Strategi Pemasaran Islam pada UMKM (Studi Pada Kantin Ibun dan Geprek Arya, Lampung Timur)
DOI:
https://doi.org/10.54066/jikma.v1i6.1149Keywords:
Market segmentation, targeting, positioningAbstract
Islamic marketing strategy is one of the muamalah practices and every business sector must implement it, although the methods are different, starting from the chosen market segmentation, targeting or positioning. The research is research with a qualitative approach. The data taken is primary and secondary data, through observations and interviews with two business actors engaged in the food business, namely Kantin Ibun and Geprek Arya. These two business actors have implemented Islamic marketing strategies well and implemented monotheism, justice and honesty. The market segmentation of both is the same, namely selling food products with the target being the local community by providing friendly service and highlighting the quality of each product.
References
Departemen Agama RI. Al Quran Al Karim.
Alfiah, E. N., & Syahrinullah. (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran Dan Efektifitas Strategi Pemasaran Terhadap Pengambilan Keputusan Konsumen Untuk Membeli Rumah Pada Developer “X” Di Madiun. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 2656-6265.
Anwar, Y., Wiralaga, H. R., & Santoso, A. P. (2022). Strategi Segmenting, Targeting, dan Positioning terhadap Efektifiitas pada Encar Daihatsu Cabang Baturaja. Kolegial Vol.10 No.2, 174-187.
Arifin, I. (2022). Prinsip-prinsip dalam Pemasaran Syariah. Misyjat Al-Anwar: Jurnal Kajian Islam dan Masyarakat Vo.5 No.2, 261-274.
Hamzah, Z., Arif, M., & Nisa, C. (2019). Analisis Komparasi Strategi Pemasarandalam Transaksi Jual Beli Online dan Offline pada Hijab (Studi Kasus: Mahasiswi Universitas Islam Riau). Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah Vol.2 No.1, 16-26.
Hartani, S., Fasa, M. I., & Suharto. (2022). Digital Marketing dalam Perspektif Ekonomi Syariah. Jurnal Ekonomika dan Bisnis Islam Vol.5 No.1, 197-206.
Hartini, Sudirman, A., & Wardana, A. (2022). Manajemen Pemasaran (Era Revolusi Industri 4.0). Bandung: CV. Media Sains Indonesia.
Herdiansyah, H. (2019). Metedologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta Selatan: Salemba Humanika.
Joung, O. W., & Sulistiadi, W. (2023). Efektifitas Strategi Segmenting, Targeting, Positioning terhadap Pelayanan Kesehatan: Literatur Review. MPPKI: Media Publikasi Kesehatan Indonesia, 1074-1083.
Lestari, M. K., Masruchin, & Krisnaningsih, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Online Produk Fashion pada UMKM di Kota Surabaya. SYARIKAT: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah Vol.5 No.2, 143-159.
Maulida, Z., & Indah, D. R. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Sebagai Strategi Persaingan Bisnis: Studi Kasus Bisnis Kuliner Rumah Makan Khas Aceh "Hasan" di Kota Banda Aceh. Jurnal Mahasiswa Akuntansi Samudra (JMAS), 188-202.
Nurcahyati, F. W. (2022). Pengaruh Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Studi terhadap Toko Imamgift. Art. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Vol.11 No.2, 302-315.
Putra, P., & Hasbiyah, W. (2018). Teori dan Praktik Pemasaran Syariah. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.
Putri, M. A., & Oktafia, R. (2021). Strategi Pemasaran Syariah dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM Kerupuk Desa Tlasih Tulangan Sidoarjo. Jurnal Tabarru': islamic Banking and Finance Vol.4 No.2, 431-444.
Riady, S., & Fageh, A. (2023). Konsep Manajemen Pemasaran dalam Perspektif Islam. Community Development Journal Vol.4 No.2, 3796-3804.
Saparso. (2021). Marketing Process Menciptakan Nilai Bagi Pelanggan. Jakarta: Ukrida Press.
Sarohmad. (2023). Strategi pemasaran Pendidikan Islam. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam Vol.17 No.1.
Utami, D. P. (2020). Strategi Pemasaran Usaha Mikro Pengolahan Kulit Manggis KWT Sri Lestari Desa Somongari Kecamatan Kaligesing Kabupaten Purworejo. Surya Agritama Vol.9 No.1, 13-23.
Widjaya, P. G. (2017). Analisis Segmenting, Targeting, Positioning dan Marketing Mix pada PT. Murni Jaya. AGORA Vol. 5 No. 1.
Wijaya, H., & Sirine, H. (2016). Strategi Segmenting, Targeting, Positioning serta Strategi Harga pada Perusahaan Kecap Blekok di Cilacap. AJIE- Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2477-3824.