Optimisme Mahasiswa Kimia Penulisan Teks Akademik di Era AI, Peluang dan Tantangan Pendidikan Sains Indonesia

Authors

  • Grandy Sihotang Universitas Negeri Medan
  • Rindu Antika Universitas Negeri Medan
  • Talitha Zahira Universitas Negeri Medan
  • Nurul Hadawiyah Harahap Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3167

Keywords:

Academic Writing, Chemistry Students, Scientific Writing, Writing Ethics

Abstract

This study explores the optimism of Chemistry students at Medan State University towards the use of artificial intelligence (AI) in writing academic texts. PKSM 23B students were interviewed using a qualitative approach to conduct this study. The results showed that most students saw AI as a great tool to trouble academic texts, as well as the challenges and opportunities of using AI. However, there were concerns about the possibility of engaging in plagiarism and reducing critical thinking skills. The limitations of AI infrastructure and information quality are additional problems. This study emphasizes the importance of academic ethics training, better digital literacy, and equal access to technology. This study suggests that a balanced strategy must be used to utilize technology and build students' intellectual abilities independently so that AI can be used effectively in the academic world.

Author Biographies

Rindu Antika, Universitas Negeri Medan

Mahasiswa kimia universitas negeri medan 

Talitha Zahira, Universitas Negeri Medan

Mahasiswa kimia universitas negeri medan 

Nurul Hadawiyah Harahap, Universitas Negeri Medan

Mahasiswi kimia, universitas negeri medan 

References

Abdilah, Y. A. (2023). Tinjauan sistematis etika penggunaan ChatGPT di perguruan tinggi. Integralistik, 34(2), 69–78.

Akhyar, M., Zakir, S., Gusli, R. A., & Fuad, R. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) Perflexity AI dalam penulisan tugas mahasiswa pascasarjana. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 219–228.

Ali, N., Hayati, M., Faiza, R., & Khaerah, A. (2023). Artificial Intelligence (AI) dalam pendidikan Islam: Trends, persepsi, dan potensi pelanggaran akademik di kalangan mahasiswa. Indonesian Journal of Islamic Religious Education, 1(1), 51–66.

Ekowati, S., Yuliasari, I., & Anjani, A. (2024). Pemanfaatan artificial intelligence dalam penulisan akademik: Antara efisiensi dan integritas. Jurnal Mandiri, 8(1), 45–53.

Firdaus, J. A., Ummah, R. I., Aprialini, R. R., Fithriyyah, A., Mahsusi, M., & Faizin, A. (2025). Ketergantungan penggunaan kecerdasan buatan (AI) pada tugas akademik mahasiswa terhadap kemampuan berpikir kritis dan kreatif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 1203–1214.

Nurina, L., Sudarmanto, E., Susanto, E., Utami, R., & Ananda, S. (2024). Integrasi big data dan kecerdasan buatan: Potensi dan tantangan menurut tinjauan literatur sistematis. Nusantara Computer and Design Review, 2(1), 1–6.

Prawismo, S. A., Sajida, A. H., Habibah, P. J. M., Zainuddin, M., & Mas'ula, S. (2022). Pengembangan media puzzle dalam pembelajaran materi pecahan bagi siswa kelas rendah SD Negeri Jatinom 03. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 5(2), 102–110.

Putri, A. M., & Sari, N. P. (2023). Pemanfaatan AI dalam menunjang penulisan akademik mahasiswa sains: Peluang dan etika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(2), 89–98.

Raja, F. S., Padilah, D. N., & Purwantini, L. (2025). Pengaruh optimisme terhadap kecemasan akademik pada mahasiswa semester 1–5. Jurnal Ilmiah Nusantara, 2(2), 428–438.

Rizky, D. A., & Hanafiah, M. (2022). Persepsi mahasiswa terhadap integrasi AI dalam pendidikan tinggi: Studi pada mahasiswa sains dan teknologi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(1), 15–26.

Soegiarto, I., Hasnah, S., Annas, A. N., Sundari, S., & Dhaniswara, E. (2023). Inovasi pembelajaran berbasis teknologi artificial intelligences (AI) pada sekolah kedinasan di era revolusi industri 4.0 dan society 5.0. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(5), 10546–10555.

Syahira, S., Kartini, K., Sulistyahadi, S., & Prafiadi, S. (2023). Persepsi mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Inggris tentang penggunaan AI dalam pengajaran Bahasa Inggris. Jurnal Perspektif Pendidikan, 17(2), 263–269.

Wardhana, D. E. C., Arsyad, S., Arono, A., Yunita, W., Juansyah, M., Syaprizal, S., & Satinem, S. (2024). Implementasi artificial intelligence dalam pengembangan keterampilan menulis akademik. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 8(5), 4864–4874.

Wijayanti, E., & Gunawan, A. (2023). Tantangan literasi akademik di era digital: Studi kasus pada mahasiswa kimia. Jurnal Literasi Akademik, 5(1), 55–67.

Yusuf, M., & Hartati, S. (2024). Transformasi pendidikan sains di Indonesia dalam era kecerdasan buatan. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(2), 112–124.

Downloads

Published

2025-04-07

How to Cite

Grandy Sihotang, Rindu Antika, Talitha Zahira, & Nurul Hadawiyah Harahap. (2025). Optimisme Mahasiswa Kimia Penulisan Teks Akademik di Era AI, Peluang dan Tantangan Pendidikan Sains Indonesia. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 3(2), 237–250. https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3167