Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Lokasi terhadap Keputusan Pembelian Mie Ayam Raja Sugiarto di Solo
DOI:
https://doi.org/10.54066/jurma.v2i3.2276Keywords:
Product quality, price, location, purchasing decisionsAbstract
This study aims to determine the effect of product quality, price, and location on purchasing decisions on raja sugiarto chicken noodles in Solo. The type of data used in this study is quantitative data, the data source used is primary data. The population in this study were consumers of raja sugiarto chicken noodles located on Jl. K.H Samanhudi No.73, Purwosari, Laweyan, Solo. The sample used in this study was non probability sampling with accidental sampling technique with a sample size of 100 respondents. The data collection technique used a questionnaire. The data analysis technique used is descriptive analysis, multiple linear regression analysis, t test, F test, R2 test. The results of this study indicate that product quality has a significant effect on purchasing decisions on raja sugiarto chicken noodles in Solo, with a sig value of 0.000 < 0.05. Price has no significant effect on purchasing decisions on raja sugiarto chicken noodles in Solo, with a sig value of 0.250 <0.05. Location has a significant effect on purchasing decisions on raja sugiarto chicken noodles in Solo, with a sig value of 0.000 < 0.05.
References
Aeni, N. (2020). Effect of product quality, prices, and place on purchase decisions: Case study of consumers Ikhtiar Meatballs Tofu Cikarang region. Journal of Research in Business, Economics, and Education, 2(1), 2686–6056.
Alma, B. (2013). Manajemen pemasaran dan pemasaran jasa. Bandung: Alfabeta.
Amirullah. (2021). Prinsip-prinsip manajemen pemasaran, disusun sesuai rencana pembelajaran semester. Sidoarjo: Indomedia Pustaka.
Anonim. (2019). Pedoman penyusunan usulan penelitian dan skripsi Fakultas Ekonomi (Revisi ketujuh). Surakarta: Unisri Press.
Aprilia, I. E., Anggraini Baswani Putri, & Sanusi, A. (2023). Pengaruh harga, kualitas produk, dan kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian di Warung Mie Aceh Jamboe Raya Bandar Lampung. Journal SEMNAS Institut Informatika Dan Bisnis Darmajaya, 1.
Arisca, D. A., Krisdianto, D., & Anastuti, K. U. (2023). Pengaruh electronic word-of-mouth, citra merek dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian pada Mie Setan (Studi kasus pada followers @Food_Fess di Twitter). Journal Ilmu Administrasi Niaga/Bisnis (JIAGABI), 14, 10–20.
Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014). Principles of marketing (6th ed.). Melbourne: Pearson Australia.
Assauri, S. (2018). Manajemen pemasaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dharmmesta, B. S., & Handoko, T. H. (2014). Manajemen pemasaran: Analisa perilaku konsumen (1st ed.). Yogyakarta: BPFE.
Erlianingsih, S. (2014). Strategi pemasaran restoran Pondok Makan Mirah Jakarta Selatan. (Skripsi). Bogor: Institut Pertanian Bogor.
Ferdiana, A. S., Hariawan, F., & Adi, B. (2023). Pengaruh inovasi produk, harga, dan lokasi terhadap keputusan pembelian pada Kedai Mie Jontor di Jl. Raya Sawen Tanjung Gresik. Journal of Sustainability Business Research, 4(2), 2746–8607.
Fure, H. (2013). Lokasi, keberagaman produk, harga dan kualitas pelayanan pengaruhnya terhadap minat beli pada pasar tradisional Bersehati Calaca. Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(3).
Ghozali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan IBM SPSS 25 (9th ed.). Semarang: Universitas Diponegoro.
Hadi, T., Fathorrahman, & Pradiani, T. (2023). Pengaruh kualitas produk, kualitas layanan dan WOM terhadap pembelian konsumen restoran Mie Ayam Ny Wong, Jakarta. Bursa: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 2(1).
