Analisis Kualitas Proposal Kegiatan Seminar Mahasiswa Jurusan Kimia Menuju Program Berkualitas
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3185Keywords:
Chemistry Department, Proposal Analysis, Proposal Structure, Student Seminar, Writing QualityAbstract
This study aims to analyze the quality of seminar proposals submitted by Chemistry Department students in an effort to achieve a well-structured and high-quality program. The research employs a descriptive qualitative method with data collection through document analysis. The research steps include (1) identifying the structure and organization of the proposals, (2) analyzing linguistic aspects such as spelling, diction, and sentence structure, (3) evaluating the clarity of objectives, methodology, and budget, and (4) categorizing errors and discussing recommendations for improvement. The results show that several proposals contain deficiencies, particularly in linguistic accuracy and systematic writing. Some proposals exhibit inconsistencies in structure, lack clarity in defining objectives and expected outcomes, and do not fully adhere to academic writing standards. Therefore, improvement strategies are necessary to enhance the quality of proposals, making them more systematic, clear, and effective. Strengthening proposal writing skills will increase the likelihood of approval and support the successful implementation of high-quality seminars.
References
Amalia, L., & Rahmawati, A. (2021). Pelatihan penulisan proposal kegiatan siswa madrasah aliyah negeri 1 Kota Malang. Jurnal Pengabdian Masyarakat: AMMA, 2(2), 82–87.
Arsiyana, M. (2021). Workshop dan pendampingan penulisan proposal Program Kreativitas Mahasiswa. Varia Humanika, 2(2).
Cahyo, S. D., & Putra, R. A. (2024). Pelatihan penulisan proposal kegiatan. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian (JIHAN), 2(1), 5–7.
Emelia, T. W., Sari, A. W., & Izar, S. L. (2021). PKM pendampingan mendesain proposal kegiatan dalam bahasa Indonesia kepada Forum Komunikasi Antar Lembaga Adat Kota Medan. Abdi Sabha (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 2(3), 63–69.
Florina, N., & Atmazaki, A. (2023). Pengaruh model flipped classroom dan motivasi belajar terhadap keterampilan menulis proposal kegiatan siswa kelas XI. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(1), 79–94.
Hadi, A. P., Anggraini, T. R., & Permanasari, D. (2021). Pengaruh metode jigsaw terhadap kemampuan menyusun proposal kegiatan pada siswa kelas XI SMA Persada Bandar Lampung tahun pelajaran 2020/2021. Warahan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–14.
Hasyim, M., & Nugroho, G. (2014). Pelatihan pembuatan proposal kegiatan pada remaja Dusun Ngepuh Lor, Desa Banyusidi, Pakis, Magelang, Jawa Tengah. Jurnal Inovasi dan Kewirausahaan, 3(3), 206–210.
Hunaepi, H., Soemardiawan, S., Aminullah, A., Sukarma, I. K., & Mashur, M. (2023). Pendampingan penulisan proposal bidang riset eksakta pada Pekan Kreativitas Mahasiswa. Bakti Sekawan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1).
Pujiati, T., Astuti, W., Hidayat, R., & Nuraini, L. (2020). Pelatihan penulisan proposal kegiatan dan surat menyurat pada Karang Taruna di lingkungan RW 10 Permata Mansion, Serua, Bojongsari, Depok. Jurnal Pengabdian Dharma Laksana, 2(2), 82–87.
Putri, R. M., Shofia, A., Alius, M., Triha, H., & Satria, T. F. (2024). Seminar dan pelatihan keterampilan untuk pemberdayaan siswa vokasi dalam membangun rencana bisnis jasa boga di era industri 4.0. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Pendidikan dan Teknologi Masyarakat, 2(1), 57–61.
Sundari, U., Lukman, H., & Alif, A. C. (2023). PKM pelatihan penulisan proposal kegiatan remaja Karang Taruna RW 05. Estungkara: Jurnal Pengabdian Pendidikan Sejarah, 2(1).
Syarifuddin, S., Damayanti, R. A., Muis, M., & Pahlevi, C. (2022). Pelatihan pembuatan proposal kegiatan untuk mendorong partisipasi masyarakat di Desa Bontoparang, Kecamatan Mangarabombang, Kabupaten Takalar. JPP IPTEK (Jurnal Pengabdian dan Penerapan IPTEK), 6(1), 61–70.
Zulfiati, S., & Andayani, N. (2022). Peningkatan kemampuan menulis proposal kegiatan melalui pelatihan berbasis project pada mahasiswa baru. Jurnal Literasi dan Pengabdian, 1(1), 25–30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.