Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengelola Konflik Internal Untuk Mencapai Kinerja Sekolah Yang Optimal

Authors

  • Manzil Silsa Sabila UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Dwi Dimiati Hartini UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Ayu Rita Risky Rani UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Siti Zainiyah UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Mu’alimin Mu’alimin UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.54066/jurma.v2i4.2761

Keywords:

School Principal Strategies, Conflict Management, School Performance

Abstract

In an organization, conflict is an unavoidable aspect that always arises in every collaborative relationship among individuals, groups, and organizations. Although conflict can have positive effects on the development of a school within certain limits, it must be managed carefully to avoid detrimental consequences. The school principal, as the highest leader, has the responsibility to manage conflict effectively, ensuring that it brings positive benefits and avoids negative impacts. This study aims to explore the strategies employed by school principals in managing internal conflicts to achieve optimal school performance. The method used is a literature review with a qualitative approach. The findings indicate that principals apply three strategies in conflict management: collaboration, accommodation, and compromise. These three strategies have proven effective in reducing and preventing the potential for social upheaval within the school environment.

References

Anwar, K. (2018). URGENSI PENERAPAN MANAJEMEN KONFLIK DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN. Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 31. https://doi.org/10.30659/jspi.v1i2.3206

Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2010). The Economics of International Differences in Educational Achievement. Dalam Handbook of the Economics of Education. Amsterdam: Elsevier.

Hayudiyani, Meila dkk., "Strategi kepala sekolah meningkatkan mutu pendidikan melalui program unggulan sekolah" Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, vol,8 no.1, (2020). 89-95. doi: https://doi.org/10.21831/jamp.v8i1.30131

Ismail, A. (2022). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengelola Konflik Internal di SMP NU Bululawang Kabupaten Malang. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3). https://doi.org/10.18860/rosikhun.v1i3.14243

Ismail, Anang. "STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENGELOLA KONFLIK INTERNAL DI SMP NU BULULAWANG KABUPATEN MALANG", Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam,(160-166). https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/alrosikhuun/index

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Pedoman Evaluasi Kinerja Sekolah (edisi revisi). Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Muhammad Shohibul Aqli, Dian Runi Masruroh, Faizatul Malihati, & Mu’ Alimin. (2022). PENGELOLAAN KONFLIK STUDI KASUS KEPALA MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 2 JEMBER. Al Fuadiy : Jurnal Hukum Keluarga Islam, 4(2), 01–10. https://doi.org/10.55606/af.v4i2.43

Noprika, Mia dkk., "STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN", ANDRAGOGI, vol.2 no2, (2020), 224-243. DOI: 10.36671/andragogi.v2i2.99

Notoatmodjo, S. (2009). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

Qoyyimah, D., Nada, A. Q., & Mansyur, U. (2022). STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM MENGELOLA KONFLIK DI MA ANNURIYYAH. Jurnal Hukum Al Fuadiy (Hukum Keluarga Islam), 4(2), 11-16. https://doi.org/10.55606/af.v4i2.44

Ridho, A., & Chaniago, N. S. (2024). PERAN MANAJERIAL KEPALA SEKOLAH DALAM MENGELOLA KONFLIK DI SEKOLAH MTS HUBBUL WATHON. Islamic Manajemen: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 667-676. DOI: 10.30868/im.v7i02.7175

Ritonga, N. A. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Menciptakan Iklim Kerja yang kondusif di SD IT Ummi Aida Medan. Continuous Education: Journal of Science and Research, 1(1), 43–55. https://doi.org/10.51178/ce.v1i1.24

Saadah, M., Rahmayati, G. T., & Saely, E. (2022). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MANAJEMEN KONFLIK SEBAGAI UPAYA MEWUJUDKAN KINERJA TEAMWORK DI MI NU II PONTIANAK. 7(4).

Senge, P. (2000). The Fifth Discipline: Schools that Learn. New York: Currency Doubleday.

Suncaka, E. (2023). Manajemen Konflik di Sekolah. Journal on Education. 5(4). 15143-15153. Website: http://jonedu.org/index.php/joe

Suparlan, Manajemen Pendidikan untuk Sekolah Efektif (Yogyakarta: Andi Offset, 2013), hlm. 45.

Susanto, D. F., & Dwianansya, W. (2024). Strategi Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMPN 28 Surabaya. 13(01).

Wahyudi. (2020). Evaluasi Pendidikan Berbasis Kinerja. Jakarta: Bumi Aksara.

Yuliana. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2), 132–140.

Downloads

Published

2024-12-06

How to Cite

Manzil Silsa Sabila, Dwi Dimiati Hartini, Ayu Rita Risky Rani, Siti Zainiyah, & Mu’alimin Mu’alimin. (2024). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengelola Konflik Internal Untuk Mencapai Kinerja Sekolah Yang Optimal. Jurnal Riset Manajemen, 2(4), 398–412. https://doi.org/10.54066/jurma.v2i4.2761