Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Smart App Creator Berbasis Android Pada Mata Pelajaran TIK di SMPN 12 Cilegon
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v1i4.873Keywords:
Development, Learning Media, Smart App CreatorAbstract
This research includes research and development that produces valid and practical Android-based ICT learning media for students at SMPN 12 Cilegon. This learning media development model refers to the 3-D development model (Tri D-Model), which consists of 4 stages, namely: define, design, and develop. This research was conducted at SMPN 12 Cilegon with 21 students and one ICT subject teacher as subjects. As for data collection techniques using observation sheet instruments and questionnaire responses from students and teachers, The analysis used in this study is a qualitative descriptive analysis used to analyze the validity of the instruments used in the study. Revision of the media so that results are feasible to use. The results of the study show that the media developed after being validated and declared valid, so it is feasible to test them in the field to determine their practicality. During the small group trials with a total of 21 student subjects, it was shown that the Smart Apps Creator learning media was practical. The trial results showed that the Smart Apps Creator learning media were very practical to use and fulfilled the mix.
References
Akbar,S.2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Abdul, K. (2018). Media Dan Teknologi Pembelajaran. Yogyakarta: CV. andi Offset.
Afriza. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasisi aplikasi Android. Jambi: Pustaka Pelajar.
Ashar. (2019). Kreatifitas Mengembangkan Media Pembelajaran . Jakarta: Referensi
Arsyad. (2019). Media Pembelajaran . Jakarta: Rajawali Pers.
Ashar. (2019). Kreatifitas Mengembangkan Media Pembelajaran . Jakarta: Referensi.
Azhar, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Azizah, A. R. (2020). Penggunaan Smart Apps Creator ( SAC ) untuk Mengajarkan Global Warming. Seminar Nasional Fisika (SNF), 72–80. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Budyastomo, A. W. (2020). Gim Edukasional untuk Pengenalan Tata Surya Educational Game for Basic Knowledge of Solar System. Teknologi: Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, 10(2), 55–66. Retrieved from https://doi.org/10.26594/teknologi .v10i2.1955
Chandrawati, S. R. (2018). Pemanfaatan E-learning dalam Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia Bandung.
Dasmo, Astuti, I. A. D., & Nurullaeli. (2017). Pengembangan Pocket Mobile Learning Berbasis Android. JRKPF UAD, 4(2), 71– 77.
Depdiknas. (2013). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa . Jakarta : PT Granmedia Pustaka Utama.
Fachrul Hidayat (2022), Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Smart Apps Creator Untuk Matapelajaran Matematika Pada Materi Pecahan Kelas 4 Sd.
Fatma, A. D., & Partana, C. F. (2019). Pembelajaran Berbantu Aplikasi Android untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2), 229–236. Retrieved from https://doi.org/10.21831/jipi.v5i2. 26035
Gall, B. a. (1983). Education Research, An Introducation. London: Logmaninc
Habibi, B. (2017). Pengembangan media pembelajaran interaktif multimedia. Lampung: UIN.Skripsi.
Hakim, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Daring Dan Motivasi Belajar . Sekretari Dan Menejemen, 154-160.
Hamzah. (2019). Metode Penelitian Research & Developmen. Bandung : Alfabeta
Hamzah. (2019). Mode penelitian Pengembangan . Sumedang : Literasi Nusantara.
Hikma, N. (2018). Media pembelajaran. Jakarta: Skripsi. Jannah. (2019). Pengembangan Media Smart Apps Creator . Teknologi Informatika, 100-120.
Isnaini Mahuda, Dkk 2021, “pengembangan media pembelajaran matematika berbasis android berbantuan Smart Apps Creator dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah”
Khasanah, M. &. (2019). Pengaruh Penggunaan Media E-learning Berbasis Moodle. Teknologi Pendidikan , 1-16.
Kustiawan. (2016). Pengembangan Media. Malang: Gunung Samudra.
Kurniawan & Cepi Riyana . (2018). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi . Jakarta: Grafindo Persada.
Masfufah. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android . Teknologi Pendidikan , 50-100
Mukarom, Z. &. (2017). Komunikasi dan Teknologi Informasi Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia Bandung.
Prasetiyo, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Learning . Pendidikan Tehnik Elektro, 85-100.
Priwiranto, A. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Panduan Lengkap Aplikatif. Yojakarta: Diva Press.
Prokoso. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Apps Creator . Ilmu Pendidikan , 150-160.
Prsetyo, &. M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif: Teori dan Aplikasi . Jakarta: Raja Grafindo Persada . Rusman,
Sanjaya, W. (2019). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Slameto. (2020). Belajar Dan Faktor-Fakor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT.Rineka Cipta.
Sofyan, R. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp. Nasional Pendidikan Informatika, 100-110.
Sudirman, a. (2012). Media Pendidikan pengembangan . Jakarta: PT Raja Gropindo Persada.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung : Alfabeta.
Sujadi. (2011). Metode Penelitian dan Pendidikan. Jakarta Rineka Cipta
Sumbawati, (2017). Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Edmodo Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Konsep Dasar Sistem Komunikasi Data Sinyal Digital Melalui Media Kabel Fiber Dan Frekuensi Radio Di SMK Negeri 1 Jetis Mojokerto. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(2). Syah, R.,
Susilawati, S., & Muttaqin, (2019). E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Edmodo. Pelita Masyarakat, 1(1), 55-63.
Syaiful Sagala, M. (2017). Konsep Makna Pembelajaran Untuk Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta, cv.
Syazali,M. dkk. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177- 186.
Tania, L. (2017). Pengembangan Bahan Ajar e-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Siswa Kelas X Akuntansi SMK Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(2). Umar, U. 2017. Media Penddikan: Peran dan Fungsinya dalam Pembelajaran. Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(01), 131-144.
Usep Kustiawan, M.Sn. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran. Malang: Gunung Samudera.
Wahidin, U., & Syaefuddin, A. (2018). Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 47-66.
Wibowo. (2018). Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: Gavada Media Dimensi. Yeti Ariani Yullys Helsa, (2019). Desain Kelas Digital Menggunakan Edmodo & Schoology.Yogyakarta: Cv Budi Utama.
Yaumi. (2018). Pemograman Aplikasi Android . Jakarta: Kencana. Usman, B. & Asnawir. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Delia Citra Utama. Wardoyo. (2013). Pembelajaran Konstruktivisme. Bandung: Alfabeta