Penerapan Strategi Pemasaran Dalam Menarik Minat Konsumen pada UMKM
(Studi Kasus Kedai Siempur)
DOI:
https://doi.org/10.54066/jikma.v1i6.1156Keywords:
Marketing Strategy, UMKM, InterestAbstract
Marketing strategy is a tool to achieve success in attracting consumer buying interest without destroying relationships with entrepreneurs who produce the same goods. Usually, marketing strategy is said to be the basis for preparing an overall business plan. This research aims to gain knowledge about marketing strategies in attracting consumer interest, as well as an overview of how effective the implementation of marketing strategies is. The research was conducted at Kedai Siempur. The research uses descriptive qualitative research with observation and interview data collection techniques. From the results of the analysis of the implementation of marketing strategies at Kedai Siempur, they have implemented a segmentation strategy in which there is no consumer specialization, in terms of targeting they have provided maximum service and listened to input from consumers, and in positioning they prioritize quality ingredients and hold promotions so that consumers are interested. , and has implemented a marketing mix including product, price, location and promotion. This shows an increase in total sales from month to month and this is used as a reference in maintaining a marketing strategy to attract consumer buying interest in Kedai Siempur.
References
Aliyah, A. H. (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. WELFARE Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 64–72. https://doi.org/10.37058/wlfr.v3i1.4719
Ambler, T., Witzel, M., & Xi, C. (2021). The marketing process. In Doing Business in China. https://doi.org/10.4324/9781315671666-16
Fakhrudin, A., Valeria, M., & Awan. (2022). Bauran Pemasaran. Bauran Pemasaran, 3, 2013–2015.
Fernos, J., & Syarief, A. A. (2023). PENGARUH BAURAN PEMASARAN TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN PADA TOKO DONAT MADU LAPAI. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan , 593-604.
Firdaus, A. (2017). Pengaruh strategi pemasaran terhadap minat konsumen membeli produk perumahan (kasus pada Perumahan Surya Mandiri Teropong PT Efa Artha Utama). Jom Fisip UNRI, 4(1), 1–12. https://www.neliti.com/publications/130504/pengaruh-strategi-pemasaran-terhadap-minat-konsumen-membeli-produk-perumahan-kas
Hidayat, A., Lesmana, S., & Latifah, Z. (2022). Peran Umkm (Usaha, Mikro, Kecil, Menengah) Dalam Pembangunan Ekonomi Nasional. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(6), 6707–6714. https://doi.org/10.47492/jip.v3i7.2217
Jayanti Mandasari, D., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 123. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10432
Khaddapi, M., Damayanti, D., & Kaharuddin, K. (2022). Strategi Digital Bauran Pemasaran 4p Terhadap Kinerja UMKM Kota Palopo. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 5(2), 157. https://doi.org/10.32493/jpkpk.v5i2.12930
Masdaini, E., & Dewi, H. A. (2022). Analisis Keputusan Pembelian pada Konsumen Warung Kopi Nilang. Jurnal Terapan Ilmu Ekonomi, 2(1), 20–28.
Mauliansyah, R. (2018). Pengaruh Positioning terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(2), 818–826. https://doi.org/10.33059/jmk.v6i2.687
Muttalib, A. (2022). Pola Karakteristik Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) di Kota Mataram. Business Management, 1(1), 43–53. https://doi.org/10.58258/bisnis.v1i1.3077
Rofiudin, M., Shabry, M., & Juniarsa, N. (2022). PENGARUH HARGA DAN FITUR LAYANAN TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN TOKOPEDIA PASCA COVID 19 DI MALANG RAYA. JURNAL ILMU-ILMU SOSIAL, 721-730.
Saleh, M. Y., & Said, M. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. In CV SAH MEDIA, Makassar (Vol. 3).
Seran, R. B., Sundari, E., & Fadhila, M. (2023). Jurnal Mirai Management Strategi Pemasaran yang Unik: Mengoptimalkan Kreativitas dalam Menarik Perhatian Konsumen. Jurnal Mirai Management, 8(1), 206–211. https://doi.org/10.37531/mirai.v8i1.4054
SUDRARTONO, TIRIS (2019). Pengaruh Segmentasi Pasar Terhadap Tingkat Penjualan Produk Fashion Umk. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 10(1), 53–64. https://doi.org/10.32670/coopetition.v10i1.40
Sunyoto , D., & Widodo, W. A. (2022). Strategi Bisnis dengan Bauran Pemasaran. Jawa Tengah: CV. Eureka Media Aksara.
Suryati, I. (2021). Penerapan Akuntansi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Bidang Jasa Atau Pelayanan Laundry. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi, 1(1), 18–30. https://jom.universitassuryadarma.ac.id/index.php/jima/article/view/23
Swastha, B. (2008). Manajemen Pemasaran Modern. Liberty, Yogyakarta. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Ulum, M. (2020). Prinsip-Prinsip Jual Beli Online dalam Islam dan Penerapannya pada e-Commerce Islam di Indonesia. Jurnal Dinamika Ekonomi & Bisnis, 17(1), 49–64. https://doi.org/10.34001/jdeb.v17i1.1115
Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 59–66. www.depkop.go.id
Yanti, E. D., Putri, N. J., Sandi, S. P., & Hidayaty, D. E. (2023). STRATEGI POSITIONING PRODUK UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN MELALUI RESELLER OLEH UMKM ELIBED. Jurnal Pijar Studi Manajemen dan Bisnis, 681-685.
Zainurossalamia, S. (2020). Manajemen Pemasaran. Lombok, NTB: Forum Pemuda Aswaja