Analisis Fasilitas Dan Kegiatan Pembelajaran Siswa Di SLB Negeri Keleyan
DOI:
https://doi.org/10.54066/jikma.v1i3.378Keywords:
Facilities, Learning Activities, Special SchoolAbstract
This research is a type of qualitative descriptive research. The analysis used is the analysis of facilities and student learning activities at the Keleyan State SLB. This research was conducted at Keleyan State SLB, Kec. Socah, Bangkalan Regency, East Java. The purpose of this study was to find out the facilities and learning activities in the Keleyan State SLB. The participants in this study were school principals, teachers of grades I, V and Keleyan State SLB students. Data collection techniques used in this study are observation, interviews, and documentation. The instruments used in this study were observation sheets and interview sheets. The results showed that the facilities provided to support student learning were adequate. Meanwhile, the learning activities carried out include; 1) Making Batik Patterns; 2) Literacy Activities; 3) Plastic Waste Recycling; 4) Dancing and Singing Activities; 5) Swimming Activities; 6) Commemorating the Big Day; 7) handicrafts; 8) PSP Workshop; 9) Outing Class; 10) Scouts; 11) Cooking Class; 12) and Healthy Friday.
References
Annur, M. F., & Hermansyah. “Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19”. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11 no.2 (2020): 195–201. DOI: https://doi.org/10.31764.
Annisa, A., & Sopandi, A. A. “Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Membatik Bagi Anak Tunagrahita Ringan di SLB N 1 Padang pada Masa Pandemi Covid-19”. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 9 no 1 (2021):19-24.
Awaliah, S., & Dwi Tjahjo Seabtian. “Pembaruan Teknologi Informasi Pendidikan Sekolah Luar Biasa (Slb) Di Kotawaringin Timur Studi Kasus Slb Negeri 1 Sampit”. ikraith-informatika, 5 no 2 (2021):93-98.
Bastiana dkk., “Pemberdayaan Penyandang Tunagrahita Melalui Pelatihan Keterampilan Dari Koran Bekas”. Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat|PRIMA, 1 no 3 (2022):21-28.
Delphie, B. (2016). “Kontribusi Play Assessment Chart terhadap Guru SLB-C untuk Kegiatan Asesmen dalam Penyusunan Program Pembelajaran Individual”. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10 no 2.
Dermawan, O. “Strategi Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Slb”. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 6 no 2 (2018):886–897.
Husni, Muhammad. (2020). “Implementasi Pembelajaran Perkembangan Mental Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Sekolah Alam Mi Bilingual Al-Ikhlas Kepanjen Malang”. Tafhim Al-‘Ilmi, 12 no 1 (2020):63-83..
Qur’aeni, A. L., Fuada, S., & Herlinawati, H. “Pelatihan kerajinan kertas kokoru guna meningkatkan keterampilan siswa SDN Cintalaksana 1 Karawang”. Community Empowerment, 6 no 8 (2021):1376–1387.
Rahmawati,Zuli Dwi Rahmawati, dan Bisarul Ihsan. “pengembangan Potensi Kreativitas Siswa Sekolah Luar Biasa”. Jurnal Bati Kita, 3 no. 2 (2022):19-28.
Rezieka, D. G., Khamim. Z. P., dan Mardi Fitr. “Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus dan Klasifikasi Abk”. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 7 no 2(2021):40-53.
Riansyah, Z., Lumbantoruan, J., & Hadi, H. “Studi Deskriptif Kegiatan Pengembangan Diri Bernyanyi Pada Anak Tunanetra Di Sekolah Luar Biasa Wacana Asih Kota Padang”. Jurnal Sendratasik, 7 no1 (2018):55-60.
Rosalina, Tasya Alyan dan Nurliana Cipta Apsari. “Dukungan Sosial Bagi Orang Dengan Disabilitas Netra Dalam Pencapaian Prestasi Di Sekolah Luar Biasa”. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 7 no 2 (2020):414-424.
Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Setiawan, Dedi. “Pemberdayaan Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SLB”. IJEMAR: Indonesian Jurnal Of Education Manajement & Administration Review, 2 no 1 (2018): 178-181.
Sulistiyani, R. “Pelatihan Daur Ulang Sampah Botol Plastik Sebagai Media Pembelajaran Pengelolaan Sampah Dan Kreativitas”. Jurnal Pengabdian Masyarakat-PIMAS, 1 no 1 (2022):10-21.
Triwiaty, R., & Assjari, M.“Program Literasi Sekolah untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Tunanetra SDLB Di SLB Cimahi”. Jassi Anakku, 18 no 2 (2017):51-56.
Yanda, R. A., Haetami, M., & Hidasari, F. P. (2017). “Pengaruh Metode Drill Pada Renang Gaya Dada Untuk Peserta Didik Tuna Wicara Di Sekolah Luar Biasa Dharma Asih Kota Pontianak”. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7 no 7.
Yusuf, A. F. “MANAJEMEN PENDIDIKAN DI SEKOLAH LUAR BIASA (Studi Kasus di SDLB Negeri Sampang)”. Jurnal Magister, 9 no 21 (2022):41-47.