsir Al-Misbah karya M. Quraish Shihab). Jurnal TA’LIMUNA, 9(2).

Fadilah, S., et al. (2023). Dekonstruksi pendidikan dalam surat Al-Baqarah ayat 31-32: Sebuah analisis dari perspektif tafsir Al-Misbah oleh Quraish Shihab. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2).

Fatimah, & Kartika Sari, R. D. (2018). Strategi belajar & pembelajaran. Jurnal Penaliterasi, 1(2). Retrieved March 2, 2021, from https://jurnal.umj.ac.id/index.php/penaliterasi

Ihsan, F. H. (2005). Dasar-dasar kependidikan. PT Raja Rineka Cipta. Retrieved February 2, 2021, from SILABUS.WEB.ID.

Koentjaraningrat, J. (1988). Pendudukan dan perubahan sosial budaya Jawa (1900-1942). PT Gramedia Pustaka Utama.

Mu’in, S. (2023). Pemimpin ideal dalam Al-Qur’an (Studi komparatif penafsiran Quraish Shihab dan Hamka kajian QS. Al-Baqarah ayat 30 dan QS. Shad ayat 26). Jurnal El-Waroh, 7(2).

Nasution, M. (2018). Konsep pembelajaran matematika dalam mencapai hasil belajar menurut teori Gagne. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Sains, 6(02).

Nurochim. (2013). Perencanaan pembelajaran ilmu-ilmu sosial. PT RajaSindo Persada.

Purwanto. (2014). Evaluasi hasil belajar. Pustaka Belajar.

Satori, D., & Komariah, A. (2009). Metodologi penelitian kualitatif. Alfabeta CV.

Downloads

Published

2025-03-02

How to Cite

Hermansyah Putra, Nasrul Syakur Chaniago, & Fatkhur Rohman. (2025). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Team Quiz Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Materi Masa Pra Aksara Hindu, Budha dan Islam di Kelas VII MTs Yayasan Pembangun Didikan Islam (YAPDI) Medan. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 3(2), 71–90. https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3117