Kotler, P. T., & Armstrong, G. (2017). Principles of marketing, EBook, global edition (17th ed.). United Kingdom: Pearson.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2014). Principles of marketing. New Jersey, USA: Pearson Prentice Hall.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of marketing (14th ed.). Harlow, London: Pearson Education Limited.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Prinsip-prinsip pemasaran (Vol. 1, 12th ed.). Jakarta: Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Manajemen pemasaran (12th ed.). Jakarta: PT Indeks.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). Boston: Pearson Education.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2017). Manajemen pemasaran (1st ed.). Jakarta: Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Intisari manajemen pemasaran (6th ed.). Yogyakarta: Andi.
Kuncoro, M. (2013). Metode riset untuk bisnis & ekonomi (4th ed.). Jakarta: Erlangga.
Musfar, T. F., & Se, M. M. (2020). Buku ajar manajemen pemasaran: Bauran pemasaran sebagai materi pokok dalam manajemen pemasaran. Bandung: Media Sains Indonesia.
Nasution, S. L., Limbong, C. H., & Ramadhan, D. A. (2020). Pengaruh kualitas produk, citra merek, kepercayaan, kemudahan dan harga terhadap keputusan pembelian pada e-commerce Shopee (Survei pada mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Labuhan Batu). Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen (Ecobisma), 7(1), 43–53.
Nurjamad, M. A., & Arumsari, H. (2023). Pengaruh kualitas produk dan harga terhadap keputusan pembelian pada Mie Gacoan Bandung: Studi kasus konsumen Mie Gacoan Cabang Paskal. Indonesian Journal of Economic and Business (IJEB), 1(2), 68–80. https://doi.org/10.58818/ijeb.v1i2.32
Pradianto, F. F., & Rizqiawan, H. (2023). Pengaruh produk, harga dan lokasi terhadap keputusan pembelian Mie Rate ‘Raja Tega’ Balongpanggang Gresik. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Sosial (JEBS), 1(1).
Sanusi, A. (2014). Metodologi penelitian bisnis. Jakarta: Salemba Empat.
Siregar, S. (2016). Statistika deskriptif untuk penelitian dilengkapi perhitungan manual dan aplikasi SPSS versi 17 (1st ed.). Jakarta: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2016a). Metode penelitian administrasi dilengkapi metode R&D - MPA (23rd ed.). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016b). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D (1st ed.). Bandung: Alfabeta.
Sulistiono, A., Fitriadi, B. W., & Pauzy, D. M. (2022). Pengaruh lokasi dan promosi terhadap keputusan pembelian (Survei pada konsumen Mie Baso Elvira Veteran Kota Tasikmalaya). Journal Ilmu Sosial, Manajemen, dan Akuntansi (JISMA), 1(3), 363–368.
Susanto, A. B. (2014). Manajemen strategik komprehensif. Jakarta: Erlangga.
Tjiptono, F. (2015). Strategi pemasaran (4th ed.). Yogyakarta: Andi.
Tjiptono, F. (2017). Service management (3rd ed.). Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, F. (2019). Kepuasan pelanggan: Konsep, pengukuran, dan strategi (1st ed.). Yogyakarta: Andi Publisher.
Tjiptono, F. (2020). Pemasaran (1st ed.). Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, F., & Chandra, G. (2012). Pemasaran strategik. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Viana, E. O., & Hartati, R. (2022). Pengaruh kualitas produk, harga dan lokasi terhadap keputusan pembelian (Studi pada rumah makan ‘Mie Gacoan’ di Daerah Istimewa Yogyakarta). Cakrawangsa Bisnis, 3(2), 149–164.
Wicaksono, A. B., & Haholongan, R. (2022). Influence of word of mouth, taste image, and price on purchasing decisions on Wonogiri H. Juari meatballs in East Jakarta. Economics and Business Management International Journal, 4(1).
Yusuf, A. (2021). The influence of product innovation and brand image on customer purchase decision on Oppo smartphone products in South Tangerang City. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 2(1), 472–481.