Evaluasi Pembelajaran Berbasis Multikultural Untuk Mengembangkan Karakter Bangsa Di Sekolah Dasar Negeri Rawarengas 2

Authors

  • Ina Magdalena Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Shinta Anjani Nura Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Tiara Nur Cahyani Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Vadlina Putry Prikustini Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v1i3.512

Keywords:

Multicultural Learning, Primary School, Character of the Nation

Abstract

SDN Rawarengas 2 is a school located in one of the areas in Tangerang Regency, precisely in Rawarengas Village. Learning is basically a process of interaction between educators and students, both direct (face-to-face) and indirect interaction (learning activities using learning media in web applications). Multicultural-based learning in elementary schools plays an important role in developing the nation's character that is inclusive and respects diversity. In this era of globalization, society is increasingly diverse with various cultural backgrounds, tribes, religions, and different traditions. Therefore, education that focuses on multiculturalism is important to prepare the younger generation to face the challenges and needs of an increasingly complex society. This study used an interview method to one of the teachers of SDN Rawarengas 2. The interview was conducted directly/offline by approaching the speakers.

References

Amruddin.dkk. 2022. Metodologi Penelitian Ekonomi Islam. Jakarta: PT. Publica Indonesia Utama.

Ani Nur Aeni. 2014. Pendidikan Karakter untuk Mahasiswa PGSD Hlm. 23. Bandung: Upi Press.

Fadhallah. 2021. Wawancara. Jakarta: UNJ Press.

Kemdiknas. (2010). Kerangka acuan pendidikan karakter tahun anggaran 2010. Jakarta: Kemdiknas

Koesoema, D. (2012). Pendidikan karakter utuh dan menyeluruh. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Lickona, T. (2004). Character matters: how to help our children develop good judgment, integrity, and other essential virtues. New York: Touchstone

Mashar, Riana. 2015. Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Mardawani. 2020. Praktis Penelitian Kualitatif Teori Dasar dan Analisis Data dalam Perspektif Kualitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Awaru, A. O. T. (2016). MEMBANGUN KARAKTER BANGSA MELALUI PENDIDIKAN BERBASIS MULTIKULTURAL DI SEKOLAH. SEMINAR NASIONAL “Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Membentuk Karakter Bangsa Dalam Rangka Daya Saing Global,” 10. https://ojs.unm.ac.id/PSN-HSIS/article/download/2747/1489

Banks, J. (1993). Multicultural Education: Historical Development, Dimension, and Practice. Review of Research in Education.

Buchori, M. (2007). Pendidikan Multikultural. (Fri, 12 Januari 2007).

Havilland, W. A. (1988). Antropologi edisi keempat jilid 2. Jakarta: Erlangga. Isparwoto. (2016). PERAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MEMBANGUN BUDAYA DAN KARAKTER BANGSA. JPPKN, vo. 1 No. https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/jppkn/article/view/30

Lickona, T. (1992). Educanting for Character, How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Batam book, New York.

Lie, A. (2006). Mengembangkan Model Pendidikan Multikultural. (Harian Kompas, diakses tanggal 9 Januari 2006).

Najmina, N. (2018). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MEMBENTUK KARAKTER BANGSA INDONESIA. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, vol 10. No. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis

Sonhadji K. H., A. (2003). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan Multikultural Makalah Dipresentasikan dalam Kongres Ilmu Pengetahuan Nasional (KITNAS) VIII 2003. Jakarta:Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia Bekerjasama dengan DIKTI Depdiknas

Sonhadji K.H., A. (2015). Membangun Peradaban Bangsa dalam Perspektif Multikultural. Potensi Indonesia Negara Besar): Malang, Universitas Negeri Malang.

Tilaar, H. A. R. (2003). Kekuasaan dan Pendidikan: Suatu Tinjauan dari Perspektif Kultural. Magelang: Indonesia Tera.

Mahfud, Choirul, 2009, Pendidikan Multikultural, Yogyakarta: Pustaka Pelajar Hanum, Farid

Sutarno. 2008. Pendidikan Multikultural. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Downloads

Published

2023-07-05

How to Cite

Ina Magdalena, Shinta Anjani Nura, Tiara Nur Cahyani, & Vadlina Putry Prikustini. (2023). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Multikultural Untuk Mengembangkan Karakter Bangsa Di Sekolah Dasar Negeri Rawarengas 2. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 1(3), 232–258. https://doi.org/10.54066/jupendis.v1i3.512