Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Bimbingan Kelompok Remaja di Panti Asuhan Aisyiyah Kota Pariaman
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i2.1485Keywords:
Orphanege, self-confidence, group guidanceAbstract
The low-confidence of teenagers that occurs at the Aisyiyah orphanage in Pariaman city is a problem that is being experienced by teenagers at this orphanage. Several phenomena found also show that the self-confidence of teenagers in the low category. Based on the results of an interview with a teenager who lives in an Aisyiyah orphanage in Pariaman City, information was obtained that these teenegers want to feel attention from their parents, most of their friend look down on them, sometimes even there is discrimination from friend at school. Based on the result of research using group guidance, there was an improvement in children at the Aisyiyah Pariaman orphanage, namely first, children learned to train their self confidence. Second, have the opportunity to gain insight into various thinga around you. Third, the growth of a positive attitude of self-confidence towards oneself and the environment.
References
Akhmad, N., & Suriatno, A. (2018). ANALISIS KETERAMPILAN DASAR SEPAK BOLA PEMAIN KLUB BIMA SAKTI. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 3(3), 48. https://doi.org/10.58258/jupe.v3i3.517
Alvan Hazhari, & Adilla Lintang Arismaputri. (2020). ANALISIS KEGIATAN TARI KREASI BUNGONG JEUMPA TERHADAP KEPERCAYAAN DIRI ANAK USIA DINI. TULIP (Tulisan Ilmiah Pendidikan), 9(1), 17–28. https://doi.org/10.54438/tulip.v9i1.162
Aryaprasta, I. G. K., & Riyadi, A. R. (2018). Model Pembelajaran Tari Kreatif untuk Meningkatkan Percaya Diri Anak Usia Taman Kanak-Kanak. GOLDEN AGE: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI, 2(1). https://doi.org/10.29313/ga.v2i1.3864
Azis, F. R. N. , P. & Y. P. H. (2020). Analisis Gaya Belajar Visual, Auditorial, Kinestetik Siswa Berprestasi di SD Negeri Ajibarang Wetan. Jurnal Mahasiswa BK An- Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 6, 28–29.
Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37. https://doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50
DINATA, I. K. (2021). PENINGKATAN KEPERCAYAAN DIRI MELALUI KEGIATAN MENARI KREATIF PAUD BINTANG BESAR. EDUKIDS : Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 36–42. https://doi.org/10.51878/edukids.v1i1.374
Fazrin, B. F., Rusdiyani, I., & Khosiah, S. (2018). HUBUNGAN REWARD ORANG TUA DENGAN SIKAP PERCAYA DIRI ANAK (Penelitian Kuantitatif Korelasional pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Tirtayasa Serang-Banten). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 81. https://doi.org/10.30870/jpppaud.v5i2.4686
Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1–5. https://doi.org/10.29210/02017182
Fransisca, R., Wulan, S., & Supena, A. (2020). Meningkatkan Percaya Diri Anak dengan Permainan Ular Tangga Edukasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 630. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.405
Fransiska R., D. T. R. , A. K. ,. (2016). hubungan antara rasa percaya diri dengan hasil belajar. Vox Edukasi, 7.
IG, B., G, M., & TL, T. (2019). Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal IKA, 17(2), 171. https://doi.org/10.23887/ika.v17i2.19853
Irani, I., Adhani, D. N., & Yuniar, D. P. (2021). Kepercayaan Diri Anak Usia 4-5 tahun yang Mengikuti Ekstrakurikuler Tari Melalui Tari Karapan Sapi. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(2), 34–45. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v8i2.11558
Kualitatif, P., Di Sanggar, D., Budaya, R., Serang -Banten, K., Arum Purnamasari, T., Permanasari, A. T., Raksa, S. T., Serang, B., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2019). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN TARI DALAM MENGEMBANGKAN RASA PERCAYA DIRI ANAK USIA 4-6 TAHUN. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni), 4(1).
Kurniawan, Y., & Arsyah, N. (2021). EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan Upaya Meningkatkan Kecerdasan Emosional pada Siswa yang Membolos Melalui Layanan Bimbingan Kelompok di Sekolah SMK Swasta Mandiri Tahun Pembelajaran 2021-2022.
Nuraeni, S., Maesaroh, A., & Sumitra, A. (2019). OPTIMALISASI KETERAMPILAN BERBICARA UNTUK MENINGKATKAN KEYAKINAN DIRI ANAK USIA DINI DI TK BAITURRAHMAN KABUPATEN BANDUNG. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(4), 166. https://doi.org/10.22460/ceria.v2i4.p166-172
Olivantina, R. A., Olivantina, O., & Suparno, S. (2018). PENINGKATAN KEPERCAYAAN DIRI ANAK MELALUI METODE TALKING STICK. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 331–340. https://doi.org/10.21009/JPUD.122.14
Purworahayu, D., & Rusmawati, D. (2020). HUBUNGAN ANTARA KEPERCAYAAN DIRI DENGAN KEMATANGAN KARIR PADA SISWA SMA NEGERI 1 KEMANGKON DI KABUPATEN PURBALINGGA. Jurnal EMPATI, 7(2), 716–721. https://doi.org/10.14710/empati.2018.21703
Qoyyimah, N. R. H., Noorrizki, R. D., Sa’id, M., Apriliana, J., & Isqy, T. T. (2021). Efektivitas Konseling Sebaya sebagai Upaya Penguatan Kesehatan Mental Remaja Panti Asuhan. JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN, PSIKOLOGI DAN KESEHATAN (J-P3K), 2(2), 166–173. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v2i2.114
Rohmah, J. (2018). PEMBENTUKAN KEPERCAYAAN DIRI ANAK MELALUI PUJIAN. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(1). https://doi.org/10.21274/martabat.2018.2.1.117-134
Rustan, E., & Bahru, M. S. (2018). Penguatan Self Confidence dalam Pembelajaran Matematika melalui Metode Suggestopedia. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v6i1.282
Sopia, H. F., & Wutsqa, D. U. (2015). Keefektifan Pendekatan Realistik Ditinjau dari Prestasi Belajar, Kemampuan Pemecahan Masalah, dan Kepercayaan Diri Matematika. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 146. https://doi.org/10.21831/pg.v10i2.9139