Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran pada Pembelajaran Pjok Kelas IX-A SMP Negeri 13 Surabaya Untuk Meningkatkan Minat Belajar

Authors

  • Kevin Geralda Adhianto Universitas Negeri Surabaya
  • Andhega Wijaya Universitas Negeri Surabaya
  • Agus Suparno SMP Negeri 13 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2456

Keywords:

Learning Media, Learning Videos, Interest in Learning

Abstract

This research aims to explain the use of learning video media in increasing the learning interest of class IX-A students at SMP Negeri 13 Surabaya in the subjects of Physical Education, Sports and Health. The type of research carried out was classroom action research (PTK), with a qualitative approach. The subjects of this research consisted of 31 students. The instruments used include observation sheets and questionnaires to measure students' interest in learning. Student activity data was obtained through these two instruments. The results of measuring students' learning interest in cycle I showed unsatisfactory results. However, in cycle II, there was a significant increase in interest in learning and it was categorized as successful. Thus, it can be concluded that the application of learning video media is effective in increasing the learning interest of class IX-A students at SMP Negeri 13 Surabaya in learning PJOK.

References

A. Pribadi, B. (2017). Media & teknologi dalam pembelajaran. Prenada Media.

Achru, A. (2019). Pengembangan minat belajar dalam pembelajaran.

Ahmad, N., Ilato, R., Payu, B. R., & Sma Negeri, Kota, A., & Tengah, S. (2020). Pengaruh pemanfaatan teknologi informasi terhadap minat belajar siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(2). https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jej/index

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2021). Penelitian tindakan kelas (Issue 17).

Azizah, A., & Fatamorgana, F. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Hanum, J., Afiyah, A., Silalahi, A., Mahardika, G., Lubis, R. N., & Akmalia, R. (2023). Pengaruh perkembangan teknologi internet terhadap minat belajar siswa. Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran. https://jurnal.diklinko.id/index.php/tarbiyah

Juliana Putri, D., Angelina, S., Claudia Rahma, S., & Mujazi, M. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa di Kecamatan Larangan Tangerang. Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multidisiplin, 5.

Nurbaiti. (2018). Meningkatkan hasil belajar PJOK dengan menggunakan media grafis di SDN 028 Kubang Jaya Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar.

Nurdin, N. (2022). Pengaruh penggunaan video pembelajaran terhadap minat belajar siswa pada materi mendongeng di masa pandemi COVID-19. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 43–52. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i1.75

Nurillahwaty, E. (2022). Peran teknologi dalam dunia pendidikan.

Palullu, C., Rohana, & Nurfaizah. (2023). Penerapan media video pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar IPA siswa kelas V SDN 2 Tondon Kecamatan Tondon Kabupaten Toraja Utara.

Rahma. (2016). Penilaian hasil pembelajaran di sekolah. Journal on Development Disabilities, 53(9).

Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung.

Wahyuni, I. (2018). Pemilihan media pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1(1).

Yudianto, A. (2017). Penerapan video sebagai media pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan 2017.

Published

2024-09-21

How to Cite

Kevin Geralda Adhianto, Andhega Wijaya, & Agus Suparno. (2024). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran pada Pembelajaran Pjok Kelas IX-A SMP Negeri 13 Surabaya Untuk Meningkatkan Minat Belajar . Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(5), 103–114. https://doi.org/10.54066/jikma.v2i5.2456